Clas Ohlson har trallskruv i sitt senaste kampanjblad.
Trallskruv 1500-pack 4,2x56 mm 269,00
Någon som har "kännt" på dom? De är inte rostfria utan ytbehandlade. Kan man räkna med kort livslängd på dom?

Byggmax har ännu billigare skruv (ytbehandlade)
TRALLSKRUV 4,2 x 55 MM 1000 ST  129,00 kr

Hur viktigt är skärande spets på skruven. Slipper man förborra ändträ?

Ska ha ca 3500 skruv så priset är intressant liksom kvaliteten.

Jag har ensålänge dragit i ca 1200 av byggmax billiga trallskruv utan problem, fortfarande samma bits och ingen skruv som har gått av. Men hur dom ser ut om ett par år har jag ingen aning av men hittils är jag mycket nöjd. Förborrat alla ändträd så
jag vet ej hur dom funkar utan förborrning.

Har inte testat trallskruv från varken Clas Ohlson eller Byggmax men köpte till mitt altanbygge för nåt år sen nån låda trallskruv på Biltema. Det gör jag inte om eftersom de både gick av och slog sig på väg ner i trallen.
Grabber [smiley=thumbsup.gif]

Hej!

Har också dragit i ett stort antal trallskruv, bl.a. "rostfria" inköpta på Biltema. Tyvärr var dom mjuka och böjde sig lätt, krysspåret var dåligt, och inte är dom rostfria. Det framkom när jag tvingades skruva ur några stycken efter en tid.

per

Satsa på bra skruv snåla inte!! Använd skruv med torx eller fyrkants bits jag lovar att det är värt pengarna för det är så mycket lättare att dra i skruven. ;)

Hej. Vill absolut varna för biltemas trallskruv som är HELT VÄRDELÖS!! i samma veva kan jag till viss del hålla med hans32 att det är funkis med byggmax skruv, tyvärr så vara den trallskruv jag köpte där förut (03) inte bra, det "släpper" ifrån sig något så ca en enkrona i dm runt skruven har blivit missfärgat.

Då får vi hoppas att den är bättre nu, för det låter ju inte så roligt när jag bara har
staketet kvar!

Som ovan nämnts så är torx helt gudomliga jämfört med "vanliga" philips/pozi, går betydligt lättare att dra, hela vägen utan att varken bits eller skruv tar skada.

Här är väl vad jag anser om skuvfabrikanter..

#1 Grabbers
#2 Essves
.
.
.
.
.
#54547652384 Biltema

;)

/elof - Med lite ironi, men hoppas ni fattar budskapet :)

Slår ett slag för V/S/B:s trallskruv. Mellanpris för en riktig toppskruv.

Zephir

Hej!

Jag har gjort inlägg i en annat forum och jag skriver samma här:

A4 klarar *aggressiva miljöer bättre än A2 kvalité.

Zink/järn gul är en billigare ytbehandling som ibland används på trallskruv av stål. Zinkjärn är en bättre ytbehandling än FZB men inte lika bra som FZV.
Rostfritt A2 är ett material som också används ibland till trallskruv.
A2 är dock inte lika bra i *aggressiva miljöer som A4.
A4 är ett syrafast material som klarar *aggressiva miljöer allra bäst.

Både A2 och A4 är relativt mjuka material. Om man använder X-spår i dessa skruvar och det börjar att "rappa" riskerar man att X-spåret förstörs mycket snabbt. Torx är därför att föredra. I ett Torx-spår ligger ”bitset” bättre kvar i spåret och risken för att det "rappar" är därför inte alls lika stor.

*En aggressiv miljö ex. modernt tryck impregnerad trallvirke. Den
nya impregneringen som används i dag skall vara mera miljöanpassad än den gamla. Impregneringen har blivit mera aggressiv mot den infästning som används.

Jag har använt Byggmax rostfria trallskruv och tyckte att den funkade väldigt bra, nu har jag i och för sig inte dragit i tusentals av dom men i alla fall :-)

Själv så har jag kört på lite dyrare trallskruv (jämfört med byggmax och biltema) men som jag räknar med lönar sig i längden. Kan varmt rekommendera Gunnebo trallskruv med torxskalle. Har dragit i 2500 st än så länge och inte en ända har släppt från bitsen. Ingen som har böjt sig eller bråkat med mig på något sätt :) . Pris på Beijer ligger runt 150 kr för 250 st skruv.

Vi har dragit i tusentals av biltemas rostfria trallskruv under fem års tid. Har inte dragit av en enda eller slirat i spåren annat än när man själv klantat sig. Fem år senare är de fortfarande blanka och färgar inget på träet. Förborrar bara ändträ om det är knagg eller annat som motiverar - inga problem.

Biltemas bits är också helt grymma. Någon krona stycket så det är ingen större förlust när man tappar dem. Har aldrig sett slitmärken på något bits. Kanske för att man byter så pass ofta.

Mycket på Biltema är verkligen skit men just trallskruv och bits har jag aldrig haft problem med. Däremot var det väl någon här på forumet som köpt finskruv där det visade sig vara materialfel och hela trallen gick åt hälsokost för att skruvarna gick av efter en tid.

Var och en blir väl salig på sin tro men jag har iaf. inga problem med att rekommendera just Biltemas trallskruv. Sedan är det ju så att man behöver ju inte direkt ta ut extra lån på huset för att bekosta litet dyrare trallskruv om det känns bättre. Inga jättesummor det rör sig om.

Har skruvat 500m2 panel med gunnebos trallskruv. 45mm för 43kr/250st, 55mm för 56kr/250st. Rekommenderas varmt!

Byggde 40 m2 altan för två år sedan med Byggmax rostfria trallskruv med torx. Fungerade kanon.
Nu håller jag på att komplettera en del av altanen med ett tak och var därför tvungen att "bryta upp" en drös trallbrädor. Det visade sig att det inte var några problem att skruva upp de två år gamla skruvarna. De var helt opåverkade och var fortfarande blanka och fina. Det jag fick göra innan var att rengöra vissa torxspår eftersom det samlats smuts/sand i dem. Jag kunde utan problem återanvända alla skruvarna igen när jag satte tillbaka trallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.