hahalj
Kan man ju tycka, har du nån fakta att backa upp det med? 5 års läckagegaranti, dvs garanti på arbetet, lämnar man i branschen, men inget annat.

Kan nån bekräfta sunqans påstående med fakta eller erfarenheter?

sunqan skrev:
Trams. Konsumentköplagen och konsumentjänstelagen gäller även glasmästare. Du och glasmästaren har ingått ett avtal. Att glasmästarens grossist inte ger honom nån garanti är hans problem, inte ditt. Du har tre års reklamationsrätt på rutan. Det går dessutom inte att avtala bort.
Javisst. TS behöver bara bevisa att felet är ursprungligt. Hur skall ha göra det tycker du?

En bilruta är ju faktiskt en sak som man kan påverka själv. Eller?

Har du haft bilen på service efter glasbytet?

hahalj
Ja, den var på service ca 2 mån efter glasbytet. Skulle det ha nån betydelse? Sprickan uppkom nån gång i början av året, ca 10 mån efter bytet.

Tre vindrutor har jag fått förstörda på service. Sista gången erkände verkstadskillen att de bänder med en skruvmejsel för att få loss en gummilist för att komma åt luftfiltret till kupén. Detta resulterade alltså i en liten spricka i nedre högra hörnet som sen efter en tid blev stor. Första gången hade jag ingen aning. Efter andra gången började jag fundera på vad det skulle kunna vara. Inför tredje gången fotade jag rutan och den var hel. I stort sett ny ju... Hämtade bilen efter service och då var där spricka på samma ställe. Konfronterade verkmästaren som blånekade. Krävde få prata med han som servat. Efter en del snack så frågade jag hur han tar loss gummilisten jag bad han visa och då bände han upp sprickan ännu mer.
Detta hade jag läst mig till innan på ett vw forum.
De tog hela självrisken.

hahalj
Ok, men sprickan uppkom alltså 7-8 månader efter servicen. Känns ju lite långsökt.

wertok skrev:
Tre vindrutor har jag fått förstörda på service. Sista gången erkände verkstadskillen att de bänder med en skruvmejsel för att få loss en gummilist för att komma åt luftfiltret till kupén. Detta resulterade alltså i en liten spricka i nedre högra hörnet som sen efter en tid blev stor. Första gången hade jag ingen aning. Efter andra gången började jag fundera på vad det skulle kunna vara. Inför tredje gången fotade jag rutan och den var hel. I stort sett ny ju... Hämtade bilen efter service och då var där spricka på samma ställe. Konfronterade verkmästaren som blånekade. Krävde få prata med han som servat. Efter en del snack så frågade jag hur han tar loss gummilisten jag bad han visa och då bände han upp sprickan ännu mer.
De tog hela självrisken.
Intressant! Och lite aha. Vi sålde/bytte in vår förra bil till en bilaffär och efter några månader ringde de upp angående att vindrutan var trasig på något sätt. Vi hade som tur var tagit bilder på bilen strax före vi lämnade den så det var inga problem att snabbt visa för bilfirman att den var hel när de fick den och få det ur världen. De kanske hade "servat" den då?

N
Tycker du ska åka och visa glaset för glasgrossisten som glasmästarn köpt glaset ifrån. Det finns väl 2 st som levererar vindrutor i Sverige. Kanske det finns någon liten tillverkare också. Men alla ställen där jag arbetet så har vi tagit garantier även på glas som varit över ett år gamla om man inte kunnat hitta någon skada.En sak som kan ha hänt är om dom slarvat med arbetet och gjort en repa som dom inte målat över så kan den ha börjat rosta och då när det sväller när det rostar så kan det knäcka glaset. Har du förresten kollat om det är inre eller yttre glaset? om det är inre glaset så är det ju inte utsatt för slitage. Jag har aldrig hört talas om att en frisk vindruta utan skador skulle ha spruckit av att man kör i en grop eller på en trottarkant. Vad gäller skoda och andra vw bilar så är dom så ömtåliga för stenskott pga att yttre glaset endast är 0,8 mm tjockt. Jag har dock inte märkt att skoda octavia varit mer utsatt för sprickor än någon annan vw bil.

hahalj skrev:
Ok, men sprickan uppkom alltså 7-8 månader efter servicen. Känns ju lite långsökt.
Ja, det är det. Kan hända att inte detta är applicerbart på just din bil. Kan vara bra för andra att veta, jag tycker det är riktigt dåligt. Jag bytte verkstad och har haft bilen på service på annan verkstad sen dess och allt har varit bra sen dess. Man hoppas att försäkringsbolaget har lite koll på statistik för i slutändan är det våra pengar som slarvas bort antagligen mest pga tidspress på de som utför servicen.

N
wertok skrev:
De tog hela självrisken.

Tack vare att sådana här försäkringsbedrägerier är så vanliga så får vi betala dyra försäkringspremier.

Vet detta är ett gammalt inlägg men hittade det då jag sökte på nätet. Jag upptäckte ikväll min ruta har en lång spricka som är inifrån dvs inte pga ett stenskott. Sprickan går inte känna alls på utsidan och den kommer nerifrån kanten mot huven så att säga. Jag tänker jag ringer glasmästaren som bytte min ruta i feb så de får titta på detta på måndag. Jag tog kort på det ikväll direkt efter jag upptäckte det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.