95 997 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Nu verkar det vara du som saknar läskunskaper.M mackan_kal skrev:Är du inte läskunnig, för andra gången, jag körde inte om nära så han blängde inte på mig. Ok??
Och jo, det var 1,5m, möjligtvis då bara 1,3m. Det låg en scooter längre fram som med lätthet fick plats med hela fordonet i vägrenen utan problem.
Det roliga är som sagt att alla normala 2-hjuliga förare kunde köra där, men inte en fullvuxen karl. Han skulle ligga ute i körbanan, bara för att
Han ligger i vägen av en anledning. Samma anledning som jag beskrev i meddelandet du citerade och som många andra försöker förklara. Men vissa vill bara inte förstå i ren Bagdad Bob anda.
Men jag försöker igen.
Man lägger sig i körbanan för att MEDVETET förhindra att idioter till bilister skall försöka köra om i full fart med bara några dm tillgodo.
Bara för att du inte gör det så är det andra dom gör det. Man kan tyvärr inte utläsa vilken typ utav bilist just du är innan det är försent.
Det kanske beror på att flera motorcyklister lägger sig väldigt nära bilen framför.Handyman 1 skrev:
Om motorcyklisten hade legat 2 sekunder bakom så misstänker jag att många bilister hade legat med normal placering.
Precis, låt bli att köra om. Problemet uppstår ju om man har olika åsikt om vad som är lämpligt eller inte. Bilen är fortfarande hårdare än människan. Riskera inte era liv, närståendes sorg, och andra trafikanters lidande bara för att lagen står på eran sida.Nötegårdsgubben skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Om personen jag möter håller sig undan säger jag ingenting. Om denna cyklar som den äger körfältet skriker jag "ur spår"Anna_H skrev:
Som du säger finns det oftast ingen anledning att cykla på "fel" sida även om det är tillåtet, det är inte det jag menar. Utan istället handlar det om hur man uttrycker det när man informerar den mötande om att det finns en cykelbana på andra sidan också. Sedan kan det ju eventuellt vara så att den man möter är på väg från a till b på den sidan vägen, då undviker hen att korsa vägen två gånger, vilket gör det betydligt säkrare att cykla på "fel" sida.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Du är på hugget!Anna_H skrev:
I 3 kap 64 § trafikförordningen framgår att en förare ska ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet, när det behövs för att förebygga eller avvärja fara.
Om man tutar för att uppmärksamma en cyklist om att man närmar sig har man inte förstått att tutandet i sig är en större fara än att köra om utan att signalera. Att du signalerar bakom mig innebär ju att du vill att jag gör något annorlunda än det jag just håller på med. Men vad? Vill du att jag ska stanna? Har du sett något längre fram som jag missat, så att du vill att jag åker ut på vägbanan istället för att hålla mig på kanten? Eller vad vill du? Som cyklist på vägen är man medveten om att amn kommer att bli omkörd av motorfordon, det är liksom inget oväntat. Att något tutar bakom en är däremot oväntat, och helt onödigt. Om du inte vill att jag ska ändra på något ska du heller inte signalera.
Jag har aldrig påstått att man skall tuta bara för att man kör bakom.
Jag tror vi tycker samma, men du skrev att det var olagligt att tuta, vilket det inte är om man gör det av en orsak. Precis som du hänvisar till i Trafikförordningen.
Men man kan tuta av många olika orsaker, inte bara för att, i det här fallet cyklisten, gör något fel.
Bilisten kanske måste köra väldigt nära av någon anledning, eller något annat för att uppmärksamma.
För övrigt måste jag säga att om man som cyklist tycker det är farligt att någon tutar, även onödigt, bör man tänka över sin förmåga att cykla ute i trafiken.
O som jag skrev innan, avarter finns det alltid o de är vad de är. Jobbiga.
Jag förnekar inte att de är säkrare, jag uttryckte mig fel. Håller med där.Rkarlsson skrev:Nej, de är riktigt bra och sen de kom så tog dödsolyckorna slut på RV 21. Såg en del av de som skedde mellan Perstorp-Tyringe. Och fy fan säger jag, hade räckena funnits tidigare hade de räddat en hel barnfamilj som gick under en lastbil. Och om man tar en titt på räckena så ser man att de behövs.
För att köra roligt med mc så ska man inte köra RV =)
Japp bor i kommunen =) Kan varenda liten krok utantill.
Men de är inte något att rekommendera för mcfolk. O personligen föredrar jag mötesvägar. Det blir mer flyt i körningen o jag kan bestämma omkörningarna.
Precis som du säger så är större vägar inget för mc.
Jo, det är det faktiskt.AndersMalmgren skrev:
Sedan är det en bedömningsfråga vad som är dålig sikt.
Men som jag förstår det i ditt inlägg verkar det som att du menar att man får köra 110 i tjock dimma på 110-väg.
Nej, det är du som totalt verkar sakna läskunskaper, varför påstår du att jag gör det?
Först anklagar mig för att köra för nära, vilket jag aldrig skrev. Du läser fel.
I andra inlägget anklagar du mig återigen att jag kör för nära. Vilket jag aldrig skrivit eller gjort
Pinsam nivå...
I övrigt hoppas jag att alla spandexmän kan följa normalbegåvade människors inställning att underlätta för övrig trafik. Som sagt, alla andra vi körde om höll till höger så fint så trafiken flöt på, medans spandexmannen hade långa köer efter.
Smart
Först anklagar mig för att köra för nära, vilket jag aldrig skrev. Du läser fel.
I andra inlägget anklagar du mig återigen att jag kör för nära. Vilket jag aldrig skrivit eller gjort
Pinsam nivå...
I övrigt hoppas jag att alla spandexmän kan följa normalbegåvade människors inställning att underlätta för övrig trafik. Som sagt, alla andra vi körde om höll till höger så fint så trafiken flöt på, medans spandexmannen hade långa köer efter.
Smart
A atomlab skrev:Nu verkar det vara du som saknar läskunskaper.
Han ligger i vägen av en anledning. Samma anledning som jag beskrev i meddelandet du citerade och som många andra försöker förklara. Men vissa vill bara inte förstå i ren Bagdad Bob anda.
Men jag försöker igen.
Man lägger sig i körbanan för att MEDVETET förhindra att idioter till bilister skall försöka köra om i full fart med bara några dm tillgodo.
Bara för att du inte gör det så är det andra dom gör det. Man kan tyvärr inte utläsa vilken typ utav bilist just du är innan det är försent.
