T
O onaka skrev:
Jag tror dock det kan finnas en poäng att generera värme eller att köra en värmepump utifrån paneler på en vägg i söderläge.

Även om nätägaren inte är inblandad i installationen så tror jag du kan få problem att göra det själv om det inte är fackmannamässigt utfört och huset brinner ner.
Och om det är fackmannamässigt utfört och huset brinner ner, så brinner den ner snabbare och bättre.

Rent teoretiskt borde det som andra påpekar gå att skippa en inverter helt och hållet utan designa så pass många paneler i strängen som ger önskad spänning för ett resistivt värmeelement och koppla in det direkt på panelerna. Dock vet jag inte hur man bäst hanterar det om vattnet i din vattentank börjar koka. Enklast kanske är att ha en så pass stor vattentank att värmeförlusterna är högre än tillförseln av energi.

Så exempelvis:

Få tag på en kubikmeter vattentank och fyll upp och ställ i garaget tillsluten på en plats där det inte råder någon brandrisk.

Montera panelerna på en vägg som inte har brännbart material. Säg 50V per panel så kopplar man ihop 5st för en utspänning runt 250V.

Skaffa en doppvärmare som arbetar med 230V. Kanske från en skrotad VVB.

Koppla in och så har du ett system utan rörliga delar och antagligen förhållandevis underhållsfritt i 10 år.

Normalt utfall för en anlägging med bra förutsättningar (söderläge, 20-40 graders vinkel) i Göteborg är att man får ut ca 1000kWh/år per 1 kWp panel. Siffran kommer från Göteborgs Energi.

• Gilla
gorcot
  • Laddar…
Purre
En liten fundering som jag har är om du nu kör det off-grid på den extra elpatronen som finns i pannan. Hur gör du med styrningen som säger att vattnet uppnått tillräcklig temperatur? För jag misstänker du inte vill värma, värma och värma hela tiden eftersom det då kommer börja koka till sist speciellt på en sommarmånad när det åtgår lite varmvatten.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte det effekterna för instrålad effekt som du tagit från pvgis?
Nej. Jag räknade med:
  • 6.54 m² × 0.74 kWh/m2/dag × 0.8 systemverkningsgrad3.87 kWh/dag
Alltså: 20 % bortfall är redan inräknat - motsvarar typisk verkningsgrad efter MPPT och kabel/lasteffekter.
T Trolltomte skrev:
Men det är skillnad på att lägga 1500kr för en inverter eller 10 000kr för en inverter.

Lasten behöver inte en ren sinusvåg, du kan köpa en från jula eller biltema för 500kr.
Visa mig gärna en inverter för 500–1500 kr som:
  • Accepterar 120–150 V DC direkt från solpanelerna
  • Klarar att mata ut 0-3.6 kW kontinuerligt
  • Har styrning baserat på vattentemperatur
  • Inte kräver nätanslutning
  • Är säker och certifierad för att stå i drift obevakad i ett hushåll.
Annars är det här bara äpplen och päron.

O onaka skrev:
Enklast kanske är att ha en så pass stor vattentank att värmeförlusterna är högre än tillförseln av energi.
Så din lösning / förslag är att jag ska bygga ett system med:
  • En 1 m³ varmvattentank
  • Tillhörande ventiler, rör och cirkulationspump
  • säkerhetslösningar mot övertryck och kokning
...istället för att köpa en färdig produkt med MPPT, termostat och
modbusstyrning för ~8 000 kr som fungerar direkt med mitt befintliga värmesystem?
Purre Purre skrev:
[...] Hur gör du med styrningen som säger att vattnet uppnått tillräcklig temperatur? [...]
Sol-Thor kommer med en temperatursond och styrlogik. Den är byggd specifikt för det här ändamålet: att värma vatten direkt från paneler utan växelriktare eller nätanslutning.

Den pratar dessutom Modbus, så det är busenkelt integrera med Home Assistant. Den har två utmatningar så det finns en del potential för bra automationer. Exempelvis värma vatten på ena och köra en rumsvärmare på andra. Lite stödvärme i källaren eller uterummet kan ju vara trevligt en stor del av vår och höst.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
T
Det kommer aldrig räcka, för med 3 paneler får du ut ca 600 watt över hela dagen i december.
Stockholm får ca 0.5kwh per dag per installerad kw i december. Med dålig lutning med 3 st 500w paneler får du ut 0.6kwh per dag.

Du kan driva led lampor, ladda telefonen och sånt men inte värma vatten för en dusch.

B buffyin skrev:
[...] Men kollar jag min senaste december fick jag bara 75kwh då var mycket mullet. det skulle motsvara 312,5watt med en åttondel av min anläggning i snitt per dag. [...]
Lite oklart vad du menar med 312w. Menar du wattimmar per dag? Är din anläggning åt söder och vertikal?

Jag började leta efter alternativ till PVGIS men inte hittat något ännu. Dock fick jag upp denna schyssta graf från Hemsol som ger ett mer försiktigt resultat än min första uträkning:

Graf över månatlig elproduktion för 1 kW solceller vid olika lutningar och riktningar från HemSol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den visar att 1kWp åt syd, i 90 grader, kan förväntas ge runt ~18-20kWh i December. Då blir mina siffror:
  • 1.5kWp * 19kWh = 28.5kWh/Dec
  • 0.9kwh/dag
Februari: 45kWh, 1.5kWh/dag
Mars: 115kWh, 3,7kWh/dag

Gott hopp för tidiga vårkanten alltså, men ser mörkt ut Dec/Jan.
Dubblar jag antalet paneler pratar vi om 1.8kWh/dag i December, ~2kWh i Januari. Det blir inte mycket spets ändå alltså. :P

Redigerat:
ulfben ulfben skrev:
Tack! Känner du till något alternativ till PVGIS? Vore ju bra att ha fler jämförelsepunkter.
Tyvärr inte, jämförde bara med mina siffror. Vintern har varit lägre än alla beräkningar, för mycket väderberoende även i Skåne.

ulfben ulfben skrev:
Lite oklart vad du menar med 312w. Menar du wattimmar per dag? Är din anläggning åt söder och vertikal?

Jag började leta efter alternativ till PVGIS men inte hittat något ännu. Dock fick jag upp denna schyssta graf från Hemsol som ger ett mer försiktigt resultat än min första uträkning:

[bild]

Den visar att 1kWp åt syd, i 90 grader, kan förväntas ge runt ~18-20kWh i December. Då blir mina siffror:
  • 1.5kWp * 19kWh = 28.5kWh/Dec
  • 0.9kwh/dag
Februari: 45kWh, 1.5kWh/dag
Mars: 115kWh, 3,7kWh/dag

Gott hopp för tidiga vårkanten alltså, men ser mörkt ut Dec/Jan.
Dubblar jag antalet paneler pratar vi om 1.8kWh/dag i December, ~2kWh i Januari. Det blir inte mycket spets ändå alltså. :p
312wh ska det givetvis vara. Jag har 5kwp söder 45grsder och 5kwp väst med 15 grader. Årsproduktionen är 10 000kwh.

Jag hade 65kwh och 75kwh i december 2023 och 2024. 2025 var extra bra, så tar min och fångar med 0,125 så får samma storlek som din.
Graf över årlig elproduktion i MWh, med staplar per månad och röd linje för trend. Text: Årlig produktion 3.087 MWh, ökning med 20.61% från föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som sagt så tvivlar jag på vinter sifforna.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Nej. Jag räknade med:
  • 6.54 m² × 0.74 kWh/m2/dag × 0.8 systemverkningsgrad3.87 kWh/dag
Alltså: 20 % bortfall är redan inräknat - motsvarar typisk verkningsgrad efter MPPT och kabel/lasteffekter.

Visa mig gärna en inverter för 500–1500 kr som:
  • Accepterar 120–150 V DC direkt från solpanelerna
  • Klarar att mata ut 0-3.6 kW kontinuerligt
  • Har styrning baserat på vattentemperatur
  • Inte kräver nätanslutning
  • Är säker och certifierad för att stå i drift obevakad i ett hushåll.
Annars är det här bara äpplen och päron.

Så din lösning / förslag är att jag ska bygga ett system med:
  • En 1 m³ varmvattentank
  • Tillhörande ventiler, rör och cirkulationspump
  • säkerhetslösningar mot övertryck och kokning
...istället för att köpa en färdig produkt med MPPT, termostat och
modbusstyrning för ~8 000 kr som fungerar direkt med mitt befintliga värmesystem?

Sol-Thor kommer med en temperatursond och styrlogik. Den är byggd specifikt för det här ändamålet: att värma vatten direkt från paneler utan växelriktare eller nätanslutning.

Den pratar dessutom Modbus, så det är busenkelt integrera med Home Assistant. Den har två utmatningar så det finns en del potential för bra automationer. Exempelvis värma vatten på ena och köra en rumsvärmare på andra. Lite stödvärme i källaren eller uterummet kan ju vara trevligt en stor del av vår och höst.
Nej jag tänkte ett rent passivt system. Eftersom fokus var på att skapa ett enkelt system som var billigt så tänker jag att kostnaden kan hållas låg genom att helt skippa styrelektronik och bara köpa pv-panelerna. Montera dessa med enkla medel, kanske träreglar. Sedan använda en större vattentank i exvis garage som buffert för energin som produceras. Det ger inte cirkulation i ditt hus men kan ersätta värme du kanske hade behövt tillföra i garage/källare eller liknande.

useless useless skrev:
Som sagt var behövs ingen inverter eller avancerad "DC power manager" om man bara kopplar panelerna till en elpatron.
För några år sedan träffade jag en elektriker från Lettland och han beskrev att han hade kopplat sina solpaneler direkt utan omvandlare med likström till VVB och hade gratis varmvatten. Man fick anpassa antalet paneler till elpatronen… hur det är med termostat vet jag inte!

Det fungerar, men spänningen sjunker för att kompensera för den lägre effekten på i strålningen (strömmen sjunker också). Enligt Google Gemini så skulle dock en typisk panel inte förlora mer än ca 20% effektivitset pga detta, när inkommande solstrålning halveras, så det skulle fungera rätt ok ändå. När jag har tittat på det så ser det dock mycket värre ut, men jag har dålig förståelse för hur panelen faktiskt fungerar - därför frågade jag Google Gemini om detta.

Sticker in en fråga

Jag har fjärrvärme, går det att sätta upp nåt liknande system för vår och sommar drift som automagiskt tar vv från solcellerna när det är varmt i vvb och från fjärrvärmenätet när den är kall?

en VVB som ligger på inkommande kallvatten till fjärrvärmen kanske? Denna värms med solpanelerna.

pacman42 pacman42 skrev:
en VVB som ligger på inkommande kallvatten till fjärrvärmen kanske? Denna värms med solpanelerna.
Ja det borde ju funka, kommer det varmt vatten till fjärrvärmeberedaren (den är väl nån typ av genomströmningsberedare) så borde den inte värma, eller kanske bara toppa värmen?
Kanske går att sätta ett relä som stänger av fjv vvb vid temp över x° i solberedaren

Kollade lite snabbt och betalar ca 7000 från maj till september för fjärrvärmen, så kunde man minska ca hälften så är det ju bara 3år pay off

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.