Eftersom intresset visat sig stort för eldragningar som gjorts hemma hos mig tänkte jag lägga upp några bilder. Elen har inte gjorts vid sedan huset uppförts på 50-talet. I och med att jag påbörjat en totalrenovering bestämde jag mig att även ta itu med elbiten.
Den befintliga elen som ursprungligen funnits ansågs inte tillfredsställa mina behov. Uttag och strömställare behövde därmed ompaceras. Som exempel kan nämnas att det fanns 2 st uttag i sovrummen, strömställare låg på en höjd av 140 cm över färdigt golv, bredbandsuttag fanns endast i hallen vid ingången, m.m.
Alla gamla dosor, pansarrör, elledningar har fimpats. I stället drogs 3-fas in, nya flexslangar placerades i undertaket, det blev fler uttag, uttagen placerades på 20 cm över färdigt golv, strömställare på 100 cm över färdigt golv, nya ledningar och dragningar, bredbandsuttag i vardagsrum respektive de båda sovrummen, m.m.
Jag låter bilderna tala för sig själva. Vore verkligen intressant att få höra kommentarer från forumets expertpanel inom el, bl.a. @Bo.Siltberg , @Mikael_L , @elmont , @Slugge , @rävlyan , @GK100 , @tommib , och m.fl.
Den befintliga elen som ursprungligen funnits ansågs inte tillfredsställa mina behov. Uttag och strömställare behövde därmed ompaceras. Som exempel kan nämnas att det fanns 2 st uttag i sovrummen, strömställare låg på en höjd av 140 cm över färdigt golv, bredbandsuttag fanns endast i hallen vid ingången, m.m.
Alla gamla dosor, pansarrör, elledningar har fimpats. I stället drogs 3-fas in, nya flexslangar placerades i undertaket, det blev fler uttag, uttagen placerades på 20 cm över färdigt golv, strömställare på 100 cm över färdigt golv, nya ledningar och dragningar, bredbandsuttag i vardagsrum respektive de båda sovrummen, m.m.
Jag låter bilderna tala för sig själva. Vore verkligen intressant att få höra kommentarer från forumets expertpanel inom el, bl.a. @Bo.Siltberg , @Mikael_L , @elmont , @Slugge , @rävlyan , @GK100 , @tommib , och m.fl.
...
...
...
...
...
...
Sätt en skavmuff där slangen är skadad eller tejpa.
Termostatgivaren till golvvärmen kommer ingen att kunna byta. Den är helt felplacerad, det ser faktiskt lite överarbetat ut (amatörmässigt).
Dra den rakt ut från väggen och avsluta den ca 4-5 cm från golvvärme slingan, då kan man göra EN lat böj från väggen och ut på golvet och har i framtiden möjlighet att byta givaren. Som det är nu är det omöjligt att byta givaren
Termostatgivaren till golvvärmen kommer ingen att kunna byta. Den är helt felplacerad, det ser faktiskt lite överarbetat ut (amatörmässigt).
Dra den rakt ut från väggen och avsluta den ca 4-5 cm från golvvärme slingan, då kan man göra EN lat böj från väggen och ut på golvet och har i framtiden möjlighet att byta givaren. Som det är nu är det omöjligt att byta givaren
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det ser väl bra ut det där.
Slangarna är väl dragna och fastsatta, utom på en bild med stålreglar.
Byggströmmen verkar helt i sin ordning
Har du dragit mantlad kabel i några av slangarna? Downlightkabel kanske?
Alla gamla dosor man ser på bilderna ska inte användas längre förstår jag?
Slangarna vid centralen är välordnade, om inte böjarna blev för skarpa där?
Då du fotat så pass mycket kan du ju titta igenom dem och se till att du har foton som visar placeringen av alla dolda ledningar i väggar som man i efterhand kan titta på.
Slangarna är väl dragna och fastsatta, utom på en bild med stålreglar.
Byggströmmen verkar helt i sin ordning
Har du dragit mantlad kabel i några av slangarna? Downlightkabel kanske?
Alla gamla dosor man ser på bilderna ska inte användas längre förstår jag?
Slangarna vid centralen är välordnade, om inte böjarna blev för skarpa där?
Då du fotat så pass mycket kan du ju titta igenom dem och se till att du har foton som visar placeringen av alla dolda ledningar i väggar som man i efterhand kan titta på.
Fundera också över var du vill ha miljöbelysning som adventsljusstakar , lampor i fönster och dra en tändtråd till uttag med sparat brunn så man kan släcka dessa med astrour.
Uttag på 90 cm till dammsugaren centralt placerad så man slipper krypa under en soffa för att koppla in den.
Som redan kommenterats, givar till golvvärme ”gör om o gör rätt” kolla att givaren går att byta innan golvet flyts.
Tändtråd till vitrinskåp i kök om ni skall ha det sätt ledlist i kanten på glashyllor.
Tråda allt innan gipsning, är det problem fäst upp o räta ut böjar.
Men annars ser det bra ut (”var rädd om den elektrikern”)
Uttag på 90 cm till dammsugaren centralt placerad så man slipper krypa under en soffa för att koppla in den.
Som redan kommenterats, givar till golvvärme ”gör om o gör rätt” kolla att givaren går att byta innan golvet flyts.
Tändtråd till vitrinskåp i kök om ni skall ha det sätt ledlist i kanten på glashyllor.
Tråda allt innan gipsning, är det problem fäst upp o räta ut böjar.
Men annars ser det bra ut (”var rädd om den elektrikern”)
Redigerat:
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Litar du inte på din "elektriker"?
Tänkte också på golvvärmegivaren och undrade var den var tills jag insåg att det måste vara den svarta slangen. Håller helt med elmont om den. Samma gäller skadade rör. Skarvmuff eller bra eltejp.
Enda jag har att tillägga vid en snabb titt är att du verkar ha en kopplingsdosa på ca 1 m höjd i köket. Det kanske kommer ett skåp där eller något? Det kanske inte är en kopplingsdosa men det ser ut så då den har fyra stutsar uppåt och tre nedåt på ett sätt som jag inte sett på apparatdosor. Det är femte bilden uppifrån i inlägg #4.
Intressant blandning av gröna och blå VP2 men vem är jag och säga något, har likadant själv beroende på om jag handlade på Hornbach eller Bauhaus.
Enda jag har att tillägga vid en snabb titt är att du verkar ha en kopplingsdosa på ca 1 m höjd i köket. Det kanske kommer ett skåp där eller något? Det kanske inte är en kopplingsdosa men det ser ut så då den har fyra stutsar uppåt och tre nedåt på ett sätt som jag inte sett på apparatdosor. Det är femte bilden uppifrån i inlägg #4.
Intressant blandning av gröna och blå VP2 men vem är jag och säga något, har likadant själv beroende på om jag handlade på Hornbach eller Bauhaus.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Helt rätt, och det bästa hade varit att lägga slingorna till golvärmen på andra hållet.E elmont skrev:Sätt en skavmuff där slangen är skadad eller tejpa.
Då hade givaren kunnat gå vinkelrät ut från väggen och placerats mitt emellan två slingor
Gick nog lite fel när de tänkte där.
Annars så är kabeln bra utlagd
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden