Vi håller på att renovera ett 40-talshus. Nu funderar vi på att knacka fram teglet i skorstensstocken. Vi vill att kaklet till viss del skall vara kvar. Någon som har tips på hur man bäst får rätt känsla? Kan man binda kaklet så att den inte fäller i all evighet utan att det ser lackat ut. vill ha den matt härliga känslan kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, för att ha en tät skorsten måste du ha puts - alternativet är att du inuti befintlig kanal drar en godkänd flexslang med tillhörande isoleringsmaterial. Rådgör med sotaren.
Däremot så glider du snabbt över på kakel och utfällningar.
Utfällningar får man normalt inte på kakel. Om det blir utfällningar så handlar det normalt om att fukt är inblandat.
En skorsten är normalt torr. Har du utfällningar så bör du nog undersöka underliggande problem.
Ett kakel kan fås både blank (utseende lackat??) och i matt yta.
Däremot så glider du snabbt över på kakel och utfällningar.
Utfällningar får man normalt inte på kakel. Om det blir utfällningar så handlar det normalt om att fukt är inblandat.
En skorsten är normalt torr. Har du utfällningar så bör du nog undersöka underliggande problem.
Ett kakel kan fås både blank (utseende lackat??) och i matt yta.
Som parentes; jag antog att TS menade tegel, inte kakel. Och att "utfällningarna" syftade till ytan på teglet, att den inte skall "krita av sig" om man drar mot den.
Men jag kan ju ha antagit fel såklart, TS får nog klargöra detta.
Men jag kan ju ha antagit fel såklart, TS får nog klargöra detta.
Om det är rengöring av tegel som avses så kan man göra som man gjorde förr (och även numera om man hittar rätt murarestoif skrev:
En skorsten som används ska som andra skrivit vara putsad i sin helhet.
Att använda saltsyra är inte att rekommendera eftersom man förstör fogarna. Använd då istället murtvätt som till stor del består av fosforsyra och är mycket snällare mot både hud och fog.
Förvattningen och eftersköljningen kräver nästan att man spolar med slang vilket kan bli svårt innomhus. Och om man skulle få för dig att använda saltsyra så krävs det absolut eftersköljning med mycket vatten. Och sen gäller det att veta vad man gör när man blandar saltsyra och vatten för att inte orsaka uppkok och skador på sig själv och materiell.
Att använda saltsyra är inte att rekommendera eftersom man förstör fogarna. Använd då istället murtvätt som till stor del består av fosforsyra och är mycket snällare mot både hud och fog.
Förvattningen och eftersköljningen kräver nästan att man spolar med slang vilket kan bli svårt innomhus. Och om man skulle få för dig att använda saltsyra så krävs det absolut eftersköljning med mycket vatten. Och sen gäller det att veta vad man gör när man blandar saltsyra och vatten för att inte orsaka uppkok och skador på sig själv och materiell.
Många bra tips!
Jag skall kolla upp med någon sotar vad som gäller. Oavsett var vi tvungna att ta bort den gamla putsen då vi vill ha en annan yta än den innan. Vi skulle gärna ha teglet synligt men det verkar som att man får forska vidare.
Tack för alla goda råd
Jag skall kolla upp med någon sotar vad som gäller. Oavsett var vi tvungna att ta bort den gamla putsen då vi vill ha en annan yta än den innan. Vi skulle gärna ha teglet synligt men det verkar som att man får forska vidare.
Tack för alla goda råd
Klicka här för att svara
