Har bilat upp en ränna diagonalt genom ett rum som nu skall bli badrum, ca 15-20 cm bred och lika djup, även ett par mindre rännor och hål för golvbrunn och handfatsavlopp. Huset är från -20 och betongkakan var bara någon cm tjock, sen var det bara att gräva ner i den gamla åkermarken.

Jag har lagt rören på sand och funderar nu på om jag bara skall fylla upp med grus eller makadam upp över rören och sen gjuta igen med grovbetong. Är det korrekt förfarande? Skall senare flytspackla hela golvet men först måste jag fylla igen rännan.

Som du skriver förutsätter jag att du endast ska flytspackla ovanpå den existerande plattan utan någon extra isolering under, tex för golvvärme?

Skulle föreslå följande
1. Snabbt - Dyrt: EPSCement som utfyllad i rännan och sedan ytskickt av flytspackel med minsta tjocklek enligt EPSCements beskrivning
2. Mellansnabbt - Halvdyrt: Lecakulor med flytspackel för att fylla upp ytan (isolerar till viss del) enligt beskrivning från flytspackeltillverkaren.
3. Billigt - Långsamt: Färdigblandad grovbetong eller ännu billigare blanda själv med cement och lämpligt innehåll.

Om det bara är en ränna det är frågan om och det är oisolerat nedåt blir nog torktiderna skapligt korta även med grovbetong men ska du gå på med flytspackel och annat inom 2-3 veckor skulle jag förslå #2 eller #3.

// Mats

Korrekt, ingen uppbilning av hela plattan utan jag behåller den gamla oisolerade plattan och flytspacklar i stort sett bara för fallets skull så inget kommer bli sämre isolerat än innan om man säger så. Jag hade tänkt flytspackla så snabbt som möjligt, men visst, ingen jättebrådska har jag, det finns annat att göra. Men jag antar att du menar #1 och #2 om jag vill flytspackla inom det snaraste. Det kommer ju inte bli en jättekaka som skall bränna, jag tror rännan som sagt är ca 15-20 cm bred/djup, men då upptar ju 110 röret ganska mycket av detta, likaså den sand och makadam som fixerar röret just nu. Kan det röra sig om ca 2-3 veckors tid för att brinna klart om jag bara rör ihop ett par baljor grovbetong och häller ner?

Bifogade en bild (denna är innan anslutningarna för golvbrunn, wc och handfat gjorts)

• IMG_2828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle kört grovbetong, det är för liten yta för att använda nåt annat när Du ändå inte ska ha golvvärme.

Är dessutom plattan oisolerad och du har rimligt torrt under så kommer grovbetongen att kunna brinna klart även efter att du flytspacklat men om du kan ge det 2 veckor så skulle jag inte se några problem med det.

Kör på bara!

// Mats

B
jag skulle fyllt me sand till överkant rör. sedan gjutit me fin betong.

Tack för hjälpen, det blev makadam för att fixera rören och sen grovbetong på det, blev hur bra som helst. (lite grov yta såklart men det skall ändå flytas). Kommer brinna någon vecka till innan flytspackling, det är är ju lite annat som skall hinnas med (skiljeväggar, innertak, putsa/reparera befintliga väggar....)

Henke, nu är det ju för sent för denna gången men vad är fördelen med sand och finbetong istälet?

B
sand= lättare att skotta tycker jag,
fin betong= lättare att blanda. och hantera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.