Jag har länge lekt med tanken om att montera solvärmefångare på södra fasaden, och därmed få lite “gratis” värme under vintern när solen står lågt, och i princip oändligt med värme under vår/sommar/höst.
Dessvärre kräver värmefångare en rörmokare och dessa är svårflörtade i mina byggder. Dessutom är fångarna tunga, har flera rörliga delar och verkar kräva en del handpåläggning. En enklare lösning vore att sätta upp solpaneler på samma fasad och låta dem mata el direkt till varmvattentanken. Verkningsgraden är visserligen sämre, men det vägs kanske upp av lägre inköpskostnad, enklare installation och färre rörliga delar.
Jag vill inte klydda med tegelväggen, så primärt tittar jag på att montera över den svarta gavelpanelen (lila ruta). Enligt ritningen så ser det ut som att jag får plats med 3 stycken stående paneler (~195x113cm styck). En komplett setup kan då vara:
)
Tysk off-grid regulator för att dumpa solel till värme. Kan termostatstyras, pratar WiFi, modbus, och kan matas med nätspänning som fallback ifall vädret är dåligt och värmen behövs! (eller, som i mitt fall, när taket överproducerar och exportpriset är negativt)
Let's skita ur oss en kalkyl:
Årsproduktion: ~4 450 kWh
Årlig besparing: ~6 680 kr (vid 1.50 kr/kWh)
Återbetalningstid: ~3 år
Det bästa är att jag kan installera det här nu med existerande värmepanna. Min gamla CTC har 2 elpatroner om 3kw styck. Jag använder bara 1 av dem, och kan alltså utan problem byta ut den andra mot en solstyrd. Och när det väl blir dags att byta värmesystem kommer jag att insistera på att inkludera en volym-/tekniktank – så doppvärmaren fortsätter göra nytta även framöver.
Vad tror ni, tänker jag snett någonstans?
Dessvärre kräver värmefångare en rörmokare och dessa är svårflörtade i mina byggder. Dessutom är fångarna tunga, har flera rörliga delar och verkar kräva en del handpåläggning. En enklare lösning vore att sätta upp solpaneler på samma fasad och låta dem mata el direkt till varmvattentanken. Verkningsgraden är visserligen sämre, men det vägs kanske upp av lägre inköpskostnad, enklare installation och färre rörliga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill inte klydda med tegelväggen, så primärt tittar jag på att montera över den svarta gavelpanelen (lila ruta). Enligt ritningen så ser det ut som att jag får plats med 3 stycken stående paneler (~195x113cm styck). En komplett setup kan då vara:
- DMEGC | Bi-facial All Black 500W, 1350kr/st
- SOL•THOR 0-3.6kw DC Power Manager, ~7200-10000kr
- Notera: off-grid regulator, så nätbolaget har inget att säga till om.
- 3kw elspets för SOL•THOR, ~2000kr
Tysk off-grid regulator för att dumpa solel till värme. Kan termostatstyras, pratar WiFi, modbus, och kan matas med nätspänning som fallback ifall vädret är dåligt och värmen behövs! (eller, som i mitt fall, när taket överproducerar och exportpriset är negativt)
Let's skita ur oss en kalkyl:
Beräknad vinterproduktion i Visby (vertikal, söder)
- Solinstrålning i December (källa: PVGIS, snitt för 2020-2023):
- ~23kWh/m²/Dec eller ~0.74 kWh/m²/dag
- Systemverkningsgrad: ~80%
- Uppskattad daglig produktion:
- 6.54 m² × 0.74 × 0.8 ≈ 3.87 kWh/dag
- ~74 liter extra varmvatten per dag (10-55 grader)
- Uppskattad månadsproduktion (Dec):
- ≈ 120 kWh
- Vår snittförbrukning i Dec: 1400kWh
- = ~8.5% av vårt energibehov
Årsproduktion: ~4 450 kWh
Årlig besparing: ~6 680 kr (vid 1.50 kr/kWh)
Återbetalningstid: ~3 år
Det bästa är att jag kan installera det här nu med existerande värmepanna. Min gamla CTC har 2 elpatroner om 3kw styck. Jag använder bara 1 av dem, och kan alltså utan problem byta ut den andra mot en solstyrd. Och när det väl blir dags att byta värmesystem kommer jag att insistera på att inkludera en volym-/tekniktank – så doppvärmaren fortsätter göra nytta även framöver.
