981 läst ·
18 svar
981 läst
18 svar
Billiga bra wifi brytare/relä till HA på en Rpi3b
Shelly har t.o.m. exponerat programeringspinnarna till espn i en kontaktJohan Gunverth skrev:
Det är bara fyra pinnar som måste kommas åt (RX,TX, GPIO0, och GND) så det borde inte vara omöjligt att programmera om även TP-links enheter (om de nu använder någon ESP-variant). Jag skulle nästan tro att de är exponerade på kretskortet för de programmeras ju på något sätt i tillverkning.
Jo, jag tror bara du läste det jag skrev lite slarvigt. Vi är helt överens om att när HA ändrar status så kommer enheterna omedelbart också göra det. Jag pratade om andra hållet, när en sensor av något slag ändrar status. Exempelvis en strömbrytare. Jag har ett antal shelly där knappen styr mer än bara den lampa som är ansluten fysiskt till pucken. Då är minimal fördröjning ett krav (i.a.f. för mig).Johan Gunverth skrev:
Så är det enbart styrda uttag som är intressant så fungerar det lika bra med vilket som om man bara ser till responstid.
PS: Jag har ett par shelly-pluggar som jag faktiskt använder knappen på ganska regelbundet. Men på dessa skiter jag faktisk i om det skulle ta en stund för status att uppdateras i HA efter jag tryckt på knappen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Tyvärr RTL8710CF i Tapo-uttagen. Verkar vars en variant med inbyggt flashminne (*F). Det går alltså inte i dagsläget att flasha om dem till ESPhome. Ingen uppenbar UART heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snabb sökning verkar tyda på att det i.a.f. finns något sorts stöd i esphome, trots att kretsen inte är en ESP alls.Johan Gunverth skrev:
https://esphome.io/components/libretiny/
Men det måste ju fortfarande gå att komma åt pinnar för att programmera, och jag ser inte heller något som uppenbart skulle vara någon form av sådant interface.
Med något sånt här skulle det säkert gå, jag har använt sådana prober för att komma åt liknande signaler. Men har man inte redan den utrustningen så blir det väl overkill.
https://www.electrokit.com/4x-sq10-probes-with-test-wires
Intressant tråd.
Jag sa kolla med min kompis om hen tänker flasha några kretsar eller inte
Just nu tänker hen tända och släcka sitt akvarium utifrån när solen går upp/ner, men man vet ju aldrig vad hen får sig i framtiden :O
Efter denna diskussion så blir det shelly, jag köper ett par till mig själv oxå.
Tack!
Jag sa kolla med min kompis om hen tänker flasha några kretsar eller inte
Just nu tänker hen tända och släcka sitt akvarium utifrån när solen går upp/ner, men man vet ju aldrig vad hen får sig i framtiden :O
Efter denna diskussion så blir det shelly, jag köper ett par till mig själv oxå.
Tack!
Klicka här för att svara