Hej

Hur gör man egentligen med biledaren när man koppar ett 220 uttag? Om men har en EKLK kabel som går till ett 220 uttag som är den sista i kedjan så att säga. Skall man klippa den? Koppla ihop med med jorden i 220 uttaget? Eller bara lägga den vid sidan?

Har du inte 230V i uttagen? ;)

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Du ansluter biledaren till skyddsjord i matande ände. I bortre änden kan du klippa den men bäst är att isolera och vika undan den inför framtida ändringar.
Bor du väldigt långt från transformatorn (220V);)

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
Som @Ljus säger så ansluts biledare i elcentralen till jord och skarvas ihop i uttagen, när du kommer till sista så isolerar du för att i framtiden lätt ska kunna bygga vidare på slingan.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Tackar, var precis som jag trodde men skadar aldrig att fråga. Min elektriker som varit här har helt sonika klippt bort biledaren vid sista punkten. Själv så gjorde jag såhär:). Jorden är för övrigt lite längre än de andra trådarna i installerat läge, här har jag bara "grovklippt" kablarna. Så ni inte undrar över det:)

• Elektriska kablar med grovklippta ändar framför en öppen elektrisk anslutningsdosa i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.