pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är att det är upp till polismannen vad de vill rapportera in. Vill de sätta dit en så hittar de stöd i lagen
Nej, det gör de inte.
Du har faktiskt fel.

K knipo skrev:
Alla motorer.
Nej, det är enbart fordon som går in under regelverket för elcykel som är undantagna.

K knipo skrev:
Nej, det gör de inte.
Du har faktiskt fel.
Ok, så då är mina erfarenheter av trafikpoliser inte korrekta då. Jag har fått böter för att jag inte följde väjningsplikten då en civil polisbil utan blåljus i alldeles för hög hastighet kom ikapp mig bakifrån (hade de hållit laglig hastighet hade de inte hunnit ikapp mig förrän långt senare). Sedan bötfällde de mig vid samma tillfälle också för att jag inte stannade direkt då jag inte ville stanna där andra trafikanter inte skulle hinna se mig. Att jag körde runt 100m extra kostade mig rätt mycket (kommer inte ihåg beloppet).

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
då en civil polisbil utan blåljus i alldeles för hög hastighet
Är det du som bedömer om de kör i alldeles för hög hastighet?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det du som bedömer om de kör i alldeles för hög hastighet?
Ja, utifrån hastighetsmätaren. Jag låg på den lagstadgade hastigheten, det gjorde inte de för då hade de inte hunnit ikapp mig.

Det var två filer som gick ihop till en och min fil hade väjningsplikt mot den andra. Jag höll rätt hastighet och de var långt efter mig när jag svängde in i deras fil. Ungefär som en motorvägpåfart, men det var inte motorväg.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad har hastighetsbegränsningen med saken att göra? Det var en polisbil.

Läs på här:
[länk]

Så kan vi fortsätta diskutera sen.
Polisen får inte köra för fort om det inte är trängande (utryckning). Och om de inte påkallar fri väg (blåljus) så måste de anpassa sig till övrig trafik. Det är omöjligt för mig att veta om att de skall accelerera till en högre hastighet än lagstadgad (de hade precis svängt in på vägen de också och hade låg hastighet då jag först såg dem, dvs jag låg före dem - det var två olika påfartsfiler till motorvägen som gick ihop innan man var framme på densamma) och det är därför omöjligt för mig att göra en bedömning om jag kan köra in om de inte har blåljusen på.

pacman42 pacman42 skrev:
Polisen får inte köra för fort om det inte är trängande (utryckning). Och om de inte påkallar fri väg (blåljus) så måste de anpassa sig till övrig trafik. Det är omöjligt för mig att veta om att de skall accelerera till en högre hastighet än lagstadgad (de hade precis svängt in på vägen de också och hade låg hastighet då jag först såg dem, dvs jag låg före dem - det var två olika påfartsfiler till motorvägen som gick ihop innan man var framme på densamma) och det är därför omöjligt för mig att göra en bedömning om jag kan köra in om de inte har blåljusen på.
Detta har diskuterats tidigare här, men hittar inte tråden.
Jag måste, tyvärr, säga att du har fel igen.
Polisen får överskrida gällande hastighet i brådskande yrkesutövning. Kör de brådskande är det endast hastigheten de har rätt att bryta mot, förutom de undantag de har i den vanliga yrkesutövningen. Då får de bryta mot bland annat de lokala trafikföreskrifterna.

O för att döda den vanliga o största missuppfattningen så jo, polis får överskrida gällande hastighet, hur fort de vill, även utan ljud o ljussignal. Allt står att läsa i Trf kap 11.

Eh, skriver du inte mer eller mindre lika som pacman42?

K knipo skrev:
Polisen får överskrida gällande hastighet i brådskande yrkesutövning. Kör de brådskande är det endast hastigheten de har rätt att bryta mot, förutom de undantag de har i den vanliga yrkesutövningen.
pacman42 pacman42 skrev:
Polisen får inte köra för fort om det inte är trängande (utryckning). Och om de inte påkallar fri väg (blåljus) så måste de anpassa sig till övrig trafik.
@knipo ni bägge skriver att polisen får överskrida hastigheten om det är under utryckning (trängande / brådskande yrkesutövning).

pacman42 pacman42 skrev:
Polisen får inte köra för fort om det inte är trängande (utryckning)
Jag ser att du inte läste trots allt.

