Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så här menar jag (och mexitegel)

[bild]
Trådlyft deluxe, men tyvärr fungerar inte dina bilder längre och jag väldigt nyfiken på hur du gjorde?

Har du även kvar bilder på hur du matar rummet via skyddsrör så är jag nyfiken på det också!

Behöver också skruvlimmat golvspån för bjälklagers bärighet och tar ett rum i taget, så nyfiken på hur du gjorde. Om bilderna finns kvar.

Mvh
 
F FellanD skrev:
Trådlyft deluxe, men tyvärr fungerar inte dina bilder längre och jag väldigt nyfiken på hur du gjorde?

Har du även kvar bilder på hur du matar rummet via skyddsrör så är jag nyfiken på det också!

Behöver också skruvlimmat golvspån för bjälklagers bärighet och tar ett rum i taget, så nyfiken på hur du gjorde. Om bilderna finns kvar.

Mvh
Golvspån med gles panel och exponerade kablar i en byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matning

Golvvärmeinstallation med rör och metallplattor på spånskiva i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läggning på golvspån med gles. Ej samma rum som bilden ovan.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[bild]
Matning

[bild]
Läggning på golvspån med gles. Ej samma rum som bilden ovan.
Tusen tack!
Är det 20mm golvvärmeslang? Skyddsrör för el typ pm flex 32mm(ID 24,2mm)? Inga större bekymmer att mata slangen igenom skyddsröret?

Ser inte ut som att det behövs "låsbleck" vid genomföringarna i bjälkarna? Skyddsröret sitter där det ska?
 
F FellanD skrev:
Tusen tack!
Är det 20mm golvvärmeslang? Skyddsrör för el typ pm flex 32mm(ID 24,2mm)? Inga större bekymmer att mata slangen igenom skyddsröret?

Ser inte ut som att det behövs "låsbleck" vid genomföringarna i bjälkarna? Skyddsröret sitter där det ska?
20 mm, ja. Det kan nog stämma att skyddsröret är 34 mm yd. Det var Uponor skyddsrör i alla fall så det borde vara 34/28. Inga problem att skjuta igenom slangen om man rundar av toppen. Ändarna behövde inte förankras, de satt fast ändå.
 
  • Gilla
FellanD
  • Laddar…
Det går även med PEM-slang och då blir det inga snäva kurvor, som med el-slang.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den brukar användas av lata rörläggare och följaktligen har jag sett den många gånger. :D
Använda precis denna metod ner jag hjälpte farsan bygga till sitt gamla hus.
Är det vettigt att göra en mellanvariant av kortlingar vs inga kortlingar? Rekommendationen från både LK och uponor är att sätta 45x45 kortlingar på cc60 som glesen skruvas fast i, men detta känns lite overkill när glesen inte har någon annan funktion än att hålla slangen på plats upp mot golvet? Gjort klart ett golvfack nu med cc 60 kortlingar och 21x120 gles, men funderar på att lägga cc 120 eller ännu mer på resten, mest för att hålla glesen på plats då när slangen ska läggas.

Ska lägga spontat 26 mm grangolv tvärs golvbjälkarna (cc60) sedan och tänker att man då istället för att bara skruva golvet i bjälkarna också skruvar golvet genom glespanelen på lämpliga avstånd mellan kortlingarna. Kan det bli bra?

I resten av huset är det golvvärme från 90-talet där såna mellanbjälklagsplåtar bara spikats på reglarna så de hänger ner i isoleringen som en hängmatta. Såg säkert bra ut när det monterades…
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.