P
K knipo skrev:
En hastighetsbegränsning, som i detta fallet du skriver 80, är en MAXbegränsning.
Att enstaka fordon kör under eller tom väldigt mycket under enstaka gånger får man helt enkelt acceptera.
Det kan vara A-traktorer, Rut eller Ingolf 87, en övningskörare, en traktor eller som i denna tråden cyklister. Alla har rätt att befinna sig på vägen så länge inget annat sägs.
Det skulle vara jobbigt om endast fordon som kan köra över 70+ skulle ha rätt att befinna sig på vägarna.
O det är väl ytterst sällan det är ett riktigt problem, dvs att det alltid är sådana fordon som stör.
Åh ja.. nu sätter man upp massor av kameror för att folk haft för tung fot på gasen..
De tog en som körde i 114 km i timmen förbi ett dagis... Det är sällan jag ser tungtrafik ligga på 80 km i timmen
.. oftast runt 100.. om man ska kolla efter glädjemätaren... ;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, de flesta kan nog tänka sig att du är en dålig bilförare på fler sätt än ett.
Jo jo... Det kan de ju få tänka... Det kan jag också på ibland när jag ser all sommar trafik..
fy fan hur folk kör...

Men du utrycker dig ju som om du eftersträvar att ses som en av dessa som ser trafiken som en tävling. Trots att du säger dig sett en dödsolycka pga. en huvudlös omkörning av en enstaka cyklist (alltså inte ens ett par i bredd som verkar så förfärligt i vissas ögon).

Det synes obegripligt, och inte så lite provocerande.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo då.
Jag har sett flertalet..
sista var för några år sedan när en cyklist blev trängd i sommartrafiken..
föraren av bilen svängde ut i en kurva och fick möte av en timmerbil..
hastigheten över begränsningen..

dog omedelbart...
Tragiskt, men det var ju faktiskt bilförarens fel, som tydligen gjorde en omkörning vid skymd sikt

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men du utrycker dig ju som om du eftersträvar att ses som en av dessa som ser trafiken som en tävling. Trots att du säger dig sett en dödsolycka pga. en huvudlös omkörning av en enstaka cyklist (alltså inte ens ett par i bredd som verkar så förfärligt i vissas ögon).

Det synes obegripligt, och inte så lite provocerande.
inte fan ser jag det som någon tävling.
Men jag behöver inte tycka om cyklister för det eller hur?
Jag ser varje dag när jag kör hur de är i vägen för trafiken och hur trafiken är farlig för dem.. därför bör inte de vara på vägen alls...

P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tragiskt, men det var ju faktiskt bilförarens fel, som tydligen gjorde en omkörning vid skymd sikt
Japp.
Och det är något som sker ofta i den kurvan.. på raksträckan efter så brukar både bilar och cyklister vingla till när det blåser..
vinden får god fart från älven och trycker sidovind rätt emot trafiken... händer en del otrevliga olyckor där....

Maskintok skrev:
Jo jo... Det kan de ju få tänka... Det kan jag också på ibland när jag ser all sommar trafik..
fy fan hur folk kör...
Det måste vara skönt att veta att du har en mer förlåtande inställning till andra på vägen och är duktigare på att följa de beslutade lagarna än resten av trafikanterna. Det vore väl jobbigt att vara mer korkad och laglös än majoriteten.

P
kashieda kashieda skrev:
Det måste vara skönt att veta att du har en mer förlåtande inställning till andra på vägen och är duktigare på att följa de beslutade lagarna än resten av trafikanterna. Det vore väl jobbigt att vara mer korkad och laglös än majoriteten.
Jag har oftast barnen i bilen..
varför skulle jag då köra fortare än hastighetsbegränsningen...?

Eller riskera körkortet... För att bli fångad på bild i en hastighetskamera?

T
Maskintok skrev:
Jag ser varje dag när jag kör hur de är i vägen för trafiken och hur trafiken är farlig för dem.. därför bör inte de vara på vägen alls...
Visst är det lite skönt att ha en kristallklar uppfattning om vilka som inte bör vara på vägarna alls?

Jag har också en.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Visst är det lite skönt att ha en kristallklar uppfattning om vilka som inte bör vara på vägarna alls?

Jag har också en.
njo visst kan det väl vara så..
Men i ärlighetens namn hur mycket tok ser ni inte själva i trafiken?

T
Maskintok skrev:
Som cyklist? Mycket mindre än du tror. Den absoluta majoriteten av bilister klarar av att framföra sina fordon utan att skapa incidenter.

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Som cyklist? Mycket mindre än du tror. Den absoluta majoriteten av bilister klarar av att framföra sina fordon utan att skapa incidenter.
Nä rent generellt.

T tanaris skrev:

Jag har också en.
Dock verkar du ta det personligt att någon har en annan åsikt?

Personligen hade jag gärna sett färre cyklister på vägarna då, åter igen, jag personligen tycker en stor del av dom ökar risken för en allvarlig olycka.

Ja, dom har rätt att använda vägen och det accepterar jag, men jag behöver inte tycka om det.

Önskar folk, bilister och cyklister, kunde släppa sina egon och tänka lite mer ”Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter”.

Maskintok skrev:
Ser mycket bilister som är helt dumma i huvudet och det är dagligen. Ser såklart även dumma cyklister men dessa tenderar att hålla till i innerstaden. Sedan anser jag inte tar en cyklist är dum i huvudet för att man cyklar 2 eller för den delen 3 i bredd.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och det är något som sker ofta i den kurvan
Då är det väll begränsning av motorfordon som behövs, eftersom det är dom som gör idiotomkörningar i skymd kurva?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.