Byggahus.se

Bevattningsslang i jorden

2k läst  12 svar

1. H
    Medlem Nivå 6
    Jag håller på att göra ordning gräsmatta och land/rabatter på framsidan som ligger i söderläge.

Jag funderar på att kräva ner en bevattningsslang i jorden för både gräsmattan och rabatten.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta. Vilket djup ska jag lägga den på?

Ytan är cirka 6 x 5 meter och cirka 50cm med jord.

Jag har tittat på denna:

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...g/droppslang-gardena-under-jord-50-m/p-216418

2. T
    Husägare Nivå 8
    Jag har kört med Gardenas system. Slangen valde jag att lägga ca 40 mc ner i backen. En tryckventil, även den Gardena, ligger på ett större djup ca 90 cm vilket släpper ut vattnet som finns i slangen då vattentrycket släpps. Har fungera utmärkt och våren 2018 kommer jag bygga ut systemet.

• Laddar…
  3. L
    Bannad · Nivå 20
    Blir nog inget bra med slang i gräsmattan , där ska du vattenspridare , men i rabatten kanske,
    när vattnet kommer ur slangen , så ska det sippra ut , inte fullt tryck , för då kommer jorden att sköljas bort , att lägga den ovanpå med hålen nedåt i rabatten går bra , med litet vattentryck ,
    så slangen inte flyttar sig , du får väl testa , annars strilmunstycke till rabatterna

4. H
    Medlem Nivå 6
    Härligt. Använder du den till gräsmatta och rabatter? Hur långt har du mellan varje slinga?

5. martin43
    Husägare · Nivå 11
    En gräsmatta har väl ingen som helst nytta av vatten på 40cm djup??
    Brukar inte ens vara så mycket jord.

Blommor mm i rabatter har väl heller inte särskilt djupa rotsystem?

Snarare buskar (häck) och träd som är nere på de djupen.

• Laddar…
  6. H
    Medlem Nivå 6
    Jupp, jag håller med 40cm känns lite djup. Jag hade tänkt att lägga den på cirka 10cm djup där det kommer att vara gräs och 15-20 där vi ska blommor.

Men fungerar det bra att köra med bevattningsslang under gräset eller är det vattenspridare som gäller

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Gräs har ju ytliga rötter. Det är inte för inte som Gardena säljer bevattningssystrm med vattenspridare som poppar upp ur gräsmattan. (Även fast jag tycker att de verkar vara ganska dåliga då det ser ut som att de alltid kastar ut vattnet lika långt).

8. B
    Medlem · Nivå 17
    En orsak till att vattenspridare i stället för att nergrävd slang används till gräsmatta är att gräset inte heller har rötter som går långt i sidled utan en slang får antagligen ligga i slingor som bara är 10 cm ifrån varandra. En annan är väl att man vill kunna gräva upp maskrosor utan att riskera att göra hål på slangen.

9. C
    Medlem · Nivå 13
    Jag tror Tobias menar att framledningen av vattnet ligger på 40cm djup, sedan går den säkerligen upp till ytan på valda ställen där den i sin tur övergår till bla droppslang, strilmunstycken eller vad som nu används.

Jag hade (och ska) gräva ner framledningen på cirka 30cm djup. Sedan kommer den anslutas till bla popup vattenspridare, strilmunstycken och droppslangar till blommor buskar osv på väl utvalda ställen.

Huruvida gardenas popupspridare är bra eller ej vet jag dock inte. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av dessa?

• Laddar…
  10. Polacoloco
    Husägare Nivå 6
    Köp en gardena aquazoom 350/2 så kan du ställa in en perfekt rektangulär bevattningsyta. Känns onödigt dyrt och krångligt att använda något annat när det i princip regnar var och varannan dag hela sommaren:) Se bara till att du har tillräckligt bra tryck i slangen!

11. C
    Medlem · Nivå 13
    Det är ju en sånd är manuell mackapär? Usch vad jobbigt... ;)

Som flickan sa...

• Laddar…
  12. Polacoloco
    Husägare Nivå 6
    Han kan ju gräva ner trädgårdsslangen där spridaren ska stå så blir det halvautomatisk

13. H
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren och idéer, uppskattas. Kör med en 350/2 idag som vattenspridare men det tar tid att vattna hela gräsmattan. Har cirka 600 kvm gräs + en hel del odlingar och vi har knappt fått något regn i sommar.

Det var därför jag tänkte att det skulle vara smidigt med en bevattningsslang. Men det kanske går lika snabbt och smidigt med en vattenspridare.

Är det ingen mer som kör med detta i gräsmattan eller rabatter?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: