Har en gammal brunn på tomten som inte används då vi skaffade kommunalt V/A (byggde på gammal tomt).
Försöker hitta en lösning som ger tillräckligt tryck för en vattenspridare.
Försökte med denna kombo men verkar inte duga:
Samt en tryckbehållare.
några tips på en bättre lösning..?
Försöker hitta en lösning som ger tillräckligt tryck för en vattenspridare.
Försökte med denna kombo men verkar inte duga:
- Maxlast: : 6 000 l/h
- Effekt: 750 W
- Maximalt stöddjup: : 72 m
Samt en tryckbehållare.
några tips på en bättre lösning..?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Vad är det som inte funkar med detta?
Jag tolkar det som att det är 76m tryckuppsättning (ca 7,5bar) vid 20l/flöde, och minskade tryckbild vid ökande flöde. Pumpen måste vara tillräckligt smal för borrhålet så klart, vet inte om du kontrollerat det.
Jag tolkar det som att det är 76m tryckuppsättning (ca 7,5bar) vid 20l/flöde, och minskade tryckbild vid ökande flöde. Pumpen måste vara tillräckligt smal för borrhålet så klart, vet inte om du kontrollerat det.
Märkligt problem, men jag tänkte som du, pumpen borde räcka (den får plats, den är nedsänkt).B BSOD skrev:
kopplat bort allt utom pump nu, med adapter från 25mm PEM till gardena-slang med en vanlig vattenspridare på som går fram och tillbaka.
Första ca 30s är det så högt tryck att spridaren nästan åker iväg, sen blir det avtagande så svagt att strålen når 3-4cm upp bara, sen stannar det där och återgår inte.
Låter jag vattnen rinna tillbaka ner i slangen och startar om efter typ en minut så börjar det om igen. Skumt.
Låter nästan som tillrinningen till brunnen är minimal, och att du tömmer volymen över brunnen på de första 30s.
Kan du fylla brunnen med vatten från det kommunala va nätet via trädgårdslang och se om det funkar bättre? Som ett sätt att testa pumpen
Kan du fylla brunnen med vatten från det kommunala va nätet via trädgårdslang och se om det funkar bättre? Som ett sätt att testa pumpen
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 057 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 057 inlägg
Hur djupt under grundvattenytan hänger pumpen då?
Är det en borrad brunn i ca 5 tum borde du har en vattenvolym på ca 200L/15m.
Hänger den på 15m djup och grundvattnet är på 12m så finns bara ca 30L att pumpa upp innan den går torrt. Men så länge den pumpar lär den då ge 6 bar tryck på ytan.
Är det en borrad brunn i ca 5 tum borde du har en vattenvolym på ca 200L/15m.
Hänger den på 15m djup och grundvattnet är på 12m så finns bara ca 30L att pumpa upp innan den går torrt. Men så länge den pumpar lär den då ge 6 bar tryck på ytan.
inte tänkt på att fylla på brunnen/röret, kan ju testa det, bra idé.B BSOD skrev:
Anledningen till att jag inte tänkt på att brunnen töms är att jag tidigare testkörde pumpen några gånger med rakt pem-slang ut i trädgården, i början var vattnet brun/svart (brunnen har varit oanvänd i kanske 3 å-4 år), sen efter 2-3 körningar var det klart & fint.
Då kunde jag köra i 5-6 minuter och fick ut konstant en enorm mängd vatten så jag slutade snarare för att det blev översvämning i rabatten/gräsmattan osv än att det tog slut.. men kanske är dålig tillrinning så att den nu är mer tom?
Får testa mig fram.
pumpen hänger kanske 45 meter ner, plus/minus 2 meter.
Tror jag ska försöka uppskatta vart vatten-nivån börjar också. Det är ju inte vatten upp till marknivå, men det spelar ju roll om det är från 2 eller 22 meter.B BSOD skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden