96 020 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Anledningen till att man cyklar 2 i bredd har att göra med att alla skall få ta vinden lika mycket. Ligger man bakom någon så kan man vila.Nissens skrev:
Det är otroligt sällan man kör 3 i bredd men som tidigare sagt så spelar det ingen roll då man OAVSETT måste ut i motsatt körrikning för att kunna göra en säker omkörning.
Det finns många vägar där det går att köra om även innom körfältet. Med din syn på saken är det totalt omkörningsförbud av cyklar på 2+1 vägar…..
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Om det är motortrafikled så ska inte cykeln var där. Om det är landsväg så får du bara köra om på ett säkert sätt, Mao vänta tills det är 2 filigt.D Daniel 109 skrev:
Det är inte cyklistens fel att världens dyraste skatter inte räcker för att fixa dubbelfiligt hela vägen
Edit: har aldrig stött på en cyklist på 2+1 för övrigt
Det går att köra om på ett säkert sätt även där det är enfiligt. Hur vingliga är ni egentligen?
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Cyklar här ibland, en 2+1-väg i Skåne med 100 km/h största tillåtna hastighet. Inte så trevligt men filerna är hyffsat breda så om man är artig och håller sig höger om strecket med cykeln när man har bilar bakom så har jag fått artighet tillbaks i form av relativt snälla omkörningar i den enfiliga delen. I den tvåfiliga delen är det inget problem, där går alla ut i den andra filen.
Inte så långt därifrån finns en 80-väg som är betydligt värre. Här körs det om med personbilar och lastbilar i full hastighet även om det kommer mötande fordon och de lämnar inget avstånd alls. Mycket farlig väg.
Har ingen förklaring till att motorfordonstrafikantbeteendet är så pass annorlunda på dessa två vägar.
Inte så långt därifrån finns en 80-väg som är betydligt värre. Här körs det om med personbilar och lastbilar i full hastighet även om det kommer mötande fordon och de lämnar inget avstånd alls. Mycket farlig väg.
Har ingen förklaring till att motorfordonstrafikantbeteendet är så pass annorlunda på dessa två vägar.
Så vad menar du att polisen kan rapportera mig för om jag cyklar berusad?T Troberg skrev:
Och berätta gärna vilket lagstöd som finns för det brottet.
O återigen, nej.
Polisen alkoholtestar normalt inte cyklister!
Det får de inte göra.
Just för att det inte är ett lagbrott att cykla berusad. Eller påverkad för den delen.
Så då var sprit och cykel avklarat. Ganska självklart.K knipo skrev:Så vad menar du att polisen kan rapportera mig för om jag cyklar berusad?
Och berätta gärna vilket lagstöd som finns för det brottet.
O återigen, nej.
Polisen alkoholtestar normalt inte cyklister!
Det får de inte göra.
Just för att det inte är ett lagbrott att cykla berusad. Eller påverkad för den delen.
Promillehalt vid rattfylleri på cykel - Trafikbrott - Lawline
När det istället gäller cykling efter alkoholförtäring omfattas det trafikförordningen istället. Där stadgas det att fordon inte får föras av den som bland annat är påverkad av alkohol och därför inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt. (3 kap. 1 § trafikförordningen) I denna lagreglering räknas cykel som ett fordon i lagens mening. Fortsättningsvis regleras det att det åligger polisen att hindra alltför berusade cyklister från att fortsätta cykla, om det kan medföra påtaglig fara för trafiksäkerheten eller liknande. (14 kap. 15 § trafikförordningen)
Detta innebär att det inte finns någon uttrycklig promillegräns för rattfylleri på cykel, utan det är snarare så att det inte är tillåtet att cykla alltför berusad, där det finns en risk att det medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller annan väsentlig olägenhet. Om man cyklar efter alkoholförtäring ska man helt enkelt kunna göra de på ett betryggande sätt och bedömningen görs från fall till fall.
Grunden är att man skall cykla efter varandra på rad. Att cykla i bredd är ok endast om det inte innebär någon fara eller stör trafiken.A atomlab skrev:Anledningen till att man cyklar 2 i bredd har att göra med att alla skall få ta vinden lika mycket. Ligger man bakom någon så kan man vila.
Det är otroligt sällan man kör 3 i bredd men som tidigare sagt så spelar det ingen roll då man OAVSETT måste ut i motsatt körrikning för att kunna göra en säker omkörning.
Många 2 +1 vägar har så mycket utrymme på 1 delen att det kan stå en bil med punktering, och att man fortfarande kan komma förbi med bil, så ja det brukar finnas utrymme att köra om en cyklist på 1 delen (om man anpassar hastigheten.D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
En grej som är mycket irriterande är när frakt och lastbilar parkerar på cykelbana så man tvingar ut i trafiken, när jag cyklar med barnen är det speciellt farligt. De får stå i körbanan förstås