3 100 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
bf försäkring
Pratade med en husfirma angående en offertförfrågan på stomresning och han säger då att den byggfelsförsäkring vi har täcknat i princip är värdelös eftersom han är tvungen att teckna ännu en iallafall.
Kan detta stämma?, tycker det låter mycket konstigt.
Kan detta stämma?, tycker det låter mycket konstigt.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det stämmer att byggfelsförsäkringen är mer eller mindre värdelös. Jag har inte hört eller läst någonstans att någon fått ersättning utbetald.
Jag tycker däremot att det är lite konstigt att han säger något för att byggfelsförsäkringen är en försäkring som ska skydda konsumenten ifall entrepenören gör fel. Om han sedan i sin tur försäkrar sig mot sina egna fel är en annan sak.
Jag tycker däremot att det är lite konstigt att han säger något för att byggfelsförsäkringen är en försäkring som ska skydda konsumenten ifall entrepenören gör fel. Om han sedan i sin tur försäkrar sig mot sina egna fel är en annan sak.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Färdigställande försäkring är det du tänker på. Den KAN man teckna, det finns dock inget legalt krav på att den tecknas.
Märkligt ändå att man lagligen tvingar någon att betala dyra pengar för något som ändå inte ger något.
Märkligt ändå att man lagligen tvingar någon att betala dyra pengar för något som ändå inte ger något.
I vårt fall krävde stadsbyggnadskontoret att färdigställandeförsäkring också fanns annars fick inte bygget starta. Kul va? Ytterligare några tusen.Robert_Maria skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
De har mig veterligen inga legala möjligheter att kräva färdigställandeförsäkringen. Hota med tinget så ska du se att de drar tillbaka sina "krav".
Färdigställandeförsäkring är till för dig som kund och konsument. Särskilt viktig är denna försäkring om de kräver delbetalning i förhand, som i mitt fall.
Jag betalar 1/3 då produktionen av mitt hus börjar ca 2 månader innan stomresning. Skulle då husföretaget gå i konkurs eller något annat inträffar (brand, skadegörelse el dyl) som medför att detta företag inte kan fullgöra sitt uppdrag så träder denna färdigställandeförsäkring in och täcker så att jag inte förlorar mina pengar.
Så har jag tolkat just denna försäkring. Man kan också få en bankgaranti som fungerar i liknande syfte, men den är oftast dyrare och besvärligare för husföretaget att ordna.
Jag betalar 1/3 då produktionen av mitt hus börjar ca 2 månader innan stomresning. Skulle då husföretaget gå i konkurs eller något annat inträffar (brand, skadegörelse el dyl) som medför att detta företag inte kan fullgöra sitt uppdrag så träder denna färdigställandeförsäkring in och täcker så att jag inte förlorar mina pengar.
Så har jag tolkat just denna försäkring. Man kan också få en bankgaranti som fungerar i liknande syfte, men den är oftast dyrare och besvärligare för husföretaget att ordna.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag skulle aldrig gå med på förskottsbetalning. Det är oftast enormt stora summor det handlar om för en privatperson att bygga ett hus, branchen har dessvärre inte det allra bästa ryktet. De flesta är bra men det finns rötägg SAMT att allt annat köp som går på faktura är efter/i samband med leverans eller där efter.
Vårt hus betalas i tre lyft allt eftersom leveranserna har skett, snickarna betalas i fem olika lyft samt att vi håller 10%. Samma sak gäller för elektriker, vvs osv osv. De får helt enkelt betalt efter vad de gjort eller vad de levererat.
Detta är något som företag får stå ut med och detta ska hantverkare och husleverantörer tåla, annars är de inte värda att kallas för företag. Då har de inte soliditet nog att klara av ditt bygge.
Det gäller att hålla hårt i sina surt förvärvade (lånade
) pengar.
Vårt hus betalas i tre lyft allt eftersom leveranserna har skett, snickarna betalas i fem olika lyft samt att vi håller 10%. Samma sak gäller för elektriker, vvs osv osv. De får helt enkelt betalt efter vad de gjort eller vad de levererat.
Detta är något som företag får stå ut med och detta ska hantverkare och husleverantörer tåla, annars är de inte värda att kallas för företag. Då har de inte soliditet nog att klara av ditt bygge.
Det gäller att hålla hårt i sina surt förvärvade (lånade
Klicka här för att svara