Min billiga Biltema-tigersåg gav upp idag, efter 8 års hårt slit. Förvånansvärt seg maskin!
Behöver en ny.. är det lönt att köpa en av bättre märke? Vad vinner man på det?
Det är ändå en maskin som får ganska mycket stryk, används i rivningssammanhang i konstiga ställningar och så. Har många blå Bosch annars så det vore naturligt med en sådan i sladdvariant, kostar dock nästan 3 gånger mer än en Biltema-maskin. Sen har de (Bosch) batteridrivna också för runt 2000 kr vilket är 4 Biltema-sågar.
Är det värt lägga pengarna på en finare maskin eller bara köpa en billig och köra på tills det ryker ihop igen?
Behöver en ny.. är det lönt att köpa en av bättre märke? Vad vinner man på det?
Det är ändå en maskin som får ganska mycket stryk, används i rivningssammanhang i konstiga ställningar och så. Har många blå Bosch annars så det vore naturligt med en sådan i sladdvariant, kostar dock nästan 3 gånger mer än en Biltema-maskin. Sen har de (Bosch) batteridrivna också för runt 2000 kr vilket är 4 Biltema-sågar.
Är det värt lägga pengarna på en finare maskin eller bara köpa en billig och köra på tills det ryker ihop igen?
En dyrare maskin kommer att såga snabbare, mindre skakande och antagligen även rakare men precision är ju sällan vad som behövs när man tar till tigersågen...
Beror väl lite på hur ofta du använder den och till vad skulle jag säga. Själv sågar jag kanske några reglar någon gång, grövre "sly"/buskar och rivit en vägg eller två och då räcker det bra med en billigare variant tycker jag...
Beror väl lite på hur ofta du använder den och till vad skulle jag säga. Själv sågar jag kanske några reglar någon gång, grövre "sly"/buskar och rivit en vägg eller två och då räcker det bra med en billigare variant tycker jag...
Jag har inget direkt svar på din fråga men: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../sagar/elektriska-tigersagar/tigersag-022071/
399:- som klubbmedlem och sågen har fått skapliga kundrecensioner. Jag funderar själv på att köpa en "bara för att".
399:- som klubbmedlem och sågen har fått skapliga kundrecensioner. Jag funderar själv på att köpa en "bara för att".
Jag har en Nutool från K-Rauta som jag köpte för 4 år sedan, tror jag gav 300 spänn. Har misshandlat den rejält med att såga rötter under jord etc, men den levererar än. En dyrare maskin hade jag inte vågat använda på samma sätt och den hade inte gjort jobbet märkbart bättre. Nä, spara pengarna till andra maskiner där kvalité gör skillnad.
Mmmm....Biltematigern jag köpte för tio år sedan fungerade bra, skruv arrangemanget som höll sågbladet var knöligt. Jag gav den till min bror som är nöjd med den.
Jag köpte en Makita 3070 (tror jag att den heter) den är bättre även i förhållade till priset, det är ändå ett billigt märke. Jag rekommenderar den.
Jag köpte en Makita 3070 (tror jag att den heter) den är bättre även i förhållade till priset, det är ändå ett billigt märke. Jag rekommenderar den.
Jag köpte den på rea, tror jag betalade typ 200. Den skakar och vibrerar nått djävulusiskt, men annars fungerar den. Ska du bara kapa något på några minuter funkar den bra. Sen börjar händerna domna bort.Klabbarparn skrev:
Jag tyckte trots allt den var prisvärd.
Du fick ut 8år med din biltema maskin. Säg att den nya också håller lika länge, om Boschen kostar 3ggr mer ska den klara av 24år tror du på det? Skulle du vilja ha samma maskin i 24år eller byta till en ny efter 8år 
Jag köpte denna för nått år sen
Verkar vara bra kvalitet
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/sagmaskiner/bosch-gsa-1100-e/211016.9450/
Verkar vara bra kvalitet
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/sagmaskiner/bosch-gsa-1100-e/211016.9450/
Jag skulle utan minsta tvekan hellre ha min Makita 3070 i 24 år än en Biltemasåg i 8 år. Och ja, Makitan kommer lätt överleva i 24 år.kitco skrev:
Mitt förslag är att man köper en såg med reglerbar pendelrörelse (inte den in och ut), det finns bara på "bra" sågar. Gör underverk för avverkningen i mjuka material. Jämför med hur sticksågen fungerar.
En sådan köpte jag för lite rivning och tyckte den var helt ok. Sen köpte jag en Makita med pendling och jösses vilken skillnad! Nu ligger julasågen som "utlåningssåg".Klabbarparn skrev:
Eller så köper du märkes ”instegs-/lågpris modell” för kaffepengar och har nåt som funkar. Prismatcha mot Bauhaus och den är din under 900kr
https://www.lindarn.se/makita-jr3050t-tigersag
https://www.lindarn.se/makita-jr3050t-tigersag