Byggahus.se
Så skönt med värme! Och regnet vräker ner utanför, då kan man ju städa lite mer..

Har nu städat undan det som står i ”förrummet” och det blir en rätt stor yta.

Trägolv och väggar i ett tomt förrum med synliga elledningar och dammsugarslang på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Direkt uppe från trappen. Passar bra att ha en lite slask med varmt/kallt vatten, utefter kortsidan. (Finns en toa direkt under.)

Ostädat "förrum" med trägolv, öppen dörr till angränsande rum och en dammsugare i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från hörnet sett mot Snickarbods rummet.

Delvis renoverat rum med trägolv och plywoodväggar, öppen dörr och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åt andra hållet genom dörren..

Då skall man hitta några trevliga lampor och få fram lite eluttag.

Funderar på om man ska ta bort dörren för att få bättre cirkulation och en större öppning mellan rummen. Känns rätt säker på att golvet är helt under tröskeln.

Fortsättning följer.
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Idag bar vi upp lite småsaker samt några lampor, blev genast mycket mer hemtrevligt.

Två barn i ett arbetsrum med verktyg och en demonterad bordsåg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog även upp bordsågen. Fick demontera den rätt mycket, då jag dels är ensam som kan bära, samt att trappen upp till nya snickarboden är ordentligt brant. Men det gick bra.

Demonterad bordsåg och några lampor i en ny snickarbod med trägolv och lutande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fördel med isärplockade var att jag kunde kolla lite mer noggrant hur den var uppbyggd. Har länge funderat att bygga om den lite så jag kan använda 3/4” produkter i t-spåret på bordet. Spåret är nu dryga 15mm och i aluminium så det är svårt att göra något åt.. Lägger upp en egen tråd om denna modifikation. Så får ni följa där om det är möjligt att göra detta. :)
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Får ju bara ångest över att försöka röja i min verkstad så bläddrade igenom tråden här och det finns ju gott om folk som borde slänga in lite uppdaterade bilder :)
@vectrex har bytt lokal, @Ola C har inte bytt hyvel en gång utan två sen senaste bilderna.. @Lime113 har köpt upp tre lidl-butikers lådor med snea borr.
Själv har jag ju möblerat om tre gånger och det är ännu rörigare än när jag började..
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
@Frustrator

Du är inte ensam, min verkstad har den sista tiden varit snudd på omöjlig att uträtta något i.
Det har varit total infarkt och allt har beckat igen. Allt har har varit ivägen för något annat och trädamm växer som mögel på allting. Hatar det.

Återtar så sakteliga befälet över verkstaden och försöker glädas över det jag faktiskt kan göra.

Repeterar strategierna och försöker härda ut — plötsligt är man där!
Keep up the good work!
//Ronnie
 
jackt jackt skrev:
Idag bar vi upp lite småsaker samt några lampor, blev genast mycket mer hemtrevligt.

[bild]

Tog även upp bordsågen. Fick demontera den rätt mycket, då jag dels är ensam som kan bära, samt att trappen upp till nya snickarboden är ordentligt brant. Men det gick bra.

[bild]

En fördel med isärplockade var att jag kunde kolla lite mer noggrant hur den var uppbyggd. Har länge funderat att bygga om den lite så jag kan använda 3/4” produkter i t-spåret på bordet. Spåret är nu dryga 15mm och i aluminium så det är svårt att göra något åt.. Lägger upp en egen tråd om denna modifikation. Så får ni följa där om det är möjligt att göra detta. :)
Hur går det med vibrationer etc på det gamla träbjälklaget? Inga problem vid sågande?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Får ju bara ångest över att försöka röja i min verkstad så bläddrade igenom tråden här och det finns ju gott om folk som borde slänga in lite uppdaterade bilder :)
@vectrex har bytt lokal, @Ola C har inte bytt hyvel en gång utan två sen senaste bilderna.. @Lime113 har köpt upp tre lidl-butikers lådor med snea borr.
Själv har jag ju möblerat om tre gånger och det är ännu rörigare än när jag började..
Stämmer. Verkar faktiskt som jag haft samma layout nu sen nov 2019 utan att möblera om, så det betyder väl att jag trivs med den.

