R Rojo72 skrev:
Som flera har påpekat så måste bilen vara på plats för att kunna besiktigas. Senast jag besiktigade min bil så fotograferade de till och med registreringsskylten för att ha som bevis. Det lät för konstigt för att vara sant att det skulle räcka att skicka in utskriften imho.

Så då är vi väl tillbaka på ruta 1: ett misstag har begåtts och behöver rättas genom en ny besiktning?

Vet inte riktigt varför du håller liv i tråden, lite grand känns det som att du egentligen bara vill skryta med att du har en flådig bil. Åk till besiktningen och skaffa en lagenlig bil, där har du mina 5 cent.
Den är laglydig. Antingen gnäller folk för att man inte uppdaterar hur det går eller så är det tvärt om. Vad det är för bil spelar väl ingen roll, det skrev jag ju inte ens förrän någon frågade.
Jag vill varna alla för att detta kan hända och att man bör gå in och kolla direkt att det verkligen blir rätt rapporterat. Annars står man där med ett jätteproblem.
Du måste ju i alla fall vara jätteintresserad eftersom du svarade så fort.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Fick mailet, därav svaret. Personligen är jag glad för att man inte kan skrivbordsbesiktiga bilar.

F
J j-o75 skrev:
Vad det är för bil spelar väl ingen roll, det skrev jag ju inte ens förrän någon frågade.
Fast det är väl DET du inte skrivit trots att många frågat just vad det är för bil?

Så vad är det för bil? (En svart, stor eller snabb är inte rätt svar här).

@fsn
J j-o75 skrev:
Har trafikförsäkrad bil givetvis. Kostnaden för en helförsäkring hade betalat hela bilen på fyra år så det är ju rätt poänglöst.
Jag chansar på en Skoda pickup!

Kommande lördag har en del stationer lördagsöppet, går inte att kolla specifikt om just "din" station har öppet eftersom du inte skriver något om vilken station det är. Några har även lördagsöppet den 7 juli.

Gjorde lite stickprov på sex stationer, alla hade många lediga tider denna vecka, alla hade minst en ledig tid denna vecka precis när dom öppnar på morgonen.
Alla hade lediga tider fredag em.

• Gilla
Rojo72
  • Laddar…
harry73
@j-o75 är en rätt så kass TS :) Att tillfredsställa i alla fall lite nyfikenhet som tack för alla svar är det minsta man kan kräva.
Men å andra sidan, om det nu är värsta raggarbilen, skulle en bild kanske kunna röja hens identitet, och då får vi nöja oss med den lilla infon att TS inte bor i Jönköping ;)

Då får de väl komma ut och hämta bilen, och betala hyrbil till dig under tiden.

H hempularen skrev:
Då får de väl komma ut och hämta bilen, och betala hyrbil till dig under tiden.
Du är ju inte ensam om den inställningen här, men tycker ni verkligen så här? Det är lite som när en bekant åkte tillbaka med en felaktig leksak till leksaksaffären och krävde reseersättning för resan dit och tillbaka tycker jag. Alla kan göra misstag och alla system kan misslyckas. Personligen tycker jag det är bättre att personalen är kvar på stationen och kan genomföra flera besiktningar. Att de utför besiktningen utan kostnad däremot känns helt rimligt, det är ändå deras misstag vad det verkar.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
harry73
R Rojo72 skrev:
men tycker ni verkligen så här?
inte jag. Jag anser att besiktningsföretaget ska betala tillbaka kostnaden för besiktningen eller erbjuda en kostnadsfri ombesiktning, och det verkar de göra.
Eventuellt kan de vara tillmötesgående i att hitta en tid som passar TS, men det är mer än TS kan kräva.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Håller med om att det verkar rimligt att betala tillbaka kostnaden. Kan de ge ett presentkort på ytterligare en kostnadsfri besiktning så skulle de se ännu bättre ut.
Detta är varken vanligt förekommande och får sällan så stora konsekvenser för gemene man då det är relativt lätt åtgärdat.
Människor gör misstag ibland och man behöver inte göra nån stor grej av det. Majoriteten av befolkningen har en besiktningsstation inom ett stenkast. (För egen del har jag en sambo som jobbar granne med bilprovningen så även om de skulle göra fel varannan gång skulle det inte vara tillräckligt jobbigt för att behöva/orka göra en tråd om det.

I just TS fall verkar det extra svårt pga. avstånd och arbetstider. Frågan är vad som hade hänt om TS fått ett riktigt nedslag på besiktningen? Hade han haft möjlighet att åka och ombesiktiga då?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
F
Eller kan det vara så att det varken är överdrivet långt eller så värst besvärligt att åka in med bilen igen?

Bara det att TS är så in ”valfri svordom” kränkt att det inte kommer att hända?

• Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Den är laglydig. Vad det är för bil spelar väl ingen roll, det skrev jag ju inte ens förrän någon frågade.
1. Den är inte laglydig eftersom den inte är besiktigad.

2. Du var ju väldigt snabb med att tala om att den var speciell, att partnern inte vågade köra den för den är "pigg" och till och med att det var otänkbart att få hyrbil under besiktningstiden för att bilen är gjord för att spontanköra på bana. Om inte det är att vilja skryta om sin bil så vet jag inte vad det är.

Skulle tippa att föregående talare har rätt eller att du är rädd för resultatet av ombesiktningen.

R Rojo72 skrev:
Den är inte laglydig eftersom den inte är besiktigad.
Den var ju besiktad. Det var ju bara registreringen som var fel.

F
F fsn skrev:
Fast det är väl DET du inte skrivit trots att många frågat just vad det är för bil?

Så vad är det för bil? (En svart, stor eller snabb är inte rätt svar här).
Men vad är det för bil då? Oavsett vilket så kommer besvikelsen bli total om det inte är minst en gubbakörd Gallardo.

S Stuff skrev:
Håller med om att det verkar rimligt att betala tillbaka kostnaden. Kan de ge ett presentkort på ytterligare en kostnadsfri besiktning så skulle de se ännu bättre ut.
Detta är varken vanligt förekommande och får sällan så stora konsekvenser för gemene man då det är relativt lätt åtgärdat.
Människor gör misstag ibland och man behöver inte göra nån stor grej av det. Majoriteten av befolkningen har en besiktningsstation inom ett stenkast. (För egen del har jag en sambo som jobbar granne med bilprovningen så även om de skulle göra fel varannan gång skulle det inte vara tillräckligt jobbigt för att behöva/orka göra en tråd om det.

I just TS fall verkar det extra svårt pga. avstånd och arbetstider. Frågan är vad som hade hänt om TS fått ett riktigt nedslag på besiktningen? Hade han haft möjlighet att åka och ombesiktiga då?
Det var ju inte alls samma press när jag besiktigade den, jag hade ju planerat den tiden för att vara ute i god tid innan tiden var ute.. sedan visste jag ju inte att något var fel förrän brevet om körförbud kom och då fanns det inget tid längre förrän till semestern. Jag måste ju åka dit igen , men det får ske då. Den kommer givetvis att gå igenom såvida dom inte hittar något helt nytt dolt fel som jag inte känner till.
Till och med gamla bilprovningen erbjöd reseersättning och ersättning för förlorad arbetsinkomst en gång när det blivit fel i bokningen så att min tid blivit dubbelbokad, men dekra har inte ens brytt sig om att ge ett svar förrän jag legat på flera gånger och sedan dessutom kommit med dubbla besked.
Vissa tycker det är okej och andra inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.