ullberg
Japp GSA1300PCE har pendling - så mycket att den faktiskt är permanent (går inte att stänga av) om jag fattat rätt.

Det tyckte jag var en märkligt desigval, låt vara att man inte bryr sig så mycket om snittkvaltet med en tigersåg, men jag vill kunna stänga av, exv vid sågning i runna plåtmaterial...

Så för mig blev det en Makita 3070 istället, höll på att bli en Metabo då jag gillar märket men sprang på en Makita till ett pris som jag inte kunde tacka nej till...

Nu har ju TS redan valt och jag tror det blir bra, det viktiga är som redan sagts pendling, och kanske låga vibrationer (men för mig är detta ett sällanverktyg och då spelar det ingen roll imho)

/U
 
Jamen titta ja, jag letade efter en justeringspak och avfärdade sedan funktionen då sådan saknades. Förstår inte hur pendlingen kan ha någon märkbar funktion om den är så liten att den fungerar i alla material.... det handlar ju inte bara om snittkvalitet, vilket jsg tror är underordnat för de flesta tigersågssnitten. Kör man max pendling i ett hårt material så hoppar, studsar och slår det fruktansvärt med max pendling på, och omvänt är avverkningen minimal i mjukt material med låg pendling på. Dvs mellanmjölksalternstivet är halvbra hela tiden.....
 
Ja, förmodligen är det så lite pendling att den inte har någon praktiskt betydelse. Bosch ville väl bara tysta kritiken mot att dom inte har några sågar med pendling...
 
Tigersåg är en av de få verktyg som går bra att kapa rötter till stubbar med! Grovt rivningsblad gäller.

Köp maktian (3070?) som brukar kosta drygt 1500kr. Mycket för att den har smidigt bladbytes-system och ändå har rimligt pris.
 
Tigersågen är också ett lite lurigt verktyg som vid en första anblick är ett sällanverktyg, men när man har en bra såg så tittsr den fram titt som tätt. Verktyg som är trevliga att använda blir använda oftare
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
köpte en bilig slit/släng tigersåg 5år sen håller ännu MEN vibrationerna är hemska.. efter sågat av 32 M24 bultar i golvet hade man stickande känsla i både händer och underarmar halvadagen.. vilket man inte får lika kraftig av en dyrar såg efter som extrapriset är just för anti-vibration systemet i maskinen. så om man sågar endast trä/gips m6m8m10 järn så duger biliga såger utmärkt... Men är det större saker och längre perioder sågnade är det dom dyrare maskiner som gäller
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jamen titta ja, jag letade efter en justeringspak och avfärdade sedan funktionen då sådan saknades. Förstår inte hur pendlingen kan ha någon märkbar funktion om den är så liten att den fungerar i alla material.... det handlar ju inte bara om snittkvalitet, vilket jsg tror är underordnat för de flesta tigersågssnitten. Kör man max pendling i ett hårt material så hoppar, studsar och slår det fruktansvärt med max pendling på, och omvänt är avverkningen minimal i mjukt material med låg pendling på. Dvs mellanmjölksalternstivet är halvbra hela tiden.....
Det verkar som det går att delvis justera pendlingen.
Från bosch hemsida:
"Sågbladspendling Justerbar 3-stegs eller 4-stegs sågbladspendling"

Jag snor tråden lite:
Jag har en Makita 3070 som snart ger upp. Känner att den börjar glappa lite här och var.
Vad är snäppet hållbarare än denna och den måste vara lika bra att såga med samt låga vibrationer.
Eller är det bara att skaffa en likadan igen?
 
S sblixten skrev:
Det verkar som det går att delvis justera pendlingen.
Från bosch hemsida:
"Sågbladspendling Justerbar 3-stegs eller 4-stegs sågbladspendling"
Grafiken betyder det du skriver, men jag gjorde mig besväret att läsa manualen och där finns ingen anvisning om hur man justerar, finns ingen spak för det. Jag tror dom bara kopierat grafiken ink "mouse over" text från sticksågarna....
 
S sblixten skrev:
Jag snor tråden lite:
Jag har en Makita 3070 som snart ger upp. Känner att den börjar glappa lite här och var.
Vad är snäppet hållbarare än denna och den måste vara lika bra att såga med samt låga vibrationer.
Eller är det bara att skaffa en likadan igen?
Vill man uppgradera från en 3070 är det nog en Milf-åke eller Altas som gäller?
 
S sblixten skrev:
Bra sågblad är dock lika viktigt som bra maskin....eller ännu viktigare om du har en stark maskin då de billigare inte håller för den.
Japp, säkert så. Körde med Biltemas 9-pack på den gamla sågen. Visst funkade de men de slets ut på nolltid. Nu tog jag med en klase Bosch-blad i samband med sågköpet och de verkar än så länge hålla bättre, betydligt bättre.
 
Jag köpte också några blad från biltema med motivationen att det är ju förbrukningsmaterial och hur dåliga kan dom vara... Sen köpte jag bosch istället och det är en enorm skillnad.
 
De billiga skräpmaskinerna låter och vibrerar ju bara, jobbet blir så mycket trevligare med kvalitétsverktyg. Har en blå Bosch och älskar snabbfästet till sågbladet (säger inte att en blåB är den bästa)
 
Snabbfäste har väl i stort sett alla fabrikat nu för tiden?
 
useless useless skrev:
Snabbfäste har väl i stort sett alla fabrikat nu för tiden?
jaha, där ser man
 
Snabbfäste: Ska man invända något mot Makita 3070 så är det väl just att snabbfästets utformning gör att det kan hamna dolt inne i maskinen, om sågbladet är i sin innersta position. Man måste då dra ut bladet för hand vilket är både trögt och kanske vasst beroende på blad.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.