Pendlingen går inte att stänga av eller ändra på Bosch1300 den är konstant men jag har inte upplevt några problem med detta utan tycker att det fungerar förvånansvärt bra. Sågat en del i tunn plåt och att börja såga vinkelrätt mot kanten kan ge en studsig start men men med lite vinklat angrepp mot kanten så funkar det bra, därmed inte sagt att jag jag inte skulle vilja ha möjlighet att kunna stänga av pendlingen:)
Jag är helnöjd med sågen valde mellan denna och Makita 3070.
 
F
Har Makita 3050, 3070 pendling öht?

Jag har inte pendling på min batteri Makita och så som jag använder den är det inget jag saknar.
 
F fsn skrev:
Har Makita 3050, 3070 pendling öht?

Jag har inte pendling på min batteri Makita och så som jag använder den är det inget jag saknar.
3070 har pendling
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har Makita 3050, 3070 pendling öht?

Jag har inte pendling på min batteri Makita och så som jag använder den är det inget jag saknar.
Sågar man i huvudsak hårda saker behövs ingen pendling.

Ska du såga i trä är det en bra grej. Allra störst skillnad har jag märkt när jag kapade lecablock med stort hårdmetallblad. Det som tog minuter med billiga sågen utan pendling gick på sekunder med pendling.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Sågar man i huvudsak hårda saker behövs ingen pendling.

Ska du såga i trä är det en bra grej. Allra störst skillnad har jag märkt när jag kapade lecablock med stort hårdmetallblad. Det som tog minuter med billiga sågen utan pendling gick på sekunder med pendling.
Intressant. Jag har sågat både leca, ställningsvirke och grova grenar med min batteri-tiger och jag tycker den levererar utmärkt med grova blad itsn pendling.
 
F fsn skrev:
Intressant. Jag har sågat både leca, ställningsvirke och grova grenar med min batteri-tiger och jag tycker den levererar utmärkt med grova blad itsn pendling.
Jag tog fram jobbtigern för att stycka emballage snickrat av 2"x4", bytte blad då det satt ett fintandat metallblad i.
"Fan, fick jag tag i ett dåligt blad ??" Bytte, tog ett nytt, det gick lika sakta iaf ?? Haha, jag sågade ett stålrör senast och stängde av pendeln, slog på den igen, och bladet går som en varm kniv i smör.
Det tar väl typ 10 sek att ta sig igenom utan pendel, och 3 sek med.
Jag gissar att det är 2-300 snitt jag ska göra för att stycka ett helt emballage, så för mig är det mycket tid.
Men styckar man nån bräda då och då saknar det väl betydelse.

Förutom pendeln, är slaglängden viktig, köpte en minitiger, helt värdelös trots samma blad, den har bara halva slaglängden.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag tog fram jobbtigern för att stycka emballage snickrat av 2"x4", bytte blad då det satt ett fintandat metallblad i.
"Fan, fick jag tag i ett dåligt blad ??" Bytte, tog ett nytt, det gick lika sakta iaf ?? Haha, jag sågade ett stålrör senast och stängde av pendeln, slog på den igen, och bladet går som en varm kniv i smör.
Det tar väl typ 10 sek att ta sig igenom utan pendel, och 3 sek med.
Jag gissar att det är 2-300 snitt jag ska göra för att stycka ett helt emballage, så för mig är det mycket tid.
Men styckar man nån bräda då och då saknar det väl betydelse.

Förutom pendeln, är slaglängden viktig, köpte en minitiger, helt värdelös trots samma blad, den har bara halva slaglängden.
Det tråkiga är att det inte finns något(?) eller väldigt lite utbud med batteri tigersågar med pendling. Sedan batteri tigern köptes in så är det sällan den andra kommer fram. Annars håller jag helt med.

Det negativa är dock vikten samt storleken så fort de får pendling.
 
P
devizion devizion skrev:
Det tråkiga är att det inte finns något(?) eller väldigt lite utbud med batteri tigersågar med pendling. Sedan batteri tigern köptes in så är det sällan den andra kommer fram. Annars håller jag helt med.

Det negativa är dock vikten samt storleken så fort de får pendling.
Milwaukees nyaste som de släpper nu snart i staterna har pendling, och de är först med pendling vad jag vet!
En Av mina tiger sågar är den makitan med dubbla batterier och jag saknar inte heller pendel på den.. den tuggar igenom det mesta som smör.. kan rekommendera lenox fire & rescue blad dock som håller grymt länge!
 
