Måste man slipa taket innan?
Finns det något smidigt sätt att betsa stor area av tak?

• Trätak med synliga kvistar, fundering kring slipning och betsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är taket helt obehandlat sedan innan? Eller är det lackat eller något?

Det vanliga för privatpersoner när man betsar är att använda trasa eller "Snappy" (som en svamp) men blir jobbigt för stora ytor. Vår köksleverantör sprayade bets tror jag men hur det gick till vet jag inte.

Träet behöver vara obehandlat innan. är ytan ojämn kommer resultatet bli ojämnt... som svar på frågan om slipning.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Är taket helt obehandlat sedan innan? Eller är det lackat eller något?
Tyvärr vet jag ej. Finns det något sätt att avgöra det på?

Ella Frejsson Ella Frejsson skrev:
Tyvärr vet jag ej. Finns det något sätt att avgöra det på?
Prova på en liten yta. Känn på det, rent trä känns oftast lite mer "strukturerat" än behandlat. Kan också prova att skrapa eller värma (med t.ex värmepistol) på ett diskret ställe; börjar det lossna något som inte är träfibrer är det lackat.

Är det betsat sedan innan, eller helt obehandlat, är det bara att smacka på bets. Är det behandlat sedan innan ska du inte använda bets; det blir nästan aldrig snyggt utan man får ett ojämnt, flammigt resultat ingen vill ha, även om man slipar det riktigt noga är det svårt att få slipningen helt jämn.

Så i korthet,

obehandlat -> bara på med bets, inga problem

behandlat (lackat, målat) -> använd något annat, finns t.ex laserande färger där trästrukturen syns igenom på ett sätt som liknar bets. https://www.traguiden.se/underhall/...g/olika-typer-av-ytbehandling/laserande-farg/

Det säkra kortet är en tunn laserande färg i kulören du vill ha. Se till att den är för inomhusbruk bara.

Obs!! När jag skriver "bets" ovan så syftar jag till ÄKTA bets, som bara är vatten + pulver. Det finns andra sorters färg som kallas "bets" men som egentligen är något annat, t.ex "lackbets" och "oljebets".

torparavgrund torparavgrund skrev:
Prova på en liten yta. Känn på det, rent trä känns oftast lite mer "strukturerat" än behandlat. Kan också prova att skrapa eller värma (med t.ex värmepistol) på ett diskret ställe; börjar det lossna något som inte är träfibrer är det lackat.

Är det betsat sedan innan, eller helt obehandlat, är det bara att smacka på bets. Är det behandlat sedan innan ska du inte använda bets; det blir nästan aldrig snyggt utan man får ett ojämnt, flammigt resultat ingen vill ha, även om man slipar det riktigt noga är det svårt att få slipningen helt jämn.

Så i korthet,

obehandlat -> bara på med bets, inga problem

behandlat (lackat, målat) -> använd något annat, finns t.ex laserande färger där trästrukturen syns igenom på ett sätt som liknar bets. [länk]

Det säkra kortet är en tunn laserande färg i kulören du vill ha. Se till att den är för inomhusbruk bara.

Obs!! När jag skriver "bets" ovan så syftar jag till ÄKTA bets, som bara är vatten + pulver. Det finns andra sorters färg som kallas "bets" men som egentligen är något annat, t.ex "lackbets" och "oljebets".
Tack så mycket!! Ska testa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.