Jag håller på att byta pump till bevattningen av trädgården.Den tidigare pumpen sög vatten via en person 40 slang nerstoppad i ett rör men nu vill jag suga direkt från röret.

Vet någon vad rörtypen heter? Är det en backventil för DN65 jag ska ha?

Pumpen har r40 anslutning
Hand håller måttstock mot ett rör för att mäta diameter, med pumpdelar och manual i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt rör i förgrunden med del av grön bevattningpump och person 40 slangkopplingar i bakgrunden.
Skapa konto
Måttband hålls över en smutsig vattenpumpsanslutning för att bestämma storlek.
Skapa konto

/Mattias

Blir nog inget bra att koppla på det röret , är det en spetsbrunn du har. bäst är nog att ha det som förut.

Jag har sett en anläggning byggd av ett proffs där man satt backventlen direkt på röret.
Tänkte att ju större sugledning ju mer vatten kan pumpen få upp.

Backventilen på PEM 40 slangen är för stor för att gå ner i röret ändå.

I princip har det ingen betydelse var backen sitter på sugledningen, den ska bara se till att inte trycket går tillbaka till brunnen och tömma hydrofon/tryckkärl och pumpen startar/stoppar i ett kör. Att koppla på röret kan gå, men är lite av överkurs med ytterliga omvandling av rörmaterial och risk för otäta kopplingar. Klart att grövre rör gör att pumpen kan suga mera. Beroende på typ av pump, normalt med sugande är att vattennivån i brunnen bestämmer hur hårt den kan suga. Med lägre nivå så blir det mindre vatten, suget är det samma men ett vacum blir, som håller emot. En sugande pump kan teoretiskt suga 8 meter men ca 5 meter är att föredra. Allt är beroende av hur mycket det rinner till i brunnen..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.