62 631 läst ·
126 svar
63k läst
126 svar
Bilar hindrar utfart från mitt garage
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag brukar skicka regnummer via sms till transportstyrelsen, då får man namn och sen brukar det alltid gå att hitta folk på hitta...
Sen ringer man och påpekar vänligt att de står i vägen...
Sen ringer man och påpekar vänligt att de står i vägen...
Är ett fanstyg det där, även om det skulle vara gratis 50m bort så kommer det alltid finnas folk som är av naturen lat och som inte bryr sig om sin omgivning.
Den långa och tråkiga vägen är att skaffa ett vaktbolag som bötfäller, dom brukar ha väldigt låga avgifter och kör området gratis mot att böterna tillfaller dom.
När jag bodde centralt så hände det att folk tog min plats, jag tog sonika och parkerade in dom tills jag tyckte det var nog, visst blev det sura miner och glåpord från folk men dom lärde sig.
Man kan ju straffa dom på andra sätt också, tyckte fotografen hade ett bra förslag
Den långa och tråkiga vägen är att skaffa ett vaktbolag som bötfäller, dom brukar ha väldigt låga avgifter och kör området gratis mot att böterna tillfaller dom.
När jag bodde centralt så hände det att folk tog min plats, jag tog sonika och parkerade in dom tills jag tyckte det var nog, visst blev det sura miner och glåpord från folk men dom lärde sig.
Man kan ju straffa dom på andra sätt också, tyckte fotografen hade ett bra förslag
Vi hade stora problem med obehöriga som parkerade på mitt bostadsrättsområde (privata parkeringar på våra egna fastigheter). Vi tog kontakt med ett parkeringsbolag. Vi fick betala för några skyltar (krav på vissa typer av skyltar för att bolaget ska få bötfälla), där utöver kostar det oss ingenting. Bolaget tar som ovan nämnt intäkterna från böterna. De betalade oss även en symbolisk summa för nyttjanderätten.
Det tog kanske 1-2 veckor, sen hade "fulparkerarna" försvunnit. Nu dyker det upp lite av och till, men inte alls i den jobbiga omfattningen som det var innan. Om jag minns rätt kostade skyltarna någon/några tusenlappar. Helt klart värt det tyckte vi i föreningen.
Det tog kanske 1-2 veckor, sen hade "fulparkerarna" försvunnit. Nu dyker det upp lite av och till, men inte alls i den jobbiga omfattningen som det var innan. Om jag minns rätt kostade skyltarna någon/några tusenlappar. Helt klart värt det tyckte vi i föreningen.
Parkeringstiden behöver inte vara fri och parkeringsbolag brukar vara väldigt hjälpsamma.Anna_H skrev:
Ibland är det rätt bra med t.ex. en gratis korttidsparkering (15min) och några betalplatser där man kan stå längre, men det kostar.
Sedan man kan använda Parkster-appen på de flesta parkeringar jag använder, tycker jag inte längre lika illa om betald parkering.
Står jag där bara några minuter, kostar det typ en krona och man har inte längre problemet att man inte vet hur mycket pengar man ska kasta i automaten.
Jag brukade strunta i att betala om jag bara skulle vara borta en kort stund. Nu betalar jag alltid.
Står jag där bara några minuter, kostar det typ en krona och man har inte längre problemet att man inte vet hur mycket pengar man ska kasta i automaten.
Jag brukade strunta i att betala om jag bara skulle vara borta en kort stund. Nu betalar jag alltid.
- skriv ett gäng lappar med nån text om att dom parkerat olämpligt
- köp ett par sprayburkar med lim
- limma fast lapparna på strategiska platser på fram och bakruta.
- ta fram solstol öppna en öl och titta på när personen ifråga försöker få bort lapparna
Larvigt att man i Sverige inte får bogsera bort felparkerade bilar som man gör i USA.
Kan varmt rekommendera följande kanal på YouTube om man inte gillar felparkerare
Kan varmt rekommendera följande kanal på YouTube om man inte gillar felparkerare
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har aldrig använt detta, men om man har positionering aktiverad på mobilen kan man tycka att den borde varna om man förflyttat sig längre än x meter. Kan förstås bli falsklarm om man parkerat för att sen transportera sig på annat sätt men det får man ta i så fall.