3 926 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Billån med två låntagare?
Vi ska köpa ny bil då mannen sålt sin som var vår familjebil. Jag har en mindre bil utan billån som jag står som ägare på.
På förra bilen stod han som ägare och ensam låntagare. Nu vill banken att jag står med på lånet. Nu undrar jag vad detta innebär för mig, att stå på ett lån 50% men utan att äga bilen? Om vi går skilda vägar vill jag ju inte stå där med billån utan bil...
På förra bilen stod han som ägare och ensam låntagare. Nu vill banken att jag står med på lånet. Nu undrar jag vad detta innebär för mig, att stå på ett lån 50% men utan att äga bilen? Om vi går skilda vägar vill jag ju inte stå där med billån utan bil...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För banken är det nog en stor fördel.
För de vill nog att ni skall vara solidariskt betalningsansvariga.
Det är alltså troligen inte så att du skall vara ansvarig för 50% av beloppet.
Utan att du får ta hela ansvaret om din man av någon anledning ballar ur, och vice versa.
För de vill nog att ni skall vara solidariskt betalningsansvariga.
Det är alltså troligen inte så att du skall vara ansvarig för 50% av beloppet.
Utan att du får ta hela ansvaret om din man av någon anledning ballar ur, och vice versa.
Vi är gifta så så borde hälften av bilens värde rimligen tillfalla mig vid en ev separation? Han som står som ägare borde väl ha förtur till bilen och lösa ut mig då?
Så set borde ha ganska säkert för mig ändå? Blev lite nojjig
Så set borde ha ganska säkert för mig ändå? Blev lite nojjig
Eftersom ni är gifta är det inget problem. Är man sambos så tillhör bilen den person den är skriven på, om det inte framgår av andra papper att det är annorlunda, dvs då behöver man för säkerhets skull skriva samboavtal på sådant som inte ingår i gemensamt ägande enligt sambolagen, som bilar, sommarstugor, hemelektronik, hobbyprylar och sådant.
Klicka här för att svara
