13 776 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Betongskruv går av vid montering
Precis. Just att borra är nog bland det sämsta man kan göra där. Jag skulle vara mycket noga med korrekt andningsskydd och åtminstone ha koll på vindriktningen.M MagHam skrev:
Ärligt talat hade jag nog försökt lösa stödet för bärlinan på annat sätt för att slippa röra det där.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Det är lätt att dra av en 6mm betongskruv om du drar med spärrsksaft. Det är svårt att inte dra så det blir belastning i sidled samtidigt. Dra med mutterknackare i ett renblåst hål så har du ett starkare och enklare montage.
Och vad skräms du för. Det är bara ca 5 mm eternitrör och sen betong innanför. Men kanske du är en av dommedagsfolket på forumet. Som anser att bara titta på eternit är livsfara.tommib skrev:
Jag tror heller inte att det är någon större risk men skulle likafullt använda andningsskydd och stå så att kaxet inte blåste på mig.J jonaserik skrev:
Borrat för grunt? Lättbetong är ju rätt poröst så knepigt att skruven går av. Är det verkligen lättbetong? Är det hårt material så ta plugg eller expander skruv.J Jörgen_35 skrev:Ska skruva fast en bärlina i betongplint. Köpte dessa skruvar efter rekommendation i bygghandeln: [länk]
Dimension 6 x 100. Borrat 6 mm hål som man ska. Skruven gå in ett par varv sen går det ordentligt trög och när jag tog i mer så gick den helt sonika av. Behövs ett större hål eller vad kan annars vara fel?
Hej! Dessa skruvar kräver att hålen är rena och man behöver oftast backa ut skruven helt och försöka igen, backa lite grann och försöka igen. Skruvar mycket med dessa och i land går dem av. Dessa skruvar lämpar sig inte för hängande last utan kör betong ankare istället, alt plugg och fralla.J Jörgen_35 skrev: