5 868 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Billig CTL 26 E för glad amatör?
Visst går det att låsa fast en t-loc på den gamla modellen också. T-loc är kompatibel med de gamla systainrarna så till vida att de går att sätta fast ovanpå en gammal. De har "låsflärpar" i botten för detta, och de gör att den går att sätta fast ovanpå en äldre dammsugare också.
Läser lite överallt att man "måste" ha 36mm slang, är det er erfarenhet också? Jag kan väl erkänna att jag tycker att det mesta hamnar utanför sugen när jag kör med kapsågen, men jag kör då med 27mm slang
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Har sågen kopplad till en DW701, inbillar mig ändå att det är en OK såg?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Det är väldigt olika hur de konstruerat uppsamlingen. Har för mig att den 718XPS jag hade inte var något vidare utformad gällande uppsamling. Men som sagt, det är väldigt olika hur bra de är på att få ihop spånen så damsugaren har någon chans att få fatt i dem.D Dallastower skrev:
Festool Kapex har bra utformning och uppsamling.
Konstruktionen hos kap/gersågar rent generellt gör att spånuppsamlingen inte kan fungera speciellt bra. Festool Kapex lär vara bäst i klassen men även denna har en förmåga att sprida en hel del spån omkring sig t.o.m med 50 mm slang och en bra dammsugare. 36 mm slangen är en klar förbättring i vissa fall men tyvärr så tror jag inte det kommer att hjälpa så våldsamt mycket i detta fallet. 36 mm slangen är däremot enormt mycket bättre än 27 mm slangen efteråt när man ska städa efter sig.
D Dallastower skrev:Läser lite överallt att man "måste" ha 36mm slang, är det er erfarenhet också? Jag kan väl erkänna att jag tycker att det mesta hamnar utanför sugen när jag kör med kapsågen, men jag kör då med 27mm slang[/QUOT
27mm slangen används till slipmaskinerna. som sågspåns sug så är väl 50mm slangen bäst.Med Longlife påsen så suger den sämre. Tänk på att inte vika påsen dubbelt mot filtret.D Dallastower skrev:
Hänger inte riktigt med på stort vs högt luftflöde?
Hur sitter ert eluttag fast i fronten på dammsugaren? Är det med skruvar eller på annat vis? Min front och i synnerhet fästet runt eluttaget är sönder så jag kan inte se hur det borde se ut eller hur det har suttit fast
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg