Jag skulle isolera hetvattenrören till en aerotemper som sitter i min verkstad och då rören går igenom hela logen som är kall så var det tvunget att ha extra tjock isolering. Jag ringde isolerarn och skulle köpa 60 meter rörskål, jaha sa han det blir ungefär 7000 spänn. Plus moms. Och då var inte plasten som skall skydda isoleringen medräknad. Jag höll på att krevera. Det fick bli "home made" som vanligt.
Ta en bit av ett vanligt spirorör i lämplig dimension fila en vass egg i ena änden och använd det som "kakmått", ta vanlig gullfibersisolering och stansa -skär ut rondeller med "kakmåttet". Ta en bit av röret som du ska isolera och vässa det i ena änden att använda som hålpipa. Stansa ut mitthålet. Skär ett snitt i ringen så du kan kränga det om röret. Kostnad: c:a 1500:- i mitt fall. Då ingick även plasten.

Jag hade nog valt att ta isolering modell stenull med hönsnät. Med en spik så "syr" du isoleringen kanonfint runt röret. Din variant verkar jobbig.

Om du hade stått på en stege och isolerat rören över huvudet hade du nog också letat en annan lösning men tycker man det är för jobbigt går det att leja hantverkare.
Det beror bara på storleken på plånbok vilken lösning man väljer. (Känslan men inte rätta viljan)

Det är ju kriminellt vad dyr isoleringen är - alltså rörskålar. När man väl dragit rören inser man att rörskålarna kostar MINST lika mycket som kopparn som ska isoleras.... Rinkaby rör har ju rörskålar, men inte fanken är det billigt....

Vedeldarn.
Vad köper du för plast och vad kostar den?

Den plast som jag använder är den som isolerarna som håller på med s:k teknisk isolering använder och den är 1,20 bred och ligger på 25 metersrullar och kostar c:a 750 kronor rullen. Så behöver du stift att sätta ihop våderna med och dom ligger i 1000-påsar. Ett monteringsverktyg måste du ha för att få dit stiften, verktyget ser ut som en syl och stiften ser ut som ett häftstift med hullingar längst fram så det inte kan glida ur när det är fasttryckt genom plasten. Ta verktyget, trä på ett stift för dom är nämligen ihåliga, tryck verktyget med stiftet på genom plasten, dra ut verktyget. Klart..
Vad verktyg och stift kostar vet jag inte men det kan inte vara många kronor för jag fick ett verktyg och en påse stift när jag köpte plastrullen hos ortens isolerfirma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.