95 997 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Det där har jag råkat ut för flera gånger på Jakobsbergsbron i Karlstad. Det intressanta där är att det är enkelt att avgöra vem som har rätt, eftersom det är reglerat med trafikljus. Den som har fel har alltså kört mot rött. Men bilisterna har ändå alltid rättast. Fast de bevisligen har fel.Demmpa skrev:
Både cyklister och gående är en del av trafiken. Men du räknar bara motortrafik som trafik?Maskintok skrev:
Du har fel.
M mackan_kal skrev:
Såklart. Är det en luttrad och erfaren cyklist så håller man sig i vägen. Kör man i väggrenen så riskerar man att få punktering för allt skit som ligger där eller helt enkelt kommer ett potthål stor som en jäst basketboll.
Men vilken tur han lika gärna får cykla i vägbanan synd bara att du inte kunde respektera det och körde om ändå och riskerade att få en människas liv på ditt samvete. Det mest sunda hade såklart vart om du väntade tills det var fritt och kunde köra om hen som att det var en epa. Dvs hela din bil på motsatt körfält
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Jag sa aldrig att jag körde för nära. Undrar bara varför spandex-män behöver 1,5 meter vingelmån till vägkanten? Är man så sålig cyklist bör man väl ändå hålla sig borta från hårt trafikerad väg?A atomlab skrev:Såklart. Är det en luttrad och erfaren cyklist så håller man sig i vägen. Kör man i väggrenen så riskerar man att få punktering för allt skit som ligger där eller helt enkelt kommer ett potthål stor som en jäst basketboll.
Men vilken tur han lika gärna får cykla i vägbanan synd bara att du inte kunde respektera det och körde om ändå och riskerade att få en människas liv på ditt samvete. Det mest sunda hade såklart vart om du väntade tills det var fritt och kunde köra om hen som att det var en epa. Dvs hela din bil på motsatt körfält
Men hur mycket egna åsikter vi/du/annan har så ÄR alla som vistas i trafiken trafikanter.Maskintok skrev:
Och har RÄTT att vistas där, om inget annat sägs. (Dvs i huvudsak motorvägar avseende cyklar.)
Att det sedan råder viss motsättning cyklar vs bilar är tråkigt, men har såklart sin förklaring.
Redigerat:
Cyklister betalar lika mycket till vägarna som bilister. Vägskatt finns det inget som heter. Fordonsskatt betalas däremot för alla motorfordon och en del annat. En majoritet av alla cyklister äger en bil. Men inte nog med det: Större delen av vägnätet betalas med kommunalskatten. Och den är det inte bara bilister som betalar.M mojjen skrev:Så till många arroganta cyklister, tyck vad ni vill, men vägarna bekostas genom vägskatt av Bilisterna, och bilisterna har i stort rätten på sin sida här. Så använd Bilisternas vägar, men med tacksamhet, era rättigheter är faktiskt avsevärt mindre än friheterna ni tar er.
Dessutom dör en cyklist betydligt lättare än en bilist så bara därför hade jag hållit mig i kanten....
Kapitel 3 och 6 beskriver det mesta...
Trafikförordning (1998:1276) | Lagen.nu
Svärmor ägde visserligen ingen bil, och cyklade. Men å andra sidan ägde hennes man ingen cykel, så det jämnar ju ut sig.
Att hänvisa till att bilar är starkare än cyklar är lika otrevligt som att skylla våldtäkter eller rån på offren och säga att man får skylla sig själv om man är trevlig/har kort kjol/tar ut pengar ur bankomaten....
Bygger man den tillräckligt bred kan den dessutom användas av utryckningsfordon samt vid vägombyggnader, och om fler cyklar ökar inte trafiken på vägarna så mycket, så det är verkligen win-win för både miljön och allas plånböcker!harry73 skrev:
Nu är jag som holländare fortfarande förvånad över Sveriges brist på cykelvägar och där de finns, är det oftast bara en gångbana där man la till ett cykelstråk. Det går inte att cykla längre sträckor på dessa stråk.
Att bygga en riktig cykelväg bredvid en 80 väg, är ett billigt sätt att öka kapaciteten. Cykelvägen behöver 4-5 cm asfalt istället för 10 -15 cm för en vanlig väg och kanske 30 cm grus istället för 50 cm
Den behöver även underhållas mindre frekvent
Om han blängde surt så kan det vara en hint om att du körde om för nära. Det är ytterst få cyklister som inte uppskattar en ordentlig omkörning. Jag brukar till och med tacka om tillfället ges. Det sträcket du visade var inga 1.5m från vägmarkeringen. Men oavsett lägger man sig ca 0.5-1m från vägmarkeringen just för att slippa de idioter som skall försöka trycka sig förbi trots möte i motsatt fil. Samma tänk som motorcyklisterna.M mackan_kal skrev:
har aldrig sagt att de inte har laglig rätt att vara där... anser dock att lagen är fel och att de borde hålla sig på stigar och inhägnat område..K knipo skrev: