K
J Jörgen_35 skrev:
Det är 6 x 100. Står tydligt på skallen och även asken. Jag kör med expander istället. Här är korrekt modell: [länk]
Men den där är ju elförzinkad och för inomhusbruk!

K
A A76261 skrev:
Dumt svar möjligtvis, men det är inte lättbetongskruv du fått?
Dom han länkat till och som det ser ut på bilden på skruven som gått av är det betongskruv.

tommib
M MagHam skrev:
Det ser ut som att gjut-skalet för betongen är ett eternitrör.
Själv är jag inte hysteriskt rädd för asbest (som vissa är) men det kan vara idé att inte riva för mycket i ytan.
Precis. Just att borra är nog bland det sämsta man kan göra där. Jag skulle vara mycket noga med korrekt andningsskydd och åtminstone ha koll på vindriktningen.

Ärligt talat hade jag nog försökt lösa stödet för bärlinan på annat sätt för att slippa röra det där.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att dra av en 6mm betongskruv om du drar med spärrsksaft. Det är svårt att inte dra så det blir belastning i sidled samtidigt. Dra med mutterknackare i ett renblåst hål så har du ett starkare och enklare montage.

• Gilla
Johrnak
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Precis. Just att borra är nog bland det sämsta man kan göra där. Jag skulle vara mycket noga med korrekt andningsskydd och åtminstone ha koll på vindriktningen.
Och vad skräms du för. Det är bara ca 5 mm eternitrör och sen betong innanför. Men kanske du är en av dommedagsfolket på forumet. Som anser att bara titta på eternit är livsfara.

• Gilla
  • Arg
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som anser att bara titta på eternit är livsfara.
Det har väl ingen sagt. Jag har inte minsta asbestnoja men skulle trots det inte borra i eternit utan rätt skyddsutrustning.

• Gilla
Slarvpellen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har väl ingen sagt. Jag har inte minsta asbestnoja men skulle trots det inte borra i eternit utan rätt skyddsutrustning.
Med 5 mm eternittrumma utomhus och kanske max 10 hål. Du får mer skit i dig genom att gå på stadens gator än att borra som TS behöver. Allt är relativt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med 5 mm eternittrumma utomhus och kanske max 10 hål. Du får mer skit i dig genom att gå på stadens gator än att borra som TS behöver. Allt är relativt.
Jag tror heller inte att det är någon större risk men skulle likafullt använda andningsskydd och stå så att kaxet inte blåste på mig.

• Gilla
Slarvpellen och 3 till
  • Laddar…
J Jörgen_35 skrev:
Ska skruva fast en bärlina i betongplint. Köpte dessa skruvar efter rekommendation i bygghandeln: [länk]

Dimension 6 x 100. Borrat 6 mm hål som man ska. Skruven gå in ett par varv sen går det ordentligt trög och när jag tog i mer så gick den helt sonika av. Behövs ett större hål eller vad kan annars vara fel?
Borrat för grunt? Lättbetong är ju rätt poröst så knepigt att skruven går av. Är det verkligen lättbetong? Är det hårt material så ta plugg eller expander skruv.

Tom Bombardil Tom Bombardil skrev:
Borrat för grunt? Lättbetong är ju rätt poröst så knepigt att skruven går av. Är det verkligen lättbetong? Är det hårt material så ta plugg eller expander skruv.
Lättbetong?

J Jörgen_35 skrev:
Det är 6 x 100. Står tydligt på skallen och även asken. Jag kör med expander istället. Här är korrekt modell: [länk]
Hej! Dessa skruvar kräver att hålen är rena och man behöver oftast backa ut skruven helt och försöka igen, backa lite grann och försöka igen. Skruvar mycket med dessa och i land går dem av. Dessa skruvar lämpar sig inte för hängande last utan kör betong ankare istället, alt plugg och fralla.

Fotografen Fotografen skrev:
De skruv du länkar till finns i 8-10-12 mm, inga 6 mm. Jag har ingen erfarenhet av dessa, någon med erfarenhet får uttala sig vidare.
Jag hade använt expanderbult.
Borren ska vara 6mm. Skruven däremot måttas 10mm på gängorna….

K
Tom Bombardil Tom Bombardil skrev:
Det är ingen lättbetong, vart har du fått det ifrån

K kniv skrev:
Det är ingen lättbetong, vart har du fått det ifrån
Skruven TS har länkat är för lättbetong. Är nog det de kommer ifrån 👍

K
G GoGetLost skrev:
Skruven TS har länkat är för lättbetong. Är nog det de kommer ifrån 👍
Nej. Ingen av de två länkarna till Beijer TS lagt upp är lättbetongskruv.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.