12 091 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Billiga elprylar...
bilotema har ju Eljo grejer och brytarna ser bra ut
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag köpte innan jag blivit elektriker IP44-uttag på Bauhaus för 22:-/st. Jag kollade noga att de var ordentligt märkta och jodå, både CE-märkning och TÜV och UL-godkännanden fanns. När jag kommit hem fick jag dock se att de saknade petskydd och alltså måste monteras på 1700mm höjd samt hade snabbanslutningar i "engångsutförande", inte vad jag hade tänkt, men de var ju iaf billiga.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Biltema och ett gäng andra säljer även Mertens Atelier-serie som är en ripoff av Eljo Trend, inte lika roliga att jobba med, men fungerar minst lika bra.
testknappen på jfbn är inte för att verifiera att den löser vid en viss ström utan bara för att kontrollera att den kan lösa ut mekaniskt, därför måste man verifiera utlösningsströmmen med en installationstester som mäter utlösningsström och tid till den löser.
Finns det inga krav alls på vilken ström Test-knappen ska använda?pellefant skrev:
Det verkar ju löjligt att använda en ström som är mycket högre än max-gränsen.
Jag har använt en installationstestare för att mäta jordfelsbrytarna, men de ska ju bryta vid MAX 30 mA,
så jag tycker det är oseriöst av tillverkarna att testa med strömmar som ligger långt över 30 mA.
Om en JFB blir gammal, eller får in damm eller smuts, och kärvar lite så att den löser ut vid 40 mA,
så vore det ju bra om man upptäckte det med Test-knappen.
Skulle jag ha ett val mellan två JFB som på pappret är likvärdiga, så skulle jag föredra den med lägst test-ström.
Jag blir nu ännu mer intresserad av att få veta Test-motstånden för olika fabrikat och modeller.
Eftersom många verkar ranka Hager högst, så skulle det vara toppen om någon mätte upp test-motståndet i en sådan för 30 mA.
Ur min synvinkel ligger det "bästa" värdet nära 6800 Ohm.
/Hasse
Edit:
När jag läser ditt inlägg igen, så kan jag tolka det som att du menar att Test-knappen enbart har en mekanisk funktion i JFB. Att den inte ens kontrollerar att en läckström kan upptäckas?
De JFB jag har sett testar verkligen att en läckström kan upptäckas, när man trycker på Test-knappen.
Gamla "slitna" jordfelsbrytare löser ut TIDIGARE än nya och att ha ett motstånd som ger den exakta felströmmen fungerar enbart om inget annat är inkopplat för så fort man kopplar i "apparater" får man ju möjliga källor till ett visst läckage. Så det viktiga är att motståndet verkligen ger minst det läckage som behövs för att få JFB att fungera. Skulle man vilja veta vid vilken ström den löser ut är det bara ett sätt som ger ett säkert svar och det är att ta en riktigt kallibrerad mätare och koppla bort ev laster och testa.
Och vid riktiga tester skiljer det mindre mellan olika fabrikat än mellan olika "individer" av samma fabrikat
Och vid riktiga tester skiljer det mindre mellan olika fabrikat än mellan olika "individer" av samma fabrikat
Jag håller med om att en installation med t.ex. 15 mA läckström och en test-knapp som ger 30 mA "extra" läckström inte skulle avslöja en kärvande JFB som löser ut vid 40 mA, men det blir ju ännu sämre om man lägger sig på en högre test-ström, t.ex. 70 mA som Malmbergs CDL7. Den enda som kan ha nytta av att lägga sig högre än 30 mA är tillverkaren/leverantören, som kan minska antalet returer/reklamationer/klagomål.
Mitt förslag, 6800 Ohm, ger en Test-ström på ca 34 mA vid 230V.
Jag kan inte se någon nackdel med det ur användarens synvinkel.
Det var intressant att gamla slitna JFB löser ut vid lägre ström än nya.
Kan det inte vara så att olika modeller åldras på olika sätt, men att man aldrig byter de som åldras till högre ström?
De som löser ut vid lägre ström kommer ju att bytas om de "falsklarmar", men de som löser ut vid högre ström kanske aldrig byts, eftersom ingen märker det. En som kör med 70 mA test-ström måste ju bli hel-kass innan man märker det, om man inte testar med ett riktigt instrument.
/Hasse
Mitt förslag, 6800 Ohm, ger en Test-ström på ca 34 mA vid 230V.
Jag kan inte se någon nackdel med det ur användarens synvinkel.
Det var intressant att gamla slitna JFB löser ut vid lägre ström än nya.
Kan det inte vara så att olika modeller åldras på olika sätt, men att man aldrig byter de som åldras till högre ström?
De som löser ut vid lägre ström kommer ju att bytas om de "falsklarmar", men de som löser ut vid högre ström kanske aldrig byts, eftersom ingen märker det. En som kör med 70 mA test-ström måste ju bli hel-kass innan man märker det, om man inte testar med ett riktigt instrument.
/Hasse
Hur många av Bauhaus kunder känner till detta med 1700 mm, eller står detta skrivet på förpackningen att denna höjd gäller?Apprentice skrev:Jag köpte innan jag blivit elektriker IP44-uttag på Bauhaus för 22:-/st. Jag kollade noga att de var ordentligt märkta och jodå, både CE-märkning och TÜV och UL-godkännanden fanns. När jag kommit hem fick jag dock se att de saknade petskydd och alltså måste monteras på 1700mm höjd samt hade snabbanslutningar i "engångsutförande", inte vad jag hade tänkt, men de var ju iaf billiga.
Tycker det verkar upplagt för barnolycksfall...
Hade de förresten djupa kontaktbrunnar?
Uttag med grunda brunnar har jag inte sett i butik sedan jag var liten knatte på 70-talet. 1700 mm är det nog få människor i kategorin "vanligt folk" som känner till.
Nej, Ahlsell är ju ett av alla grossistföretag som för Elko, Eljo och tusen andra märken. Gelia är väl typiskt styckförpackade prylar för konsumentmarknaden. Allt som oftast ligger det prylar från kända märken i påsarna från Gelia.
Så vitt jag vet, så brukar man kassera icke petsäkra vägguttag (fullt fungerande) på löpande band vartefter man byter till barnsäkert i gamla hus. Så varför betala 22 kr för något som är gratis, om man nu behöver ett vägguttag att montera högt?Apprentice skrev:Jag köpte innan jag blivit elektriker IP44-uttag på Bauhaus för 22:-/st. Jag kollade noga att de var ordentligt märkta och jodå, både CE-märkning och TÜV och UL-godkännanden fanns. När jag kommit hem fick jag dock se att de saknade petskydd och alltså måste monteras på 1700mm höjd samt hade snabbanslutningar i "engångsutförande", inte vad jag hade tänkt, men de var ju iaf billiga.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
305: Jag var ute efter petsäkra uttag men tog för givet att de var det, men jag har fem mil till Bauhaus och hade bråttom, så det fick bli 1700mm. Det finns inga barn i hushållet, men jag vill vara på den säkra sidan.