3 337 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Beträda grannens naturtomt för att komma åt att röja sly på min tomt utan lov?
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Hej
Vårt hus ligger längst ner på en sluttande bergstomt. Tomten har ”sprängts” för att få ”ned” huset plant så baksidan har en 2 m bred/djup altan och sedan en ca 1,5 hög bergvägg. När man klättrat upp för bergväggen har jag en sluttande naturtomt där jag enbart röjer sly varje år och även detta tillhör mig. Slänten slutar ca 20 meter mot en naturligt brant bergvägg men min tomt slutar inte där utan sträcker sig ytterligare ca 1,5 m men då måste man klättra upp för ”väggen” för att komma åt den ytan som då är ca 30m x 1,5 m. Därefter har möts grannens tomt och är också naturtomt i ytterligare 3 m innan hans vildvuxna syrenhäck börjar. För att komma åt min remsa och för att kunna röja den ”säkert” så behöver jag beträda hans tomt samt gå i kanten på denna. Vi har varit överens i flera år att det är ok att ja får göra detta och första året röjde ja även hans sida för att få sol på baksidan vilket han själv föreslog så träd o buskar togs bort och sedan har jag bara underhållit min del eftersom den är den enda som är kritisk för solen då det är en brant vinkel. Nu säger han att ja inte får beträda hans tomt för att röja min sida och ger ingen anledning (sker 2 gånger per år). Alternativet får jag ställa en hög stege o flytta runt men det blir inte bra. Frågan är kan han hindra mig från att beträda hans naturtomt för att komma åt min?
Vårt hus ligger längst ner på en sluttande bergstomt. Tomten har ”sprängts” för att få ”ned” huset plant så baksidan har en 2 m bred/djup altan och sedan en ca 1,5 hög bergvägg. När man klättrat upp för bergväggen har jag en sluttande naturtomt där jag enbart röjer sly varje år och även detta tillhör mig. Slänten slutar ca 20 meter mot en naturligt brant bergvägg men min tomt slutar inte där utan sträcker sig ytterligare ca 1,5 m men då måste man klättra upp för ”väggen” för att komma åt den ytan som då är ca 30m x 1,5 m. Därefter har möts grannens tomt och är också naturtomt i ytterligare 3 m innan hans vildvuxna syrenhäck börjar. För att komma åt min remsa och för att kunna röja den ”säkert” så behöver jag beträda hans tomt samt gå i kanten på denna. Vi har varit överens i flera år att det är ok att ja får göra detta och första året röjde ja även hans sida för att få sol på baksidan vilket han själv föreslog så träd o buskar togs bort och sedan har jag bara underhållit min del eftersom den är den enda som är kritisk för solen då det är en brant vinkel. Nu säger han att ja inte får beträda hans tomt för att röja min sida och ger ingen anledning (sker 2 gånger per år). Alternativet får jag ställa en hög stege o flytta runt men det blir inte bra. Frågan är kan han hindra mig från att beträda hans naturtomt för att komma åt min?
Det låter som att denna del av grannens fastighet är utanför hemfridszonen iom den vildvuxna syrenhäcken, åtminstone under de delar av året när syrénhäcken ger insynsskydd. Då borde du få vara på denna del av grannens fastighet med grund av allemansrätten.
Men; hur kommer du till denna del? Om du då behöver passera i hemfridszonen är det inte okej. Kan du kanske komma till och från platsen med stege?
(Låter ju också som att grannen av någon anledning är sur på dig, kan ju vara vettigt att undersöka varför, kan ju vara något du lätt kan komma till rätta med om du bara vet vad det är.)
Men; hur kommer du till denna del? Om du då behöver passera i hemfridszonen är det inte okej. Kan du kanske komma till och från platsen med stege?
(Låter ju också som att grannen av någon anledning är sur på dig, kan ju vara vettigt att undersöka varför, kan ju vara något du lätt kan komma till rätta med om du bara vet vad det är.)
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Tack, har frågat om ja gjort något men han säger att det inte är så och vi bor så ”långt” ifrån varandra så inget har hänt. Han säger bara att så är det. Han är 75 bast som inte är en ålder men kanske hänt något annat. Ja ska prata med honom igen för att inte skapa något tjafs men vill kolla mina rättigheter om jag behöver dom. Ja kan ta mig upp utan att beträda hans tomt/fastiget men själva jobbet blir betydligt mindre riskfyllt då det sluttar en aning. Vi har tydliga gränsmarkering uppsatta -94 då avstyckning skedde.S Svante Svenson skrev:Det låter som att denna del av grannens fastighet är utanför hemfridszonen iom den vildvuxna syrenhäcken, åtminstone under de delar av året när syrénhäcken ger insynsskydd. Då borde du få vara på denna del av grannens fastighet med grund av allemansrätten.
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Stämmer, dottern är polis o hon säger att detta är vanligt tjafs och det läggs ner så länge ingen skada skett osvJonatan79 skrev:
Jag hänger inte riktigt med helt. Alltså det är fritt fram att till fots gå på grannens fastighet så länge du inte skadar planeringar eller liknande, OCH inte beträder hemfridszonen. Så om du kan ta dig dit du vill vara utan att passera hemfridszonen, och där du vill vara är utanför densamma, så är det förmodligen finemang. Hemfridszonen är förmodligen innanför syrénhäcken, åtminstone den delen av året när den har blad, möjligtvis även annars också. Dock inte helt tydligt, här kan man läsa vad Naturvårdsverket skriver om hemfridszonen och allemansrätten.M maximuspro skrev:Tack, har frågat om ja gjort något men han säger att det inte är så och vi bor så ”långt” ifrån varandra så inget har hänt. Han säger bara att så är det. Han är 75 bast som inte är en ålder men kanske hänt något annat. Ja ska prata med honom igen för att inte skapa något tjafs men vill kolla mina rättigheter om jag behöver dom. Ja kan ta mig upp utan att beträda hans tomt/fastiget men själva jobbet blir betydligt mindre riskfyllt då det sluttar en aning. Vi har tydliga gränsmarkering uppsatta -94 då avstyckning skedde.
Däremot är tillämpningen av lagar i Sverige inte bokstavstrogen, utan man följer lagens intention, och intentionen är ju att man ska kunna vandra till och i naturen, inte att man ska stå på någon annans fastighet och utföra underhåll av sin egen fastighet.
Det är såklart svårt att veta hur det skulle dömas om detta kom till domstol, men det är som sagt dels väldigt otänkbart att det skulle gå dit, och dessutom ytterst tveksamt vilket brott du skulle begått, iom att det är utanför hemfridszonen är det ju knappast hemfridsbrott.
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Allt kan ju tolkas olika osv som du säger. Allt jag vill är att kunna gå i hans vildvuxna gräs för att säkert kunna vårda min 1 m sträng vilket ja inte kan på ett säkert sätt annars och det är viktigt för vår sol som påverkad så fort sly o annat blir högra än 20-30 cm. Han säger att ja inte får göra så för det är hans mark/fastighet/tomt. Jag varken förstör eller annat. Och det är gott om avstånd till han häck som är 1,5 m djup/bred vildvuxen o tät. Vad jag menade med polis/anmälan är att det oftast inte blir något då skada osv inte kan styrkas. Klart att ja ska prata med honom igen om varför då det varit ok i flera år. Första gången ja frågade honom så sa han att ja kunde ta allt utom hans syrenhäck vilket ja inte gjorde utan vi gick igenom vad ja ville ta ner för solen om jag fick, bland annat en hög vildvuxen buske och ett kraftigare slyträd, båda på hans sida vilket han då godkände och sedan lät ja det andra vara på hans sida och rensade allt på min sida och därefter (3 år) så har jag enbart röjt min del och frågat om han vill ha något gjort på sin sida, bra relation som tagit slut. Som sagt ja ska prata med honom men ville höra här om råd om jag måste hårddra något som sista utväg.S Svante Svenson skrev:Jag hänger inte riktigt med helt. Alltså det är fritt fram att till fots gå på grannens fastighet så länge du inte skadar planeringar eller liknande, OCH inte beträder hemfridszonen. Så om du kan ta dig dit du vill vara utan att passera hemfridszonen, och där du vill vara är utanför densamma, så är det förmodligen finemang. Hemfridszonen är förmodligen innanför syrénhäcken, åtminstone den delen av året när den har blad, möjligtvis även annars också. Dock inte helt tydligt, här kan man läsa vad Naturvårdsverket skriver om hemfridszonen och allemansrätten.
Däremot är tillämpningen av lagar i Sverige inte bokstavstrogen, utan man följer lagens intention, och intentionen är ju att man ska kunna vandra till och i naturen, inte att man ska stå på någon annans fastighet och utföra underhåll av sin egen fastighet.
Det är såklart svårt att veta hur det skulle dömas om detta kom till domstol, men det är som sagt dels väldigt otänkbart att det skulle gå dit, och dessutom ytterst tveksamt vilket brott du skulle begått, iom att det är utanför hemfridszonen är det ju knappast hemfridsbrott.
Kanske värt att fundera på markduk och ett lager singel på översta platån? Jobbigt att kånka upp grus men skönt att slippa röja sly så ofta därM maximuspro skrev:Tack, har frågat om ja gjort något men han säger att det inte är så och vi bor så ”långt” ifrån varandra så inget har hänt. Han säger bara att så är det. Han är 75 bast som inte är en ålder men kanske hänt något annat. Ja ska prata med honom igen för att inte skapa något tjafs men vill kolla mina rättigheter om jag behöver dom. Ja kan ta mig upp utan att beträda hans tomt/fastiget men själva jobbet blir betydligt mindre riskfyllt då det sluttar en aning. Vi har tydliga gränsmarkering uppsatta -94 då avstyckning skedde.
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
Bara en tanke. Hade jag haft en 75 årig granne och jag ville röja vissa saker på hans yta så hade jag tagit hans uppmaning att ta allt som en önskan från hans sida och inte bara ta det som jag själv ville ha bort. De jag säger är du kanske skall fråga honom om du i utbyte mot att beträda hans yta även kan åta dig att hålla efter hans.
Medlem
· västra götaland
· 11 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 476 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 476 inlägg
Ja, men det är ju det Ts har gjort! Men helt plötsligt vill inte grannen ha hjälp! Det står i hans inlägg!!T topmount skrev:Bara en tanke. Hade jag haft en 75 årig granne och jag ville röja vissa saker på hans yta så hade jag tagit hans uppmaning att ta allt som en önskan från hans sida och inte bara ta det som jag själv ville ha bort. De jag säger är du kanske skall fråga honom om du i utbyte mot att beträda hans yta även kan åta dig att hålla efter hans.
Klicka här för att svara