Hej. Jag håller på och bygger en fristående vedeldad bastu. Jag har använt mig av värmebehandlad asp som innerväggar samt tak i bastun för att få ett lite mörkare tema.
Som fönster och dörrfoder har jag använt mig av furu som jag har betsat till en lite mörkare nyans. Blev bra kontrast till aspen.
Jag är nu inne på att bygga lavarna av kvistfrifuru som jag sedan betsar i samma färg som fodren. Finns det någon som vet om det kan fungera bra att ha betsade lavar i en bastu eller kan det bli bekymmer?
Som fönster och dörrfoder har jag använt mig av furu som jag har betsat till en lite mörkare nyans. Blev bra kontrast till aspen.
Jag är nu inne på att bygga lavarna av kvistfrifuru som jag sedan betsar i samma färg som fodren. Finns det någon som vet om det kan fungera bra att ha betsade lavar i en bastu eller kan det bli bekymmer?
Jag förstår. Kanske det tidigare kommentator menade också då. Men min huvudfråga är ifall någon vet om det fungerar eller om det kan bli komplikationer med just bets när temperatur och fukt stiger.A AndersS skrev:
Den frågan ska ställas till tillverkare av den bets du avser att använda, dvs hur fukt och värme påverkar om man sitter på ytan i en bastu.L Liljewall skrev:
Mina väggar är svartbetsade i omgångar så de blivit helsvarta. Har hållit fint dessa 17 år och jag har inget minne av att det var någon specialbets. Luftade bastun ett par dagar då den var ny. Men det behövs handduk bakom ryggen då väggen blir het.
Klicka här för att svara