Vad tror ni, tänker jag snett någonstans?
Jag körde med PVGIS siffror för Visby. Det ger genomsnittlig instrålning, kWh/m2/mån: 21, 35, 65, 95, 115, 120, 110, 105, 80, 55, 30, 20B buffyin skrev:
Övriga förutsättningar är listade ovan. Var gör jag fel?
Update:
Jag missade att ange vertikal placering när jag hämtade siffrorna. På vertikal yta landar man närmare 580-950 kWh per installerad kWp och år (vilket kanske är enklare att räkna med än kvadratmetrar). Då hamnar året på mer rimliga ~1350kwh.
Justerad produktion och återbetalningstid blir då:
- 1350kwh/år
- Besparing: ~2025kr
- Återbetalningstid: ~9.9 år
Ser bättre ut, fick det till 1100kwh per år med 90 grader.ulfben skrev:
Jag körde med PVGIS siffror för Visby. Det ger genomsnittlig instrålning, kWh/m2/mån: 21, 35, 65, 95, 115, 120, 110, 105, 80, 55, 30, 20
Övriga förutsättningar är listade ovan. Var gör jag fel?
Update:
Jag missade att ange vertikal placering när jag hämtade siffrorna. På vertikal yta landar man närmare 580-950 kWh per installerad kWp och år (vilket kanske är enklare att räkna med än kvadratmetrar). Då hamnar året på mer rimliga ~1350kwh.
Justerad produktion och återbetalningstid blir då:
- 1350kwh/år
- Besparing: ~2025kr
- Återbetalningstid: ~9.9 år
Men kollar jag min senaste december fick jag bara 75kwh då var mycket mullet. det skulle motsvara 312,5watt med en åttondel av min anläggning i snitt per dag. Ligger i Skåne så bara lite mindre ljus än Gotland. SÅ skulle inte lite på PVGIS just för vintermånaderna, men annars stämmer det när kollar min anläggning.
Nu är detta inte off-grid, men klart billigare...
https://www.amazon.se/Solarway®-880-balkongkraftverk-komplett-uttag/dp/B0C9X3QVLY/ref=sr_1_4
Komplettera med en 12V-->230V växelriktare och en batteriladdare och du är off-grid...
https://www.amazon.se/Solarway®-880-balkongkraftverk-komplett-uttag/dp/B0C9X3QVLY/ref=sr_1_4
Komplettera med en 12V-->230V växelriktare och en batteriladdare och du är off-grid...
Jag kan ju lägga till att jag tittat på att inte ha växelriktare alls till elpatronerna för min badtunna och för min VVB. På detta sätt slipper jag förluster för växelriktningen. Dock bör man optimera lasten så att spänningen blir inom den effektivaste delen av arbetsområdet för panelerna, men det kan man göra genom att mäta spänningen över en panel och lägga till/ta bort last (reläer) utifrån aktuell spänning så att den håller sig inom det mest optimala intervallet.
Men om man kör med balkongkraftverket ovan och aldrig levererar el till elnätet så har man ju allting löst direkt, se bara till att stänga av det när det inte längre finns någon last, dvs när tempen i VVBn är tillräckligt hög så stänger man av växelriktaren samtidigt som man kopplar bort värmningen.
Men om man kör med balkongkraftverket ovan och aldrig levererar el till elnätet så har man ju allting löst direkt, se bara till att stänga av det när det inte längre finns någon last, dvs när tempen i VVBn är tillräckligt hög så stänger man av växelriktaren samtidigt som man kopplar bort värmningen.
4000kr för 3 paneler.
2000kr för värme-element.
Totalt 6000kr. Men du vill lägga dubbelt så mycket, 7200-10 000kr på "dc power management" mojäng?
Alternativt: https://www.amazon.se/DATOUBOSS-spä...Växelriktare-Typec-C-gränssnitt/dp/B0CX189B29 1500kr
Det finns billigare också du behöver inte ren sinus. Du kan få allt, hela paketet, paneler, spets, styrning/inverter för 7000kr.
2000kr för värme-element.
Totalt 6000kr. Men du vill lägga dubbelt så mycket, 7200-10 000kr på "dc power management" mojäng?
Alternativt: https://www.amazon.se/DATOUBOSS-spä...Växelriktare-Typec-C-gränssnitt/dp/B0CX189B29 1500kr
Det finns billigare också du behöver inte ren sinus. Du kan få allt, hela paketet, paneler, spets, styrning/inverter för 7000kr.
Jag vet inte om ni är allvarliga eller bara jönsar er nu. Vad ska jag med en 24v DC/AC omvandlare till? Panelerna ligger i serie, arbetspänningen ligger på 120-150v...
Ni pratar om att koppla panelerna direkt till värmaren. Vilken värmare föreslår ni, som jobbar termostatstyrt och med DC? Även om de finns att köpa så känns det helt befängt. Att koppla paneler direkt till en last utan MPPT är ett enkelt sätt att tappa 30–40 % av produktionen – panelerna jobbar då nästan aldrig i sin optimala effektpunkt.
Ni pratar om att koppla panelerna direkt till värmaren. Vilken värmare föreslår ni, som jobbar termostatstyrt och med DC? Även om de finns att köpa så känns det helt befängt. Att koppla paneler direkt till en last utan MPPT är ett enkelt sätt att tappa 30–40 % av produktionen – panelerna jobbar då nästan aldrig i sin optimala effektpunkt.
Redigerat:
Vilket är orsaken till att man måste övervaka lasten och styra den efter arbetsspänningen.ulfben skrev:
Jag vet inte om ni är allvarliga eller bara jönsar er nu. Vad ska jag med en 24v DC/AC omvandlare till? Panelerna ligger i serie, arbetspänningen ligger på 120-150v...
Och att koppla paneler direkt till en last utan MPPT är ett enkelt sätt att tappa 30–40 % av produktionen – panelerna jobbar då nästan aldrig i sin optimala effektpunkt.
Vill du ha det enklare så beställer du lösningen jag länkade till på Amazon. Den är redo att koppla in (du tänker ju inte följa elinstallationsreglerna ändå), det enda du behöver tänka på är att alltid ha tillräckligt med last på fasen du kopplar in den på, för att inte börja leverera el till nätet.
Vill du ha den offgrid så skaffar du dig en 230V-riktare för att på det sättet ha en produktion med frekvens att koppla den mot.
Men det är skillnad på att lägga 1500kr för en inverter eller 10 000kr för en inverter.ulfben skrev:
Jag vet inte om ni är allvarliga eller bara jönsar er nu. Vad ska jag med en 24v DC/AC omvandlare till? Panelerna ligger i serie, arbetspänningen ligger på 120-150v...
Ni pratar om att koppla panelerna direkt till värmaren. Vilken värmare föreslår ni, som jobbar termostatstyrt och med DC? Även om de finns att köpa så känns det helt befängt. Att koppla paneler direkt till en last utan MPPT är ett enkelt sätt att tappa 30–40 % av produktionen – panelerna jobbar då nästan aldrig i sin optimala effektpunkt.
Lasten behöver inte en ren sinusvåg, du kan köpa en från jula eller biltema för 500kr.
Är inte det effekterna för instrålad effekt som du tagit från pvgis? Isåfall måste du också ta med verkningsgraden för en pv panel att omvandla instrålad energi till elektrisk energi. Den verkningsgraden är cirka 20%.
Jag tror dock det kan finnas en poäng att generera värme eller att köra en värmepump utifrån paneler på en vägg i söderläge.
Även om nätägaren inte är inblandad i installationen så tror jag du kan få problem att göra det själv om det inte är fackmannamässigt utfört och huset brinner ner.
Även om nätägaren inte är inblandad i installationen så tror jag du kan få problem att göra det själv om det inte är fackmannamässigt utfört och huset brinner ner.