Bilder e det dåligt med men finns givetvis film(er):D


 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Min snickarbod har utvecklats under 8 år, och blev nog lite annorlunda. Den grundläggande tanken är ställtid. Köper jag ett nytt verktyg vill jag ha det tillgängligt direkt. Nästan alla elmaskiner är inkopplade färdiga att användas. Alla uttag går på en huvudbrytare, utom batteriladdarna som har en timer istället-
Välorganiserad snickarbod med elmaskiner, verktygspaneler, lådor med etiketter och bordsåg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst trasslar sladdarna ihop sig ibland, men det är det värt att för ha maskinen startklar. Batterimaskiner är jag fortfarande lite tveksam till, det händer lite för ofta att man får byta batteri innan dom kan producera sågspån.
Sen ska man ha rätt maskin på rätt plats. Ska man kapa en 5-meters planka i en 5-meters verkstad gäller det att gersågen står i linje med den öppna ytterdörren. Ska man klyva den är det bra om bordsågen står på en bra plats. Öppna fönstren på båda sidorna så kan man klyva hur långa plankor som helst!

Välorganiserad snickarbod med verktyg vackert uppradade på väggen och en bordsåg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ha maskinerna på hjul ser jag som en ren nödlösning när man inte lyckats hitta rätt plats för dom.

Den enda maskinen med ställtid är rikt/planhyveln. Står den rätt riggad tar det nästan 20 sekunder att luta upp bänkskivan och pumpa upp hyveln. Måste man ställa om mellan rikt och plan tar det en minut till….

Välorganiserad snickarbod med en rikt/planhyvel, fast spånsugssystem och verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan fördel med stationära maskiner är spånsugningen. Fasta rör och alltid inkopplade. Mikrobrytare på ventilen startar spånsugen, stäng den och sugen stannar. Ingen risk att man lämnar en ventil öppen av misstag, för sugen stannar inte förrän alla ventiler är stängda.
En genomskinlig flexibel dammsugar slang ansluten till träbearbetningsmaskiner i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla snickarbodar har nån sorts balans mellan verkstad och förråd. Lådor är jättebra, men lådor utan etiketter är värdelösa, för då hamnar alltid prylarna på fel plats. Jag lyckades få tag på ett par ritningshurtsar med låga breda lådor, suveräna för skruvar, penslar, sandpapper mm. Virke och annat kan jag lagra en halv trappa upp på loftet
Välorganiserad snickarbod med elmaskiner, verktygshängare och lagringsutrymme på ett loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men eftersom jag bara bygger prototyper, så kommer alltid nästa version bli ännu bättre!
 
  • Gilla
andy999 och 9 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Min snickarbod har utvecklats under 8 år, och blev nog lite annorlunda. Den grundläggande tanken är ställtid. Köper jag ett nytt verktyg vill jag ha det tillgängligt direkt. Nästan alla elmaskiner är inkopplade färdiga att användas. Alla uttag går på en huvudbrytare, utom batteriladdarna som har en timer istället-
[bild]

Visst trasslar sladdarna ihop sig ibland, men det är det värt att för ha maskinen startklar. Batterimaskiner är jag fortfarande lite tveksam till, det händer lite för ofta att man får byta batteri innan dom kan producera sågspån.
Sen ska man ha rätt maskin på rätt plats. Ska man kapa en 5-meters planka i en 5-meters verkstad gäller det att gersågen står i linje med den öppna ytterdörren. Ska man klyva den är det bra om bordsågen står på en bra plats. Öppna fönstren på båda sidorna så kan man klyva hur långa plankor som helst!

[bild]

Att ha maskinerna på hjul ser jag som en ren nödlösning när man inte lyckats hitta rätt plats för dom.

Den enda maskinen med ställtid är rikt/planhyveln. Står den rätt riggad tar det nästan 20 sekunder att luta upp bänkskivan och pumpa upp hyveln. Måste man ställa om mellan rikt och plan tar det en minut till….

[bild]

En annan fördel med stationära maskiner är spånsugningen. Fasta rör och alltid inkopplade. Mikrobrytare på ventilen startar spånsugen, stäng den och sugen stannar. Ingen risk att man lämnar en ventil öppen av misstag, för sugen stannar inte förrän alla ventiler är stängda.
[bild]
Alla snickarbodar har nån sorts balans mellan verkstad och förråd. Lådor är jättebra, men lådor utan etiketter är värdelösa, för då hamnar alltid prylarna på fel plats. Jag lyckades få tag på ett par ritningshurtsar med låga breda lådor, suveräna för skruvar, penslar, sandpapper mm. Virke och annat kan jag lagra en halv trappa upp på loftet
[bild]
Men eftersom jag bara bygger prototyper, så kommer alltid nästa version bli ännu bättre!
Trevlig verkstad :)
 
K
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Min snickarbod har utvecklats under 8 år, och blev nog lite annorlunda. Den grundläggande tanken är ställtid. Köper jag ett nytt verktyg vill jag ha det tillgängligt direkt. Nästan alla elmaskiner är inkopplade färdiga att användas. Alla uttag går på en huvudbrytare, utom batteriladdarna som har en timer istället-
[bild]

Visst trasslar sladdarna ihop sig ibland, men det är det värt att för ha maskinen startklar. Batterimaskiner är jag fortfarande lite tveksam till, det händer lite för ofta att man får byta batteri innan dom kan producera sågspån.
Sen ska man ha rätt maskin på rätt plats. Ska man kapa en 5-meters planka i en 5-meters verkstad gäller det att gersågen står i linje med den öppna ytterdörren. Ska man klyva den är det bra om bordsågen står på en bra plats. Öppna fönstren på båda sidorna så kan man klyva hur långa plankor som helst!

