21 946 läst ·
63 svar
22k läst
63 svar
Billiga men bra verktyg
Har slutat köpa dyra klingor av diverse märken.....
Biltema har klingor till kap/ger/klyv sågar som ligger långt under märkesklingorna i pris men är av samma kvalitet.....
Om någon hittar en orginal till dewalten för under hundringen så köper jag den, annars är biltema mitt blivande inköpsställe av klingor......
"badrumsbyggaren"
3 klingor för 290:-
Biltema har klingor till kap/ger/klyv sågar som ligger långt under märkesklingorna i pris men är av samma kvalitet.....
Om någon hittar en orginal till dewalten för under hundringen så köper jag den, annars är biltema mitt blivande inköpsställe av klingor......
"badrumsbyggaren"
3 klingor för 290:-
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Köpte ett helg gäng tänger på Lidl för 10 eller 20kr styck och med hovtången har jag bl.a. klippt uppemot hundra tegelpannor och den är fortfarande fin i bettet. Helt ok.
Tråden Lidl erbjudande denna vecka är väl inne på samma tema som den här tråden förresten.
Tråden Lidl erbjudande denna vecka är väl inne på samma tema som den här tråden förresten.
Produkter som diskuteras: "hovtången"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Biltemas magasinkärra har jeg vært veldig fornøyd med. Den gav jeg 299 for, koster vel litt mer, men den har jeg overbelasta og brukt hardt. Like fin. Så den har vært mye for pengene.
Ellers har jeg noe verktøy fra LIDL som har hatt bra kvalitet/pris forholdene.
En borrhammare fra Bauhaus er eneste billig elverktøy som har fungert. Alt annet billig er bare skrot.
Har en metallkoffert med borr fra 1-13mm med alt fra 10-5 borr pr dimmensjon fra noe som heter Northmark. Gav 120kr for den. Vært veldig mye borr for pengene og alle har hatt ok kvalitet. Nærmer seg ca 2kr pr/borr i gjennomsnitt.
Ellers har jeg noe verktøy fra LIDL som har hatt bra kvalitet/pris forholdene.
En borrhammare fra Bauhaus er eneste billig elverktøy som har fungert. Alt annet billig er bare skrot.
Har en metallkoffert med borr fra 1-13mm med alt fra 10-5 borr pr dimmensjon fra noe som heter Northmark. Gav 120kr for den. Vært veldig mye borr for pengene og alle har hatt ok kvalitet. Nærmer seg ca 2kr pr/borr i gjennomsnitt.
Hmm! tror jag flyttar till Vestfold...
Antar att det finns en mängd olika lågprisbutiker i Norge också, annars är vårat grannland i väst mera känt för lite dyrare varor än vad svenskarna är vana vid...
Var i Röros i maj....Jäksingen (ingen svordom) vad dyrt det var där..speciellt om man ville på "bolaget"
Tillbaka till tråden....
mina första verktyg som jag införskaffade köpte jag på ICA i Västerås,
cirkelsåg,sticksåg,borrmaskin med slag,skruvdragare 18V (batteriet håller i 15 min),slipmaskin, vinkelslip..... inget verktyg kostad över 149:-
Nu var det några år sedan
men vinkelslipen går suveränt fortfarande även borrmaskinen. Har faktiskt vinkelslipen med i utrustningen när jag snickrar (flexsskiva med 80 papper)'
helt otroligt vad vissa gamla,billiga verktyg håller. Under den tiden har jag bränt åtskilliga märkesmaskiner, förvisso använder jag inte de gamla mer än några ggr/år
Såg att ICA fortfarande säljer liknande verktyg i 149:- klassen.. Någon som vet om de är ok fortfarande?
Antar att det finns en mängd olika lågprisbutiker i Norge också, annars är vårat grannland i väst mera känt för lite dyrare varor än vad svenskarna är vana vid...