Fler än poliser får köra för fort utan blåljus
Är deltids brandman och när larmet går och vi åker till stationen får vi köra för fort.
Blir vi stoppade av polis måste vi stanna men räcker att vi talar om att vi är på väg till larm sen får vi åka.
Har även blivit förföljd till stationen och där har dom bara släppt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...ikfara-en-del-tror-att-deltidsbrandman-buskor

Redigerat:
  • Gilla
matkol
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ser att du inte läste trots allt.
Jodå:
Vid brådskande ärenden gäller allt som får göras vid normal tjänsteutövning, och då får polisen dessutom göra undantag mot hastighetsbestämmelserna.

Omständigheten och arbetsuppgiftens prioritet avgör vilken hastighet som är lämplig, men polisen ska köra på ett säkert sätt och ta hänsyn till väder och annat som påverkar säkerheten.
Om det är brådskande så är det rimligt att slå på blåljusen. Har de inte på blåljusen så måste de i praktiken anpassa sig till trafiken runt om då de skall ta hänsyn till sådant som påverkar säkerheten.

Det är i praktiken omöjligt att köra ut på en väg utan att riskera böter om polisen har denna rättighet att köra hur de vill. Jag har garanterat gjort ett tiotal liknande "fel" bara idag i så fall. Man anpassar sin körning efter hastigheten som gäller och utifrån fordonens nuvarande hastighet och placering, inte utifrån att de skulle kunna få för sig att accelerera och köra alldeles för fort.

Demmpa Demmpa skrev:
Eh, skriver du inte mer eller mindre lika som pacman42?

@knipo ni bägge skriver att polisen får överskrida hastigheten om det är under utryckning (trängande / brådskande yrkesutövning).
Nej, men jag förstår om det kan bli förvirrande.

Pacman42 skriver att polisen måste ha ett trängande ärande för att överskrida gällande hastighet.
Jag skriver att det räcker med ett brådskande ärende, vilket är stor skillnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Jodå:

Om det är brådskande så är det rimligt att slå på blåljusen. Har de inte på blåljusen så måste de i praktiken anpassa sig till trafiken runt om då de skall ta hänsyn till sådant som påverkar säkerheten.

Det är i praktiken omöjligt att köra ut på en väg utan att riskera böter om polisen har denna rättighet att köra hur de vill. Jag har garanterat gjort ett tiotal liknande "fel" bara idag i så fall. Man anpassar sin körning efter hastigheten som gäller och utifrån fordonens nuvarande hastighet och placering, inte utifrån att de skulle kunna få för sig att accelerera och köra alldeles för fort.
Jag vill inte vara en besserwisser, men läs i Trf 11 kap så får du lättare rätt.
Om det endast är brådskande så får polisen inte köra med blåljus.

K knipo skrev:
Jag vill inte vara en besserwisser, men läs i Trf 11 kap så får du lättare rätt.
Om det endast är brådskande så får polisen inte köra med blåljus.
Men då kan de inte heller räkna med att jag skall kunna ta hänsyn till dem. Dom jag skrev i ett annat inlägg, i så fall skulle man i praktiken aldrig kunna köra ut då man måste räkna med att alla bilar kan göra kraftiga accelerationer från nuvarande hastighet och över gällande hastighetsbegränsning.

Då kan ju polisen ställa sig vid en cirkulationsplats i rusningstrafik och bötfälla alla som blixtlåsar sig in i kön också.

Det är ju helt orimligt att jag skall fällas för något som jag omöjligen kan veta om. Hade det varit en Audi från förorten och polisen hade stått bredvid och tittat på så hade ju jag inte ansetts vara skyldig (jag hade dock åkt dit om det barbord mot ord och bevis saknades).

Man måste nog skaffa sig en dashcam...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.