Jag bor i en gammal f.d. sommarstuga på 77 m2
och är defintivt datortokig.Har minst två datorer som
går dygnet runt.
Värmepump, Mitsubishi som värmer 2/3 av huset.
Bor ensam med en katt. Har bredband med router
och diverse nätverksprylar som står på för jämnan.
Så här ser min förbrukning ut de senaste åren.
Skillnaden mellan de olika åren beror mest på
hur vädret gestaltat sig. Din förbrukning skiljer sig
inte mycket från vad jag gör av med, så den verkar
helt normal.

Tabell som visar årlig energiförbrukning i kWh från 2011 till 2019 i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Men för att gå till frågan i första inlägget. En riktigt billig elmätare mäter bara ström, och antar att du har 230V, och multiplicerar.

Men har du reaktiv effekt så dras inte strömmen i fas med spänningen, den drar mer ström när spänningen är låg i växelströmsperioden (lägre faktiskt effekt), och mindre vid hög spänning.

Laster som är riktigt svåra att mäta korrekt är just små apparater. De har nätdelar som bara drar ström i korta pulser.

För några år sedan var det en medlem här som hävdade att hans mobilladdare drog typ 5W i standbyläge (den borde i så fall blivit väldigt varm). Han använde en billig elmätare. En annan medlem mätte på en likladan laddare med korrekt instrumentering och fick fram 20 mW (osäker på de exakta siffrorna), ett litet mätfel på 25 000%.

Din sommarförbrukning tror jag i hög grad beror på varmvattenförbrukning.

Om du tittar på nätägarens hemsida antar jag att du kan se timförbruknigen?
Om du kollar mitt i natten, vad kommer du ned i då. Själv har jag extremt svårt att komma under 250W/h.
Stäng sedan av div boxar, switchar osv & se vad som händer.

Skulle en gammal varmvattenberedare (Från 1983!) kunna läcka mycket värme jämfört med dagens varmvattenberedare? Isoleringen är ganska tunn jämför med en ny beredare.

Känn på skalet.

L lat skrev:
Om du tittar på nätägarens hemsida antar jag att du kan se timförbruknigen?
Om du kollar mitt i natten, vad kommer du ned i då. Själv har jag extremt svårt att komma under 250W/h.
Stäng sedan av div boxar, switchar osv & se vad som händer.
Elanvändningsdiagram för 24 juli 2020, visar förbrukning i kWh över tid med toppar och dalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, det verkar som så för mig också. Hmm...ska undersöka det närmare, tack för förslaget!

C
H hempularen skrev:
Men för att gå till frågan i första inlägget. En riktigt billig elmätare mäter bara ström, och antar att du har 230V, och multiplicerar.
Även billiga mätare är dock ofta förvånansvärt bra i relation till priset. Anledningen är att de flesta av dessa mätare använder någon av den handfull systemlösningar i form av färdiga integrerade kretsar för ändamålet som finns på marknaden. En giveaway är om mätaren kan visa spänning, effektfaktor, aktiv och skenbar effekt vilket även billigare mätare kan. Då vet man att den åtminstone försöker mäta korrekt.

• Gilla
Timed
  • Laddar…
pegee pegee skrev:
Jag bor i en gammal f.d. sommarstuga på 77 m2
och är defintivt datortokig.Har minst två datorer som
går dygnet runt.
Värmepump, Mitsubishi som värmer 2/3 av huset.
Bor ensam med en katt. Har bredband med router
och diverse nätverksprylar som står på för jämnan.
Så här ser min förbrukning ut de senaste åren.
Skillnaden mellan de olika åren beror mest på
hur vädret gestaltat sig. Din förbrukning skiljer sig
inte mycket från vad jag gör av med, så den verkar
helt normal.
Tiden med stora dånande datorer är förbi, nuförtiden kör jag bara små, tysta, eleganta och strömsnåla saker :cool:

jag testade för några år sedan kryptovaluta-mining i ett av rummen i uthuset, men redan i maj så gick temperaturen över 35 grader i rummet...

Magnus E K
Min lägsta sommarförbrukning var 265 kWh i juni förra året. Då var jag dock bortrest en vecka och mer normalt är drygt 300 i juni, juli och augusti. Ingen värme på, kyla bara enstaka dagar. Också 30 liters VVB, dock ny (2017) och brukar bara låta den värma på natten (så duschar jag sent på kvällen tar varmvattnet slut fortare än på förmiddagen). Har dock duschen i källaren och kör avfuktare 4 timmar efter duschning (och vid tvätt), vilket adderar nästan 1 kWh per dygn. Tvättar mer sällan (var 11-12:e dag kanske) men kör då oftast torktumlare. Har just nu även en extra frysbox som drar ca 1,5 kWh per dygn. Två datorer som normalt är igång hela tiden; de drar dock bara 20-40 W styck. Ingen extraordinär matlagning men bakar bröd ibland.

Edit: Och väldigt lite belysning så här års. Har några utelampor (LED förstås) som lyser på kvällen men helt släckt när det är natt.

Redigerat:
lnilsson lnilsson skrev:
Tiden med stora dånande datorer är förbi, nuförtiden kör jag bara små, tysta, eleganta och strömsnåla saker :cool:
.
Lit OT, men ändå. Jobbar man med tung bildbehandling och mycket
grafik så är det muskler och CPU med minst 12 kärnor som gäller.
Då blir det en stor dator som gäller. Men å andra sidan så är elementet
i kontoret aldrig på!

Dom tunga beräkningarna åt jobbet lämnar jag åt en virtuell maskin som min arbetsgivare tillhandahåller.

lnilsson lnilsson skrev:
Det jag försöker mäta är luftvärmepump, FTX-aggregat, belysning (bara LED) samt kyl och frys.
Dom är ju tyvärr apparater som ibland drar väldigt lite effekt (ibland bara fläkten i luftvärmepumpen, belysning samt FTX) och har dålig effektfaktor.

Att jag tycker dom verkar mäta för lite är för att jag har lite för hög elräkning totalt (i förhållande till jämförbara hus) och att jag inte hittar vad som drar mer el än förväntat.
Om dina elmätare inte klarar att ta hänsyn till fasförskjutningen skulle de visa mer effekt än elbolagets mätare. Ditt problem verkar vara det omvända.
Jag tycker steg ett är att kontrollera dina mätare mot känd last, tex vattenkokare för att se om värdena är rimliga.
Min elmätare (elbolagets) visade 4ggr för hög förbrukning på en fas, just den fasen som värmepumpen var ansluten till.
Så koppla bort allt, koppla in känd last och kontrollera att alla dina elmätare registrerar samma effekt.
Om du finner något fel så återkommer du för mer info, du kan inte bara ringa elbolaget och klaga.

L lat skrev:
Känn på skalet.
Ja, det är lite varmt, men jag vet inte hur mycket som läcker.

tommib tommib skrev:
Jag är också lite nyfiken på hur du har två elcentraler på 60 kvm...
Om sanningen ska fram så har jag fem elcentraler :geek:

Uthuset har två rum utan förbindelse emellan, så då vill jag har en central i varje rum. Pumphuset har en egen central för att slippa massa långa gruppledningar dit (ett 40mm markrör...) och i bostadshuset har jag en central för inomhuselen och en central för utomhuselen + värmepump. Huset och uthuset är ombyggt/tillbyggt flera gånger, så elen är ganska konstig från början såsom att många saker låg direkt på huvudsäkringar/huvudledningar. Då blir det lättare att sätta en liten central än att dra massvis med nya gruppledningar. Jag har dessutom inte plats för utomhuselen i centralen för inomhuselen, och jag får inte plats med en kapsling till eller en större central där...
Så så kan det bli...men det är enkelt att göra arbeten på, man behöver inte stänga av särskilt mycket.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.