[bild]

Att ha maskinerna på hjul ser jag som en ren nödlösning när man inte lyckats hitta rätt plats för dom.

Den enda maskinen med ställtid är rikt/planhyveln. Står den rätt riggad tar det nästan 20 sekunder att luta upp bänkskivan och pumpa upp hyveln. Måste man ställa om mellan rikt och plan tar det en minut till….

[bild]

En annan fördel med stationära maskiner är spånsugningen. Fasta rör och alltid inkopplade. Mikrobrytare på ventilen startar spånsugen, stäng den och sugen stannar. Ingen risk att man lämnar en ventil öppen av misstag, för sugen stannar inte förrän alla ventiler är stängda.
[bild]
Alla snickarbodar har nån sorts balans mellan verkstad och förråd. Lådor är jättebra, men lådor utan etiketter är värdelösa, för då hamnar alltid prylarna på fel plats. Jag lyckades få tag på ett par ritningshurtsar med låga breda lådor, suveräna för skruvar, penslar, sandpapper mm. Virke och annat kan jag lagra en halv trappa upp på loftet
[bild]
Men eftersom jag bara bygger prototyper, så kommer alltid nästa version bli ännu bättre!
ett trevligt krypin :). Får man fråga vad du har för värmesystem?
 
Den mesta värmen kommer från direktsol och armsvett. På vintern kompletterar jag med 1kW elektrisk byggfläkt.(elementet håller sig under 90 grader)
Jag funderar på att gå tillbaks till infravärmare. Vinterproblemet är ju inte kall luft, det är svinkalla verktyg som får mig att frysa om händerna. Synpunkter mottages tacksamt!
 
Jag håller på med lite renovering för att få mer ordning, få det trevligare och trivas att vara där. Jag vet inte vad jag ska tillverka exakt, men jag måste pyssla där. Där i uthuset 5 meter från bostadshuset, mår jag bra och mina problem med psykisk ohälsa och panikångest försvinner.

Jag ska måla om, lägga ett billigt golv, och jag har köpt ett värmeelement som funkar kanon. Det ska också upp tre nya led-armaturer. Min Kina-cyklon med en 20 år gammal dammsugare är jättebra.
Jag kommer bara att ha 10 m2 golvyta men det ska gå att få det bra ändå hävdar jag. Jag har tagit bort två väggfasta bänkar och kommer istället bygga en flyttbar arbetsbänk där bordssågen är "inbyggd" i ena änden.

Bilderna tagna från mitten av rummet åt två håll. Ena sidan är tömd inför målningen. Ett rörigt verkstadsrum med verktyg på väggen, högar av material och en gammal dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uthusinteriör med träväggar och fönster, i förberedelse för renovering inklusive målning och nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andy999 och 10 till
  • Laddar…
M Merkurius skrev:
Jag kommer bara att ha 10 m2 golvyta men det ska gå att få det bra ändå hävdar jag
Det är inte så bara. Jag har ca 8kvm. Där har jag kört in en wadkin ags10 och en Ejca bs50 att såga med. Metallsvarv, träsvarv, en hammer-hyvel, massor med handverktyg, en bänk, en Arboga pelarborr, en spånsug, och en dammsugare med kinacyklon.
Så med andra ord klart du får in en massa också :D
Det svåra är bara att få plats själv..
 
  • Gilla
  • Haha
Sibjo och 5 till
  • Laddar…
Ny färg på väggarna, nytt klickgolv och mera ljus! Inte så stort snickeri, men det är mitt! Nylagt klickgolv i en verkstad med verktyg och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nytt klickgolv och ljusgröna väggar, innehållande snickeriverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
M Merkurius skrev:
Ny färg på väggarna, nytt klickgolv och mera ljus! Inte så stort snickeri, men det är mitt! [bild] [bild]
Storleken betyder inte så mycket, det är tekniken! :p
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Storleken betyder inte så mycket, det är tekniken! :p
Precis Det är inte storleken som viktigast, utan antalet nedslag per minut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.