Jag håller på att dränera runt huset och ska samtidigt byta ut avloppsstammen som vi haft stora problem med som går ut från källargolvet i tvättstugan. Gick rätt så smidigt att bila upp själva golvet men i själva ytterväggen ut så verkar det vara nåt stenaktigt, borren biter knappt alls så det tar en evighet, vet inte hur lätt det bli för rörmokaren att byta ut detta om jag inte får lite fritt runtom även där...
Syns på bild 1. Bild 2 är utifrån.
Avloppsrör som sticker ut från källarvägg med uppbrutet betonggolv och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbilat källargolv och stenmaterial vid yttervägg under dräneringsarbete.
Skapa konto
Uppbrutet källargolv i betong med synlig avloppsstam och grus, föremål för dränering och byte.
Skapa konto

Någon som har tips på att lösa detta eller annat jag ska tänka på?

Betong med sten i bara gnaga på, behövs något kraftigare kanske, går att knäcka från två håll, utsida +insida

Det är nog själva väggsulan du kämpar med. När man byggde huset så kan man ha vräkt i och bottnat med sten.
En riktig bilningsmaskin tar det, men det krävs lite kraftigare grejer.

• Gilla
Jacky1257
  • Laddar…
Det ska inte vara nån fara att borra sönder den väggsulan runt röret för att komma åt hoppas jag?

A Ace112 skrev:
Jag håller på att dränera runt huset och ska samtidigt byta ut avloppsstammen som vi haft stora problem med som går ut från källargolvet i tvättstugan. Gick rätt så smidigt att bila upp själva golvet men i själva ytterväggen ut så verkar det vara nåt stenaktigt, borren biter knappt alls så det tar en evighet, vet inte hur lätt det bli för rörmokaren att byta ut detta om jag inte får lite fritt runtom även där...
Syns på bild 1. Bild 2 är utifrån.
[bild] [bild] [bild]
Någon som har tips på att lösa detta eller annat jag ska tänka på?
Om det bara är ett bostadshus så kommen du troligen att byta ut det gamla avloppsröret till 110mm plast. Jag tycker att det gamla avloppet ser ut att vara Höganäs keramik. Kolla om innerdiametern inte är större än 110mm, i så fall går det att passera väggen inuti det gamla avloppsröret. Annars så brukar gamla keramiker vara lätta att slå sönder i samband med stambyten och då går den passagen igenom sulan användas.

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.