Med dagens vetskap om byggfysik är det att jämställa torpargrund med bil utan krockkudde, kanske tom säkerhetsbälte om den inte utförs rätt!! Att bygga med platta på mark med golvvärme ger en ökat komfortklimat för boende samt bättre energiförbrukning då lufttemperaturen kan sänkas med upp till 2 grader. Barn kryper på golvet, vore det inte lämpligt att värmen kommer därifrån!?  :-?

Biancca, sask, galadriel

Tack för berömmet !

Jag är rätt så nöjd med allt.

Man blir lite stolt och glad /Bii ;D

Ensomvet skrev:
Med dagens vetskap om byggfysik är det att jämställa torpargrund med bil utan krockkudde, kanske tom säkerhetsbälte om den inte utförs rätt!! Att bygga med platta på mark med golvvärme ger en ökat komfortklimat för boende samt bättre energiförbrukning då lufttemperaturen kan sänkas med upp till 2 grader. Barn kryper på golvet, vore det inte lämpligt att värmen kommer därifrån!?  :-?

Jag håller med! :-?

Jo, jag håller också med, men ge mig gärna ett förslag på ett hus som kostar en mille med platta på mark ... för oss är älvsbyhus en möjlighet att ha råd att bo där vi vill bo ...
mvh fiddeli

Det är så tråkigt att alla Ä-hus trådar spårar ut pga tjafs om torpargrund.
Det verkar som att alla som inte bygger Ä-hus MÅSTE lägga sig i och nedvärdera.
Sluta med det.Det finns gått om trådar redan där torpargrund vs platta" tävlar".

Att bygga ett hus för en "mille" handlar inte om platta på mark eller torpargrund utan om kvalite och initialkostnader. Genom att köpa ett lågprishus som har dålig totalekonomi skjuter man över kostnaderna till drift och underhåll istället. Tror att ni bör försöka tänka mer på totalekonomin istället för att hitta det billigaste huset.

Glöm inte att ett torpargrundhus också har en grundläggningskostnad (grundplintar med balkar) som gärna glöms bort i sammanhanget.

fiddeli skrev:
Jo, jag håller också med, men ge mig gärna ett förslag på ett hus som kostar en mille med platta på mark ... för oss är älvsbyhus en möjlighet att ha råd att bo där vi vill bo ...
mvh fiddeli

grodan skrev:
Det är så tråkigt att alla Ä-hus trådar spårar ut pga tjafs om torpargrund.
Sluta med det.Det finns gått om trådar redan där torpargrund vs platta" tävlar".
Tyvärr finns det inga vetenskapliga tester i världen på att "torpargrund" är en problemfri grundläggningsmetod. Grundläggningsmetoden fungerade bättre förr i tiden när husen läckte massor med värme till krypgrunden, men vem vill ha en hög uppvärmningskostnad idag!?  :-? Idag bygger vi bättre isolerade hus som inte har samma värmeläckage. Detta innebär att kryputrymmet blir kallt och får en miljö med relativfuktighet på upp till 100 % delar av året, en optimal miljö för mögel etc.

Grodan !
Tänk att det blir så jämt.  Men jag tycker att det är upp till var och en.
Jag hoppas att Glider får sina svar iallafall mellan de inläggen.

Glider !
Vi bygger vårat 2:a Älvsbyhus. 1:a var ett   1 1/2-plans och nu 1-plans.
Vi har varit nöjda med husen.

Mvh Bii

Visst är det upp till var och en! :D

MEN, jag tycker det är väldigt tråkigt när man har en åsikt, delger den och sedan får en massa skit för det, bara för att den inehåller kritk........

Men så har det varit med flera andra trådar och det är väl som det är, men jag har viss förståelse att det svider ända in i själen när någon tycker det man lagt sura pengar på suger. (har själv uttryckt mina åsikter om IKEA-kök............ ;) )

Nä låt folk tycka vad dom vill oavsett om dom byggt med Ä-hus eller inte, även om det svider lite............

Tack för att du ordnade fler bilder.

Ser mkt bra ut.

pappskallen skrev:
Visst är det upp till var och en! :D

MEN, jag tycker det är väldigt tråkigt när man har en åsikt, delger den och sedan får en massa skit för det, bara för att den inehåller kritk........

Men så har det varit med flera andra trådar och det är väl som det är, men jag har viss förståelse att det svider ända in i själen när någon tycker det man lagt sura pengar på suger. (har själv uttryckt mina åsikter om IKEA-kök............ ;) )

Nä låt folk tycka vad dom vill oavsett om dom byggt med Ä-hus eller inte, även om det svider lite............
Håller med dig!! Ibland kan man undra om trådarna är till för inbördesbeundran och bekräftelse på att man gjort "rätt" val!!

Att köpa ett hus och få med en avfuktare till krypgrunden borde vara en TYDLIG indikation på att något inte står rätt till med konstruktionen. Vad kostar inte en avfuktare i drift per år??...vem får ta smällen och köpa en ny när den gamla pajar??

Ensomvet skrev:
[quote author=grodan link=1147932415/30#34 date=1148543573]Det är så tråkigt att alla Ä-hus trådar spårar ut pga tjafs om torpargrund.
Tyvärr finns det inga vetenskapliga tester i världen på att "torpargrund" är en problemfri grundläggningsmetod. Grundläggningsmetoden fungerade bättre förr i tiden när husen läckte massor med värme till krypgrunden, men vem vill ha en hög uppvärmningskostnad idag!?  :-? Idag bygger vi bättre isolerade hus som inte har samma värmeläckage. Detta innebär att kryputrymmet blir kallt och får en miljö med relativfuktighet på upp till 100 % delar av året, en optimal miljö för mögel etc.[/quote]

Till dig somintevet!
Jag har kommit fram till att det är inga problem att bygga ett Ä-Hus på torpargrund! Alla olika grunder får problem när de görs på fel sätt!
Och att ett hus med torpargrund är mindre energisnålt än med platta är också fel, det är ofrånkomligt att det uppstår en förlust när man värmer upp betongplattan trots att man har nån grad lägre. Dessutom finns det risk att golvet blir kallt under sommar halvåret då det ej behövs någon uppvärmning. Om man inte värmer golvet på sommaren också pga att man saknar värmen.
Och att Ä-hus är ett budgethus håller jag med om på vissa interiör detaljer som kök och badrum. Men isoleringen är 230mm i vägg som man kan jämnföra med skidstahus som har 190mm?.
/Glider ;)

Hej ! Jätte fint hus ni har !!
Vi tänkte bygga ett ägir hus i oktober nästa år. Kan ni lägg aupp en bild på planlösningen på hur ni löst det med extra dusch etc. Hur löste ni det med köket och hur mycket kunde ni få på blocket ??

Tacksam för svar ;-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.