Nimajneb skrev:
MEN det finns just nu något slår det mesta i prisvärde och det är 5kg färgomrörningspinnar hos Biltema (26-379) för typ 30kr. Det är ju flera hundra stadiga fina pinnar i påsen. När jag var hos färghandlarn i eftermiddags o köpte lackfärg så ville han sälja en likadan pinne till mig för 12kr.....vs Biltema typ 10öre... när senast fick man ett verktyg för 10öre????
Sant, dessa pinnar är helt super till massor av saker; tända brasan, ungarna kan snickra små hus/fort osv.

Jag själv använder dem som distanser o.dyl. då dom är gjorda av något hårt träslag och har ett behändigt format. Hur de är att röra färg med vet jag inte men jag antar att de fungerar till det med...
 
Har en Ferm handcirkelsåg från Biltema som fortfarande efter 10 års misshandel gör sitt jobb på ett utmärkt sätt. Är även väldigt nöjd med mitt långpass från Kellen för 300kr.

/Ingenjören
 
Thomas59
nanowire skrev:
Sant, dessa pinnar är helt super till massor av saker; tända brasan, ungarna kan snickra små hus/fort osv.

Jag själv använder dem som distanser o.dyl. då dom är gjorda av något hårt träslag och har ett behändigt format. Hur de är att röra färg med vet jag inte men jag antar att de fungerar till det med...
Håller med. Köpte 10 kartonger á 25 kr st på JULA på rea. Funkar till allt, även att röra om färg med. Kapade pinnarna i 5cm bitar och använde som distanser mellan sittbrädorna när jag byggde trädgårdsmöbler i somras. Två små borrhål och man har en passare. Strykmått funkar dom också till och en massa annat.
 
Thomas59 skrev:
Håller med. Köpte 10 kartonger á 25 kr st på JULA på rea. Funkar till allt, även att röra om färg med. Kapade pinnarna i 5cm bitar och använde som distanser mellan sittbrädorna när jag byggde trädgårdsmöbler i somras. Två små borrhål och man har en passare. Strykmått funkar dom också till och en massa annat.
Nu börjar vi prata prisvärt... undrar vad styckpriset blir för ett sådant strykmått :)
 
:( Har missat dem på biltema!...Pinnarna alltså!
Kan det vara så att det är bitarna från Hultafors-tumstocks tillverkning som kasseras, som sedan säljs?
Ni som sett dessa kanske kan avgöra om det är samma mått som tumstockarna....

Om det är det så får jag dessa gratis
HEHE! undrar vad styckepriset blir då?:D:D:D:D:D
"byggare"
 
Det mesta jag köpt billigt har varit väldigt dåligt, sticksåg från Biltema, brände upp tre stycken på ett laminatgolv. Kellens plåtsax som inte ens klarar att klippa lagrad ost. Skruvsatserna på Netto där skruvarna bara går av i skallen. Ush ush.

Kellens sågstativ/bord till kap/gersågen har varit utmärkt.
Det bästa med billiga grejor är att man kan låna ut det till grannarna, har man tur får man inte tillbaka skräpet utan kan meddela nästa granne att min sticksåg finns hos den förste grannen.
 
Tänkte dock bidra med en liten anekdot som handlar om ett billigt måttband som blev ganska dyrt. Måttbandet skulle vara 50m men var bara 49m. Ok, so what. Inga problem om det inte hade varit meter nummer 24 som var borta. Inga glada miner när prefabväggarna kom och plattan var 1m för kort...
 
skerfe skrev:
tänkte dock bidra med en liten anekdot som handlar om ett billigt måttband som blev ganska dyrt. Måttbandet skulle vara 50m men var bara 49m. Ok, so what. Inga problem om det inte hade varit meter nummer 24 som var borta. Inga glada miner när prefabväggarna kom och plattan var 1m för kort...
LOL :D

Sådana händelser kräver några års avstånd för att man själv ska se det komiska...
 
skerfe skrev:
Tänkte dock bidra med en liten anekdot som handlar om ett billigt måttband som blev ganska dyrt. Måttbandet skulle vara 50m men var bara 49m. Ok, so what. Inga problem om det inte hade varit meter nummer 24 som var borta. Inga glada miner när prefabväggarna kom och plattan var 1m för kort...
Huff, det er dyre tabber det...... gir liksom poenget å kjøpe billig er å kjøpe dyrt en helt ny mening.

Antar at vedkommende aldri har kjøpt et billig verktøy igjen.
 
Jag antar att historian är ett påhitt av någon som säljer märkesverktyg. :)
 
Mikael_L
Ingenjören skrev:
Har en Ferm handcirkelsåg från Biltema som fortfarande efter 10 års misshandel gör sitt jobb på ett utmärkt sätt. Är även väldigt nöjd med mitt långpass från Kellen för 300kr.

/Ingenjören
Biltema säljer väl .... Biltema ... :)

Men skriver du Jula går jag med på det ... ;)
 
Har sagt det någon gång förut men när det gäller handverktyg som man inte vill köpa dyrt (alltså sånt som man inte tror att man ska använda så ofta) tycker jag att Wisent som Bauhaus säljer är ett rätt hyggligt märke. Jag har plåtsax, papegojtång, kakelskärare (ritsa-och-knäck, inte tång utan bordsmodellen) och lite annat smått och gott därifrån. Finesslösa och lite klumpiga men funkar och går inte sönder.
 
Farzan skrev:
Har sagt det någon gång förut men när det gäller handverktyg som man inte vill köpa dyrt (alltså sånt som man inte tror att man ska använda så ofta) tycker jag att Wisent som Bauhaus säljer är ett rätt hyggligt märke. Jag har plåtsax, papegojtång, kakelskärare (ritsa-och-knäck, inte tång utan bordsmodellen) och lite annat smått och gott därifrån. Finesslösa och lite klumpiga men funkar och går inte sönder.
Helt enig der. Når det gjelder/pris kvalitet er det et veldig bra valg. De har noen skruv tvinger som ikke koster stort. De ser ut til å tåle normal bruke ganske bra :)
 
-MH- skrev:
Jag antar att historian är ett påhitt av någon som säljer märkesverktyg. :)
Ja, man kan nästan tro det. Nu råkar det dessvärre inte vara så. Måttband är inte så jäkla dyra så någon skulle tjäna på att sprida ett sånt rykte.... Kul är det iaf.
 
Rejäla fodral för skyddsglasögon från NewYorker (någon sorts wannabe-hipp version av HM, klädaffär alltså). Faktiskt riktigt rejäla, och riktigt stora för att få plats med de enorma solglasögon har varit populära de senaste åren - vilket betyder att det inte är några problem att få ner skyddsglasögon av även de största modeller i dessa fodral. Priset på 10 eller 15 kr var också helt rätt.

Kanske inte mycket till verktyg, men eftersom jag alltid vill ha skyddsglas med mig och helst på mig, och dessutom hatar om de blir repade så är det perfekt att lägga glasögonen (och ett reservpar:) i fodralet och sen kasta rakt ner i verktygslådan/systainern/whatever - de håller och de repas inte.
 
  • P9190113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9190114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.