21 946 läst ·
63 svar
22k läst
63 svar
Billiga men bra verktyg
Sant, dessa pinnar är helt super till massor av saker; tända brasan, ungarna kan snickra små hus/fort osv.Nimajneb skrev:MEN det finns just nu något slår det mesta i prisvärde och det är 5kg färgomrörningspinnar hos Biltema (26-379) för typ 30kr. Det är ju flera hundra stadiga fina pinnar i påsen. När jag var hos färghandlarn i eftermiddags o köpte lackfärg så ville han sälja en likadan pinne till mig för 12kr.....vs Biltema typ 10öre... när senast fick man ett verktyg för 10öre????
Jag själv använder dem som distanser o.dyl. då dom är gjorda av något hårt träslag och har ett behändigt format. Hur de är att röra färg med vet jag inte men jag antar att de fungerar till det med...
Har en Ferm handcirkelsåg från Biltema som fortfarande efter 10 års misshandel gör sitt jobb på ett utmärkt sätt. Är även väldigt nöjd med mitt långpass från Kellen för 300kr.
/Ingenjören
/Ingenjören
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Håller med. Köpte 10 kartonger á 25 kr st på JULA på rea. Funkar till allt, även att röra om färg med. Kapade pinnarna i 5cm bitar och använde som distanser mellan sittbrädorna när jag byggde trädgårdsmöbler i somras. Två små borrhål och man har en passare. Strykmått funkar dom också till och en massa annat.nanowire skrev:Sant, dessa pinnar är helt super till massor av saker; tända brasan, ungarna kan snickra små hus/fort osv.
Jag själv använder dem som distanser o.dyl. då dom är gjorda av något hårt träslag och har ett behändigt format. Hur de är att röra färg med vet jag inte men jag antar att de fungerar till det med...
Nu börjar vi prata prisvärt... undrar vad styckpriset blir för ett sådant strykmåttThomas59 skrev:Håller med. Köpte 10 kartonger á 25 kr st på JULA på rea. Funkar till allt, även att röra om färg med. Kapade pinnarna i 5cm bitar och använde som distanser mellan sittbrädorna när jag byggde trädgårdsmöbler i somras. Två små borrhål och man har en passare. Strykmått funkar dom också till och en massa annat.
Kan det vara så att det är bitarna från Hultafors-tumstocks tillverkning som kasseras, som sedan säljs?
Ni som sett dessa kanske kan avgöra om det är samma mått som tumstockarna....
Om det är det så får jag dessa gratis
HEHE! undrar vad styckepriset blir då?
"byggare"
Det mesta jag köpt billigt har varit väldigt dåligt, sticksåg från Biltema, brände upp tre stycken på ett laminatgolv. Kellens plåtsax som inte ens klarar att klippa lagrad ost. Skruvsatserna på Netto där skruvarna bara går av i skallen. Ush ush.
Kellens sågstativ/bord till kap/gersågen har varit utmärkt.
Det bästa med billiga grejor är att man kan låna ut det till grannarna, har man tur får man inte tillbaka skräpet utan kan meddela nästa granne att min sticksåg finns hos den förste grannen.
Kellens sågstativ/bord till kap/gersågen har varit utmärkt.
Det bästa med billiga grejor är att man kan låna ut det till grannarna, har man tur får man inte tillbaka skräpet utan kan meddela nästa granne att min sticksåg finns hos den förste grannen.
Tänkte dock bidra med en liten anekdot som handlar om ett billigt måttband som blev ganska dyrt. Måttbandet skulle vara 50m men var bara 49m. Ok, so what. Inga problem om det inte hade varit meter nummer 24 som var borta. Inga glada miner när prefabväggarna kom och plattan var 1m för kort...
LOLskerfe skrev:
Sådana händelser kräver några års avstånd för att man själv ska se det komiska...
Huff, det er dyre tabber det...... gir liksom poenget å kjøpe billig er å kjøpe dyrt en helt ny mening.skerfe skrev:
Antar at vedkommende aldri har kjøpt et billig verktøy igjen.
Har sagt det någon gång förut men när det gäller handverktyg som man inte vill köpa dyrt (alltså sånt som man inte tror att man ska använda så ofta) tycker jag att Wisent som Bauhaus säljer är ett rätt hyggligt märke. Jag har plåtsax, papegojtång, kakelskärare (ritsa-och-knäck, inte tång utan bordsmodellen) och lite annat smått och gott därifrån. Finesslösa och lite klumpiga men funkar och går inte sönder.
Helt enig der. Når det gjelder/pris kvalitet er det et veldig bra valg. De har noen skruv tvinger som ikke koster stort. De ser ut til å tåle normal bruke ganske braFarzan skrev:Har sagt det någon gång förut men när det gäller handverktyg som man inte vill köpa dyrt (alltså sånt som man inte tror att man ska använda så ofta) tycker jag att Wisent som Bauhaus säljer är ett rätt hyggligt märke. Jag har plåtsax, papegojtång, kakelskärare (ritsa-och-knäck, inte tång utan bordsmodellen) och lite annat smått och gott därifrån. Finesslösa och lite klumpiga men funkar och går inte sönder.
Rejäla fodral för skyddsglasögon från NewYorker (någon sorts wannabe-hipp version av HM, klädaffär alltså). Faktiskt riktigt rejäla, och riktigt stora för att få plats med de enorma solglasögon har varit populära de senaste åren - vilket betyder att det inte är några problem att få ner skyddsglasögon av även de största modeller i dessa fodral. Priset på 10 eller 15 kr var också helt rätt.
Kanske inte mycket till verktyg, men eftersom jag alltid vill ha skyddsglas med mig och helst på mig, och dessutom hatar om de blir repade så är det perfekt att lägga glasögonen (och ett reservpar
i fodralet och sen kasta rakt ner i verktygslådan/systainern/whatever - de håller och de repas inte.
Kanske inte mycket till verktyg, men eftersom jag alltid vill ha skyddsglas med mig och helst på mig, och dessutom hatar om de blir repade så är det perfekt att lägga glasögonen (och ett reservpar


