37 420 läst ·
64 svar
37k läst
64 svar
Bilder badrum KLART!
Ändå firman som får stå för fiolerna antar jag om det blir tal om ersättning.
Kromade utanpå är ju inte bara fult det vore rent idiotiskt. Går ju att kolla på bilderna var skarvarna ligger så GÅR det ju att sätta luckor där.
Lödda skarvar har (om de är rätt gjorda) kanske en faktor 10 på styrkan gentemot kläm/presskopplingsdito. Vid ett rent dragtest sliter man av röret långt innan skarven ger sig.
Kromade utanpå är ju inte bara fult det vore rent idiotiskt. Går ju att kolla på bilderna var skarvarna ligger så GÅR det ju att sätta luckor där.
Lödda skarvar har (om de är rätt gjorda) kanske en faktor 10 på styrkan gentemot kläm/presskopplingsdito. Vid ett rent dragtest sliter man av röret långt innan skarven ger sig.
Och vad säger att firman finns kvar om 10 år?v-g skrev:Ändå firman som får stå för fiolerna antar jag om det blir tal om ersättning.
Kromade utanpå är ju inte bara fult det vore rent idiotiskt. Går ju att kolla på bilderna var skarvarna ligger så GÅR det ju att sätta luckor där.
Lödda skarvar har (om de är rätt gjorda) kanske en faktor 10 på styrkan gentemot kläm/presskopplingsdito. Vid ett rent dragtest sliter man av röret långt innan skarven ger sig.
Att själva kopplingen håller ihop rören spelar väl ingen roll om det blir en läcka ändå?
Säger reglerna att man inte får skarva dolt så har det väl en orsak?
Gör om, gör rätt från början.
Vet ej vad som gäller när firman konkat/slutat men iom att du bygger något har ju den firman som byggde det 10 års ansvar på den punkten är det ju inga tveksamheter.
Om inte skarven smäller så är det ju troligen materialfel på röret och det skulle jag tippa är 1 på miljonen att man råkar ut för om man inte skadat röret under monteringen tex dragit en skruv rätt igenom. Vilket ändock leder till att den dolda skarven inte är att skylla för det hela om RÖRET är det som läker och vad hjälper då tex inspektionslucka (enligt reglerna) om röret läker någon annanstans. Rör får dras så dolt man önskar sålänge skarvarna går att inspektera eller att man har ett skvallerrör.
Om inte skarven smäller så är det ju troligen materialfel på röret och det skulle jag tippa är 1 på miljonen att man råkar ut för om man inte skadat röret under monteringen tex dragit en skruv rätt igenom. Vilket ändock leder till att den dolda skarven inte är att skylla för det hela om RÖRET är det som läker och vad hjälper då tex inspektionslucka (enligt reglerna) om röret läker någon annanstans. Rör får dras så dolt man önskar sålänge skarvarna går att inspektera eller att man har ett skvallerrör.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
10 år vad är det i dessa sammanhang?
Är det inte så att ett nytt badrum som är fackmannamässigt byggt ska hålla typ i 30 år?
Är det inte så att ett nytt badrum som är fackmannamässigt byggt ska hålla typ i 30 år?
Ser mycket bra ut tycker jag
Hur stort är badrummet
/Tobias
Hur stort är badrummet
/Tobias
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har också två skarvar i vägg. De ska iofs bort snart då vi öppnar väggen från andra sidan och viker in de rören under köksbänken. Men rörmockarn sa att jag skulle fota skarvarna och att det skulle skickas en avvikelserapport till försäkringsbolaget. Gör man så?
tracker skrev:
Nu hoppas jag du skojar?bygglov för bygga om badrum?
handikappanpassning gör du kanske inte i ditt eget hem så vidare du inte är handikappad själv.