Myrstacken
Vi har sportdrycksflaskor i bilen..
När vi vi åker förbi cyklister som cyklar på vägen fastän det finns cykelbana så brukar vi spruta vatten på dom..
En kul grej vi har gjort genom åren..
Vi saktar ner så vi ligger jämnsides sen sprutar barnen på dom..
Givetvis gör vi endast detta på de ställen där cykelbana finns så att de skall förstå att de kanske cyklar på fel ställe....

• Arg
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
När vi vi åker förbi cyklister som cyklar på vägen fastän det finns cykelbana så brukar vi spruta vatten på dom..
Givetvis gör vi endast detta på de ställen där cykelbana finns så att de skall förstå att de kanske cyklar på fel ställe....
Tur man betalar bra med skatt så era barn har ett någorlunda bra skydd i form av psykiatrin sedan när världsbilden havererar för dessa. Lever ni äver kvar i en era vad chokladbollar tidigare benämndes?

• Arg
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Jag lär mina barn spotta efter vänsterväljare

• Haha
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lär mina barn spotta efter vänsterväljare
Jag försöker göra likadant

Claes Sörmland
A atomlab skrev:
På just den cykel banan han visar ovan finns det en på motsatt sida. Problemet med den är att innan den försvinner i tomma intet (dessutom rakt upp på gångbanan) så korsar den dessutom
Ja det stämmer att de här smala cykelbanorna kommer och går längs Sveavägen. det gäller båda riktningarna. Cyklar man då åt fel håll på en av dessa smala cykelbanor så hamnar man plötsligt i körbanan men i motsatt riktning till trafiken. Inte så bra. Så bäst är nog att följa designen och välja den avsedda cykelbanen. Typ, nästan alla gör det, i alla fall söder om Frejgatan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Myrstacken
A atomlab skrev:
Tur man betalar bra med skatt så era barn har ett någorlunda bra skydd i form av psykiatrin sedan när världsbilden havererar för dessa. Lever ni äver kvar i en era vad chokladbollar tidigare benämndes?
negerbollar har alltid varit negerbollar.... Förstår inte vad som är fel med det så länge ordet inte används i en nedvärderande mening...
Eller är det endast niggers som som får säga niggers till någon annan ??
det är så krystat detta med ord osv att det är löjligt...

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
negerbollar har alltid varit negerbollar.... Förstår inte vad som är fel med det så länge ordet inte används i en nedvärderande mening...
Eller är det endast niggers som som får säga niggers till någon annan ??
det är så krystat detta med ord osv att det är löjligt...
Ingen charmant människa kallar chokladboll för negerboll. Ever. Kokosboll tror jag vi kallade det för som barn (även de med pärlsocker).

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
Har alltid själv kallat den för brunboll....men ser inte problemet att folk vill kalla den för vad de vill

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen charmant människa kallar chokladboll för negerboll. Ever. Kokosboll tror jag vi kallade det för som barn (även de med pärlsocker).
Det beror väl på hur länge sedan man var barn, på min tid hette det negerboll och det var inget nedsättande med det.

Kokosboll kallades de här sakerna häröver.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skumboll

Ordet Skumboll har jag aldrig någonsin hört tidigare.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken
Snailman Snailman skrev:
Det beror väl på hur länge sedan man var barn, på min tid hette det negerboll och det var inget nedsättande med det.

Kokosboll kallades de här sakerna häröver.

[länk]

Ordet Skumboll har jag aldrig någonsin hört tidigare.
Jagf undrar hur många som gnällt i tyskland över schampomärket schwarzkopf......
DVs svartskalle

Snailman
Jagf undrar hur många som gnällt i tyskland över schampomärket schwarzkopf......
DVs svartskalle
DVs svartskalle
Ja, jag tycker ju att problemet sitter i huvudet på mottagaren, så om något skall lösas så är det mottagaren som ska ändra på sig.

Jag vet inte ens vad det dagsfärska ordet på svarta i USA ens är, det ändrar ju sig ungefär som ramsan med råttan på repet osv.

Det verkar ju vara fler och fler ord som drabbas på detta sätt, snart kommer väl alla tryckta böcker att brännas och alla böcker måste vara uppkopplade hela tiden så orden kan bytas ut sekundsnabbt. (Så det gäller att läsa en bok ganska snabbt för att den ska gå att förstå utan att behöva börja om från början igen nästa dag) :thinking:

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
på min tid hette det negerboll och det var inget nedsättande med det.
Det är klart att det var. Vi tyckte förstås inte att det var så viktigt, och för de flesta av oss var det inget illa ment, utan bara ett slentrianuttryck, men det är klart att det var just nedsättande. Lyteskomik i relativt trivial form.

• Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Nu utesluter jag cykelbanor vilket jag tycker att cyklister ska hålla sig på även om det tar emot för några av dem att cykla säkert. Men två och fyra i rad på vägen är de nästan nu tvungna till då vägverket i VG kommit på att skala bort grussträngen på våra vägar för att då blir vägen billigare att underhålla. Även livsfarligt för gående. Just gående som inte har någon stans att ta vägen bryr sig några få bilister inte om utan kör på och chansar om de samtidigt får möte. Cyklister är de dock rädda för då metall skadar deras bilar mer än mjukt människokött.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det här en sån där cykelbana för jag kan förvänta mig mötande cyklister som helt lagligt kan cykla där?

[bild]
Jag tycker att det är problematiskt att man får cykla åt fel håll på sådana här ställen.

Det sänker den genomsnittliga cykelhastigheten om man som cyklist ska vänta sig möten, vilket motiverar vissa cyklister att ta det vanliga bilkörfältet istället. Det gör det svårare för medtrafikanter att förutse från vilket håll det kan komma cyklister (då flertalet ändå cyklar på ”rätt” sida), och det känns kontraintuitivt för många av oss, som @Claes Sörmland och jag är exempel på.

Jag tror att cykeltrafiken skulle skapa mindre friktion och irritation med lite mer regler, samtidigt som det måste vara regler som inte bara upplevs som straff och meningslösheter från cyklisterna själva.

För egen del (nu cyklar jag i princip aldrig i stan, så jag är ett dåligt exempel) stör jag mig rätt mycket på folk som kommer cyklande på fel sida när jag själv cyklar i sådana fält, de hamnar ofta ”i vägen” enligt min erfarenhet. Kanske är det mestadels ovana cyklister (utöver cykelbuden då…), men det är nog inte sällan det är någon som ”bara” ska något kvarter och inte gitter köra över till andra sidan.

Ett oskick är det, och tonårstjejer på voj är förstås värst.

*gubb-rant over*

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Problemet är ju att reglerna och förutsättningarna inte överensstämmer med varandra.

Den här tråden skulle behöva rensas rejält.

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.