T TypRätt skrev:
Ja fast det är väldigt sällan dessa personer är ute och cyklar på landsvägen där det är 90/100kmh.
Det beror väl på hur vägen ser ut? På min färdväg till jobbet är det några hundra meter som är riktigt dålig grusväg om man inte kör ut på landsvägen, det går bra om jag har mountainbiken, men har jag racern så gör det jävligt ont att köra där. Och är det blött blir man väldigt smutsig.

K knipo skrev:
Att tuta innebär inte alltid att man jävlas. Man tutar ju för att uppmärksamma den andra trafikanten av hänsyn.
Och nej, det är inte olagligt, tvärtom faktiskt.
Sedan finns det såklart avarter där med, precis som hos alla andra. Tex cyklister som ger fingret.
I 3 kap 64 § trafikförordningen framgår att en förare ska ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet, när det behövs för att förebygga eller avvärja fara.
Om man tutar för att uppmärksamma en cyklist om att man närmar sig har man inte förstått att tutandet i sig är en större fara än att köra om utan att signalera. Att du signalerar bakom mig innebär ju att du vill att jag gör något annorlunda än det jag just håller på med. Men vad? Vill du att jag ska stanna? Har du sett något längre fram som jag missat, så att du vill att jag åker ut på vägbanan istället för att hålla mig på kanten? Eller vad vill du? Som cyklist på vägen är man medveten om att amn kommer att bli omkörd av motorfordon, det är liksom inget oväntat. Att något tutar bakom en är däremot oväntat, och helt onödigt. Om du inte vill att jag ska ändra på något ska du heller inte signalera.

• Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut! Men inte olagligt.
Det är heller inte olagligt köra 110 på 110 väg vid dålig sikt, osv, osv. Paragrafrytteri är sällan något att sträva efter

C CM1234 skrev:
Är du en av dom cyklisterna?
Jag cyklar ensam, så jag har lite svårt att cykla på två led. Men vid behov fyller jag hela vägbanan, om jag anser att omkörning är farligt.

C CM1234 skrev:
När får vi bilister köra hur fort vi vill och strunta i lagen?
Nu får du ta och lugna ned dig och sluta överdriva.

ibland är man så illa tvungen att anpassa sig, exempelvis när jag stöter på cyklister som skiter i rödljus m.m. Det är väl bara att gilla läget?
Ja, jag överdrev. Precis som den jag svarade på, som verkar tro att alla bilister alltid följer alla regler, men att inga cyklister någonsin gör det.

A atomlab skrev:
Om han blängde surt så kan det vara en hint om att du körde om för nära. Det är ytterst få cyklister som inte uppskattar en ordentlig omkörning. Jag brukar till och med tacka om tillfället ges. Det sträcket du visade var inga 1.5m från vägmarkeringen. Men oavsett lägger man sig ca 0.5-1m från vägmarkeringen just för att slippa de idioter som skall försöka trycka sig förbi trots möte i motsatt fil. Samma tänk som motorcyklisterna.

Är du inte läskunnig, för andra gången, jag körde inte om nära så han blängde inte på mig. Ok??
Och jo, det var 1,5m, möjligtvis då bara 1,3m. Det låg en scooter längre fram som med lätthet fick plats med hela fordonet i vägrenen utan problem.

Det roliga är som sagt att alla normala 2-hjuliga förare kunde köra där, men inte en fullvuxen karl. Han skulle ligga ute i körbanan, bara för att

Anna_H Anna_H skrev:
Jag cyklar ensam, så jag har lite svårt att cykla på två led. Men vid behov fyller jag hela vägbanan, om jag anser att omkörning är farligt.
Farligt att göra så. Du har ju ditt liv som insats! Snälla, gör inte så. Jag vill inte bli skyldig till din död!

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
din åsikt.
Jag vill varken ha cyklar eller gående där..
Du vill avskaffa gående och cyklister helt och hållet? Man ska ta bilen från dörr till dörr? Eller vad menar du egentligen med ordet trafik?
Maskintok skrev:
har aldrig sagt att de inte har laglig rätt att vara där... anser dock att lagen är fel och att de borde hålla sig på stigar och inhägnat område.. ;):cool:
Hur ska jag ta mig till jobbet om jag cyklar på stigar och inhägnat område???

Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Du vill avskaffa gående och cyklister helt och hållet? Man ska ta bilen från dörr till dörr? Eller vad menar du egentligen med ordet trafik?
att man ska hålla sig från vägarna om man inte kör ett fordon med pedaler och ratt.
Enkelt.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är heller inte olagligt köra 110 på 110 väg vid dålig sikt, osv, osv. Paragrafrytteri är sällan något att sträva efter
Som du säger finns det oftast ingen anledning att cykla på "fel" sida även om det är tillåtet, det är inte det jag menar. Utan istället handlar det om hur man uttrycker det när man informerar den mötande om att det finns en cykelbana på andra sidan också. Sedan kan det ju eventuellt vara så att den man möter är på väg från a till b på den sidan vägen, då undviker hen att korsa vägen två gånger, vilket gör det betydligt säkrare att cykla på "fel" sida.

samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Farligt att göra så. Du har ju ditt liv som insats! Snälla, gör inte så. Jag vill inte bli skyldig till din död!
Nej, det är inte farligt, eftersom jag syns mycket bättre när jag cyklar så. Cyklister på vägrenen syns oerhört dåligt faktiskt, väldigt många bilister märker dem inte alls.

Som jag skrev tidigare i tråden finns ett lagförslag i England nu (där det redan är lag på att hålla ut 1,5 meter vid omkörning) om att cyklister SKA köra mitt i filen istället för på kanten, av säkerhetsskäl, framförallt i korsningar och cirkulationsplatser.

Maskintok skrev:
att man ska hålla sig från vägarna om man inte kör ett fordon med pedaler och ratt.
Enkelt.
Din åsikt stämmer inte med lagen. Jag rekommenderar att du håller den på inhägnat område.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag vill inte bli skyldig till din död!
Då är det ju bara att låta bli att köra om där framförvarande fordon markerar att det är olämpligt.

• Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Undrar bara varför spandex-män behöver 1,5 meter vingelmån till vägkanten?
Det är som du kan läsa dig till om du gitter inte vingelmån. Det är ett medvetet val av linje.

• Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
Räckesvägar är ett mög, i synnerhet för mc.
Kör du mycket kring Hässleholm?
De vägarna kan jag ganska bra.
Nej, de är riktigt bra och sen de kom så tog dödsolyckorna slut på RV 21. Såg en del av de som skedde mellan Perstorp-Tyringe. Och fy fan säger jag, hade räckena funnits tidigare hade de räddat en hel barnfamilj som gick under en lastbil. Och om man tar en titt på räckena så ser man att de behövs.
För att köra roligt med mc så ska man inte köra RV =)

Japp bor i kommunen =) Kan varenda liten krok utantill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.