Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pefo skrev:
Ja det där är en skröna som är lika gammal som batteriet. Har hört den i många olika versioner under alla år. :rolleyes: Likspänning orsakar inte att fingret fastnar men kan förmodligen ge kraftigare förlamning än växelspänning. Dessutom är likström betydligt farligare fär hjärtat.
DET ÄR INGEN SKRÖNA!

En avlägsen släkting och behörig elektriker (dessutom över 70 år) skulle byta oljebrännare åt oss, skruvar av kåpan på säkerhetsbrytaren, slickar på långfingrarna, sätter ena på godset och lungt och stilla sätter det andra på inkommande faser i tur och ordning, säkert 5 sekunder på varje, sedan säger han lungt "Det var då ström här"

Jag stod 1 meter ifrån och såg på allt!

Sedan så är växelström dubbelt så farligt, det orsakar hjärtflimmer, likström orsakar "bara" kramp, kroppen "tål" dubbelt med likström gentemot växel.

Edison hade som försäljningsargument för sin likström att växelström var farligare. Elektriska stolen är växel.

Prototypen

Tuff Match skrev:
Så du tror att denna person gjort sitt jobb bättre om han fått 400 spänn/timme istället?
Uppenbarligen gör litauiska "elektriker" installationer på detta viset då han defacto var från Litauen.

Tror du ärligt talat att kunden ville att han skulle fuska med jobbet, kunden visste förmodligen inte bättre. Genomsnittskunden kan ju säkerligen inte skilja på ett jobb som jag som yrkesman med allmän behörighet och en skojare från var han än nu må komma ifrån skulle gjort!
Man får vad man betalar för. Om det sedan är en svensk, en litauer, en afrikan, en turk eller vem som helst som skall göra jobb de inte är utbildade för, så ser det ut ungefär så där. Jag har sett en hel del som svenskar lyckats klanta ihop också, med högtalarkabel, eltejp, sockerbitar och ståltråd.

Jag träffade en indier som var utbildad elektriker, han var så duktig att han skulle starta eget. Han hade varit i Sverige sedan han var 6 mån.

Protte

prototypen skrev:
DET ÄR INGEN SKRÖNA!

En avlägsen släkting och behörig elektriker (dessutom över 70 år) skulle byta oljebrännare åt oss, skruvar av kåpan på säkerhetsbrytaren, slickar på långfingrarna, sätter ena på godset och lungt och stilla sätter det andra på inkommande faser i tur och ordning, säkert 5 sekunder på varje, sedan säger han lungt "Det var då ström här"

Jag stod 1 meter ifrån och såg på allt!
Säker på att han inte drev med dej? Men det är klart, lyckades han avleda mot godset så att ingen ström passerade kroppen...

Sedan så är växelström dubbelt så farligt, det orsakar hjärtflimmer, likström orsakar "bara" kramp, kroppen "tål" dubbelt med likström gentemot växel.
Suck... endera var det och jag chansade fel! :o Noterar att man ska kolla först när minnet sviker. Noterade att riskerna är upp till 4 ggr större dessutom. 1-1 :D

pefo skrev:
Säker på att han inte drev med dej? Men det är klart, lyckades han avleda mot godset så att ingen ström passerade kroppen...
NEJ vänster långfinger på godset (skyddsjord) och höger långfinger på faserna (en i taget), elcentralen sitter i rummet innanför och där var han inte alls.

Jag var i den åldern att jag hade nog fixat att koppla in detta men huset var kallt så farsan tog det säkra och hämtade släkten på väg hem.

Protte

Dra den om rödluvan och vargen oxå : )

prototypen skrev:
NEJ vänster långfinger på godset (skyddsjord) och höger långfinger på faserna (en i taget), elcentralen sitter i rummet innanför och där var han inte alls.
Åhh... det var genom kroppen då...

Nej du, jag kan inte tro något annat än att han drev med dej. Eller har du någon trovärdig förklaring till varför han inte dog på fläcken!? :p

Jag har sett äldre (numera måste de vara med råge pensionerade) elektriker som kontrollerade att det fann ström fram mid två fingrar på samma hand.

Vad gäller ström genom kroppen har jag lyckats koppla in mig själv. Jag skulle ansluta en av de idiotiska äldre apparatkontakterna som fick elektrisk kontakt medan det fortfarande går att komma åt stiften. Ena handflatan mot ett jordat rack, andra handens pekfinger gled fram och kom emot stiftet. Dog gjorde jag inte, men lungorna förlamades i ca 20 sekunder. Mycket, mycket obehagligt.

Personer med tjock och torr hud har ett stort motstånd "inbyggt" jag vet av några få som utan bekymmer kan "ta" på 230 volt, dock ej undertecknad smärtan blir för stor ;)

C:a 500 ggr så stort motstånd då. En genomsnittsperson får ungefär 150mA genom kroppen vid 230V. Tillräckligt för att det ska gå riktigt illa.

Man kan ju se till att var genomblöt också¨så att strömmen går utanpå huden ;)

Annars gäller ju tumregeln för all el om man nu är framme och tittar och "petar" i ngt som kan vara på "Ena handen bakom ryggen" :)

/K

klaskarlsson skrev:
Man kan ju se till att var genomblöt också¨så att strömmen går utanpå huden ;)

/K
Då skulle det ju inte vara nåt problem att ha hårtorken i duschen då. :rolleyes:

pefo skrev:
Då skulle det ju inte vara nåt problem att ha hårtorken i duschen då. :rolleyes:
Nej, förutom att hårtorken kanske inte funkar så bra :)

Faktum är att allt beror ju på hur stor andel av strömmen som går genom hjärta/lungor, och jag kan mycket väl tänka mig att står man i duschen med hårtork så finns det olika scenarier.
1a. Strömmen går från tork genom arm via hjärta upp i huvudet/duschstråle och kortsluts = inte bra.
1b. Strömmen går via duschstrålen utanpå huden = bättre
2. Man tappar hårtorken och det blir kortis i "vattenpölen" ibotten på duschen - bättre :)

Jag vill dock inte testa - kanske ngt för mythbusters ? :)

Sen kan man ju tänka på att svett leder ström bättre än rent vatten (salterna hjälper till), så genomblöt av svett kan vara bättre än genomblöt av rent vatten . ..

/K

klaskarlsson skrev:

/K
Det har dom redan gjort, med förväntat resultat! :D

Mikael_L
klaskarlsson skrev:

Faktum är att allt beror ju på hur stor andel av strömmen som går genom hjärta/lungor, och jag kan mycket väl tänka mig att står man i duschen med hårtork så finns det olika scenarier.
1a. Strömmen går från tork genom arm via hjärta upp i huvudet/duschstråle och kortsluts = inte bra.
1b. Strömmen går via duschstrålen utanpå huden = bättre
2. Man tappar hårtorken och det blir kortis i "vattenpölen" ibotten på duschen - bättre :)

Sen kan man ju tänka på att svett leder ström bättre än rent vatten (salterna hjälper till), så genomblöt av svett kan vara bättre än genomblöt av rent vatten . ..

/K
Jag tror du tänker lite fel här...
Faktum är att allt beror ju på hur stor andel av strömmen som går genom hjärta/lungor,

För nu är det ju så att den tillgängliga strömkapaciteten räcker gott och väl till för att försörja alla strömvägar med tillräcklig ström, vi pratar ändock 0m 10+ Ampere. Så strömmen kommer nog att gå igenom arm,hjärta, huvud + via duschstrålen + via vatten utanpå huden + genom nerv och blodbanor + ... + ... osv
Och ändå har du många ampere "över" :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.