Var i Röros i maj....Jäksingen (ingen svordom) vad dyrt det var där..speciellt om man ville på "bolaget"
Tillbaka till tråden....
mina första verktyg som jag införskaffade köpte jag på ICA i Västerås,
cirkelsåg,sticksåg,borrmaskin med slag,skruvdragare 18V (batteriet håller i 15 min),slipmaskin, vinkelslip..... inget verktyg kostad över 149:-
Nu var det några år sedan
men vinkelslipen går suveränt fortfarande även borrmaskinen. Har faktiskt vinkelslipen med i utrustningen när jag snickrar (flexsskiva med 80 papper)'
helt otroligt vad vissa gamla,billiga verktyg håller. Under den tiden har jag bränt åtskilliga märkesmaskiner, förvisso använder jag inte de gamla mer än några ggr/år
Såg att ICA fortfarande säljer liknande verktyg i 149:- klassen.. Någon som vet om de är ok fortfarande?
Mina bästa köp av billiga maskiner är:
Selekta skruvdragare 18V för 99:- (öppningserbjudande på H/N)
Powercraft Kap/gersåg utan slide för 349:-
Bordscirkelsåg 250mm klinga 1600W för 888:-
Tigersåg(bajonettsåg) 750W för 279:-
Har plågat dessa maskinerna en hel del och dom håller ihop fortfarande.
Selekta skruvdragare 18V för 99:- (öppningserbjudande på H/N)
Powercraft Kap/gersåg utan slide för 349:-
Bordscirkelsåg 250mm klinga 1600W för 888:-
Tigersåg(bajonettsåg) 750W för 279:-
Har plågat dessa maskinerna en hel del och dom håller ihop fortfarande.
Håller helt med om Greppa 7,5m måttbandet från rusta för 19kr. Ruskigt bra att ha!
Sedan är Biltemas slippapper till min hörnslipmaskin betydligt mer prisvärda än originalen. Original kostar ju typ 89 spänn för 5 papper eller nåt :eek:
Spikutdragare på Biltema (20-738) kostade 109 kr. Den enda jag hittade förutom Biltemas var på COOP Bygg. Den kostade 700!
Sedan är Biltemas slippapper till min hörnslipmaskin betydligt mer prisvärda än originalen. Original kostar ju typ 89 spänn för 5 papper eller nåt :eek:
Spikutdragare på Biltema (20-738) kostade 109 kr. Den enda jag hittade förutom Biltemas var på COOP Bygg. Den kostade 700!
Produkter som diskuteras: "Spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Kellen 12V skruvdragare är en slitvarg även om ergonomin och laddaren hör till bottenskiktet.
Med slitvarg menar jag att den håller batteri länge även vid hård belastning men chucken har jag lyckats böja genom att skruva isolatorer i ekstolpar.
Med slitvarg menar jag att den håller batteri länge även vid hård belastning men chucken har jag lyckats böja genom att skruva isolatorer i ekstolpar.
Tycker nog när man ransakar sig själv att 90% av allt billigt har varit ganska kasst.
MEN det finns just nu något slår det mesta i prisvärde och det är 5kg färgomrörningspinnar hos Biltema (26-379) för typ 30kr. Det är ju flera hundra stadiga fina pinnar i påsen. När jag var hos färghandlarn i eftermiddags o köpte lackfärg så ville han sälja en likadan pinne till mig för 12kr.....vs Biltema typ 10öre... när senast fick man ett verktyg för 10öre????
Tänk hur många skruvmejslar man slipper söla ner i panikens tecken i framtiden.
MEN det finns just nu något slår det mesta i prisvärde och det är 5kg färgomrörningspinnar hos Biltema (26-379) för typ 30kr. Det är ju flera hundra stadiga fina pinnar i påsen. När jag var hos färghandlarn i eftermiddags o köpte lackfärg så ville han sälja en likadan pinne till mig för 12kr.....vs Biltema typ 10öre... när senast fick man ett verktyg för 10öre????
Hos min färghandlare så får man rörpinne gratis - det du! Men visst - ha man inte massor av pinnar av lämplig typ liggande hemma så är biltemas set väldigt billigt.Nimajneb skrev:Tycker nog när man ransakar sig själv att 90% av allt billigt har varit ganska kasst.
Biltema har ett gäng kakelborrar i en träask, för 69 ? spänn, som jag inte tycker är helt värdelösa, visst pajar jag dem , men det gör jag med Woodys för 100 styck också..
Jag betraktar dem som förbrukningsvara, och brukar se till att ha ett par askar i lådan för jämnan..
Jag betraktar dem som förbrukningsvara, och brukar se till att ha ett par askar i lådan för jämnan..