F fsn skrev:
Intressant. Jag har sågat både leca, ställningsvirke och grova grenar med min batteri-tiger och jag tycker den levererar utmärkt med grova blad itsn pendling.
Ok, bra att den funkar för dig! Prova en med pendling och se om du tycker det funkar bättre. I min värld är skillnaden lika stor på tigern som den är med sticksågen. Om man tycker sig behöva det eller inte är förstås upp till var och en att avgöra.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, bra att den funkar för dig! Prova en med pendling och se om du tycker det funkar bättre. I min värld är skillnaden lika stor på tigern som den är med sticksågen. Om man tycker sig behöva det eller inte är förstås upp till var och en att avgöra.
Det får jag absolut göra, det låter helt logiskt och jag ifrågasätter inte alls att det är en betydande skillnad. Har inget riktigt grovt behov just nu bara.

Sågade ner en 18 cm grov björk på ingen tid alls med ett nytt Bosch greenwood blad med min batteri-tiger förra helgen när jag inte hade akrylatsoppa till motorsågen. Jag blev imponerd av både sågen, batteriet och av mig själv med faktiskt.

Jag har inte ens tidigare funderat på om det pendlar eller inte. Det jag däremot har mörkt är att det blir en helt annan sak med mer fintandat och kombinationsblad än med de grövsta tänderna för trä.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Nu har Bosch GSA 1300 PCE fått gå hårt i takrivning i en vecka.

Så här långt, i jämförelse med Biltema-sågen:

+ Känns gedigen och inget man slår sönder i första taget
+ Bättre bladfäste än Biltemans
+ Kroken som man kan hänga upp den på är guld värd både för upphängning och att bära i
+ Sågar jävulskt snabbt (med Bosch-blad)
+ Betydligt mindre vibrationer
+ Pendlingen verkar göra rejäl nytta

- Något tyngre
- Inkopplingsspärren är meckigare, kräver något grepp jag inte lärt mig älska än

Även Boschs blad är mycket bättre än Biltemas. Även om man lyckas böja dem är det ingen match att böja tillbaks dem och de håller för fortsatt arbete. Där brukade Biltemas hålla för en böjning och sen knäcktes de. Har dock lyckats knäcka det långa Bosch rivningsbladet (metall/trä) i bladfästet, tror faktiskt jag ska reklamera den.

Funktionsmässigt är den inte värd sitt högre pris men att den belastar händerna mycket mindre med vibrationer är väldigt mycket värt. Har med åren lärt mig gilla bättre verktyg som inte har sönder kroppen så fort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Jag köpte den på rea, tror jag betalade typ 200. Den skakar och vibrerar nått djävulusiskt, men annars fungerar den. Ska du bara kapa något på några minuter funkar den bra. Sen börjar händerna domna bort.
Jag tyckte trots allt den var prisvärd.
Nu dog den. Kan nog inte ens säga den var prisvärd längre. Totalt tid har den inte gått många timmar.
 
J johan_p skrev:
Nu dog den. Kan nog inte ens säga den var prisvärd längre. Totalt tid har den inte gått många timmar.
Ajdå, vad tråkigt. Har du garanti kvar ska du väl byta den?
 
Har Makitas instegsmodell, 3050 tror jag den heter.
kostade strax över tusenlappen på Bauhaus och är bra många världar bättre än min första 200:-maskin från Öob.

Fick tips om ett bra blad som Mekina i Solna sålde när jag skulle kapa upp en gammal oljetank.
Visst gör maskinen skillnad men mycket beror också på bladen!
Gjorde av med bl.a flera dyra Milwaukeeblad innan...

Använder man den väldigt lite, köp en billig såg men för guds skull köp aldrig billiga blad eller tänka tanken att använda dom som följde med...
Som en annan som använder den då och då men har också andra sågar för olika ändamål, ja då tycker iallafall jag att min 1200:- Makita nog uppfyller sin funktion.
Ska du såga upp en 3 kubiks oljetank och inte vill få handlederna söndervibrerade, ja köp då en proffsmodell med stötdämpning!!!

Pendling eller inte kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte prövat men "snabbfästet" har nog alla sågar idag och det verkar ju vara någon standard på iallafall...
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vad heter bladen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.