Hej,

Vi ska byta kakel i köket och trodde att det var en bakomliggande löstagbar stänkskiva bakom kaklet, men det visade sig vara dubbla lager betongvägg. Hur skulle ni gå till väga för att lösa detta problem?

Skulle ni:
- Spackla den övre väggen tjockare (kommer ta lång tid) eller sätta dit en gipsskiva och lägga en silikonfog mellan skåpen och plattorna
- Bila bort nedre del med samma verktyg som vi rivit kaklet med och spackla ut ojämnheterna (svårt att slipa jämt - mycket jobb och slit).
- Spackla den nedre delen av väggen upp till skåpen och lägg på kakel och en list.
- Sätta över ett skåp över fläkten.

I nuläget finns inget kakel under skåpen, därav kommer skåpen hamna en bit "bakom/under" kaklet om man väljer att spackla på ett till lager.

Alla tips och trix är varmt välkomna! 🤗

• Kök med vita skåp och en vägg under renovering. Verktyg och skyddspapper ligger på bänken, kakel saknas på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kök med röda mosaikplattor som stänkskydd, vita skåp med glasdörrar, träbänkskiva, diskho och diskmaskin. Diskuteras att byta kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på hur mycket det sticker ut där nere skulle jag köra gipsskiva + spackel eller bara spackel över. Men om det skulle bli bra med ett skåp skulle jag sätta dit ett skåp också. Är det mittemellandjupt så att renoveringsgips är bara lite för tjockt kanske jag skulle gett mig på att använda gipsputsbruk först och så sandspackel ovanpå. Detta då gipsbruket inte sjunker när det härdar.

• Gilla
Lustgard
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Beroende på hur mycket det sticker ut där nere skulle jag köra gipsskiva + spackel eller bara spackel över. Men om det skulle bli bra med ett skåp skulle jag sätta dit ett skåp också. Är det mittemellandjupt så att renoveringsgips är bara lite för tjockt kanske jag skulle gett mig på att använda gipsputsbruk först och så sandspackel ovanpå. Detta då gipsbruket inte sjunker när det härdar.
Stort tack för svar! Bra tips! 😊 Det sticker ut ungefär 1 cm!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.