1 916 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Bevel up or down
Nu när man köpte en jätte bra Lie-Nielsen stöthyvel så inser man hur otroligt usla mina gamla hyvlar är, och framförallt min kunskap i ämnet inte är det bästa heller.
Men jag har hittat något jag verkligen gillar och det är bra hyvlar, är en riktig fröjd att jobba med.
Så nu är det dax att utöka med en putshyvel, men vart skall man börja?
Jag vill ha en bra putshyvel som fyller en novis önskemål och är en bra början på en växande samling.
Det jag läst och set på youtube är att dom flesta rekommenderar en bevel up hyvel då den är lättare att ställa in för oss noviser tills vi lärt oss lite mer. Och då kommer man att önska en "vanlig" hyvel...
Så den jag har tittat på är hyvlar.se/handhyvlar/Putshyvlar/05P36.01
vad tror ni?
Men jag har hittat något jag verkligen gillar och det är bra hyvlar, är en riktig fröjd att jobba med.
Så nu är det dax att utöka med en putshyvel, men vart skall man börja?
Jag vill ha en bra putshyvel som fyller en novis önskemål och är en bra början på en växande samling.
Det jag läst och set på youtube är att dom flesta rekommenderar en bevel up hyvel då den är lättare att ställa in för oss noviser tills vi lärt oss lite mer. Och då kommer man att önska en "vanlig" hyvel...
Så den jag har tittat på är hyvlar.se/handhyvlar/Putshyvlar/05P36.01
vad tror ni?
Fin hyvel som fått fina recensioner. Äger tyvärr ingen sådan själv 
Däremot rekommenderar jag dig att välja Veritas PM-V11-stål. Upplever faktiskt alla de fördelar de marknadsför dem med. Köp dessutom ett extra stål så har du alltid ett vasst även när du inte är sugen på att snabbt skärpa upp stålet du använder men ändå bara "måste" slutföra hyvlandet.
Däremot rekommenderar jag dig att välja Veritas PM-V11-stål. Upplever faktiskt alla de fördelar de marknadsför dem med. Köp dessutom ett extra stål så har du alltid ett vasst även när du inte är sugen på att snabbt skärpa upp stålet du använder men ändå bara "måste" slutföra hyvlandet.
PM-V11 låter helt klart intressant och prisskillnaden marginell. Sedan om man skall ha ett hyvelstål till eller inte är en bra fråga, köper ditt argument till fullo men 400 pix till... För att slippa 1 min skärpning är frågan.
Redigerat:
För min del är det inte frågan om en minuts skärpning. Gör hellre klart det jag håller på med och skärper sedan, då är extra stål ett måste om man vill få ett bra resultat. Finns inget dummare än att stå och skära/hyvla med slöa verktyg bara för att man vill bli klar.
Jag brukar alltid skärpa när dagen är slut så jag har vassa stål när jag kommer. Sedan under arbetets gång kär jag en snabb bryning på 6000 grid vatten bryne, behövs oftast 10 drag eller något. Detta är min variant med stämjärn, antar allt det funkar bra med hyvelstål med.
Jag tycker inte det är någon större skillnad i att ställa in en bevel upp eller ner. Det är möjligen lite enklare med en bevel ner. För det första för att slipvinkeln inte är lika kritisk. Huvudsaken är att man inte överskrider 35 grader för att få tillräcklig släppvinkel. På bevel down ändrar man hyvelns egenskaper med slipvinkeln. Det kan vara en fördel men är ändå något man måste hantera. För det andra krävs det att man bryner en skarpare kurva på järnet för att få samma effekt som med en bevel ner. Vill man ha ett rakt järn spelar det naturligtvis ingen roll.teed skrev:
En annan sak är hyvelns balans. Jag gillar den traditionella Bailymodellen bäst främst för att jag är van vid dess balans. Jag tycker bevel upp hyvlarna känns vingliga när jag hyvlar på en kant men det är enbart en smak- och vanesak.
Fundera också på vilken storlek du behöver på hyveln. En längre hyvel är mer allround. Jag tycker en #5, #5½ eller Low angle Jack är mer användbar än en putshyvel om man måste välja.
/B
Enligt min erfarenhet så är bevel up hyvlarna något lättare att ställa in men även jag föredrar den högre tyngdpunkten på en bevel ner. Jag föredrar också att ha en svag kurva/radie på eggen. Detta är ett problem med en bevel up hyvel med ett brett blad; den låga anläggningsvinkrln gör att radien måste vara relativt liten samt att hyvelstålet är tjockare. Detta betyder att man måste slipa bort rejält mycket metall som dels är slöseri men framförallt ganska besvärligt då man måste använda maskinell bearbetning typ bänkslip med inte försumbar risk att bränna stålet. Med en bevel ner hyvel är det däremot en baggis att lägga en camber med ett grovt bryne.
Önskar att jag besatt sådan disciplin...teed skrev:
Då har jag nog bra två frågor till som säker blir 20 till 
Storlek vad skall man välja. Jag kommer troligen inte stå och planhyvla saker för hand utan där kommer jag använda rikt och planhyvel. Utan jag kommer framförallt använda det till att förfina ytan och finjustera delar.
Så jag funderar på en #3 eller #4 men sedan funderar jag på att köpa en Low angle Jack längre fram för att använda till en stötlåda. Då inbillar jag mig att en #3 är det naturliga valet eller vad tycker ni andra?
Sedan frågan vilket märke skall man köpa?
Storlek vad skall man välja. Jag kommer troligen inte stå och planhyvla saker för hand utan där kommer jag använda rikt och planhyvel. Utan jag kommer framförallt använda det till att förfina ytan och finjustera delar.
Så jag funderar på en #3 eller #4 men sedan funderar jag på att köpa en Low angle Jack längre fram för att använda till en stötlåda. Då inbillar jag mig att en #3 är det naturliga valet eller vad tycker ni andra?
Sedan frågan vilket märke skall man köpa?
Klicka här för att svara