Ska skruva fast en bärlina i betongplint. Köpte dessa skruvar efter rekommendation i bygghandeln: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...betongskruv/betongskruv-fbs-ii-us-cp-ultracut
Dimension 6 x 100. Borrat 6 mm hål som man ska. Skruven gå in ett par varv sen går det ordentligt trög och när jag tog i mer så gick den helt sonika av. Behövs ett större hål eller vad kan annars vara fel?
Dimension 6 x 100. Borrat 6 mm hål som man ska. Skruven gå in ett par varv sen går det ordentligt trög och när jag tog i mer så gick den helt sonika av. Behövs ett större hål eller vad kan annars vara fel?
Produkter som diskuteras: "Betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
De skruv du länkar till finns i 8-10-12 mm, inga 6 mm. Jag har ingen erfarenhet av dessa, någon med erfarenhet får uttala sig vidare.
Jag hade använt expanderbult.
Jag hade använt expanderbult.
Just 6mm brukar vara lite trixiga. Jag kör alltid med 1/4” borr till dessa. Men har aldrig varit med om att dom går av.
Vad har du för borr och rengör du hålet tillräckligt och borrar tillräckligt djupt?
Vad har du för borr och rengör du hålet tillräckligt och borrar tillräckligt djupt?
Bärlina 45 X ? ,då ska en exspander vara ca så lång att den innre delen med gängan ska vara ca 2 cm in i hålet. Detta för att den kryper ut ca 1 cm när muttern dras för att nypa hålet. Se till att det finns med lång gänga, så går det att efterdra. Lämpligt att ha muttern på till kant när den slås in, så inte gängan stukas.
Ävensom att borra bärlinan först och spänna den på plats med tvingar och borra i hålen på bärlinan. Att borra först i stolpen och sedan försöka få bärlinan i våg, är dömt att lyckas med.
Ävensom att borra bärlinan först och spänna den på plats med tvingar och borra i hålen på bärlinan. Att borra först i stolpen och sedan försöka få bärlinan i våg, är dömt att lyckas med.
Slitet borr?
Jag har liknande erfarenhet av betongskruv som jag också köpte på rekommendation från bygghandeln. Fick vara rätt varsam vid skruvandet. Ca 15% eller så gick av så helt kass var det inte men nästa gång kör jag nog på expanderbult
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
A. Borra djupare än skruvens längd, minst en cm till.
B. Blåsa ur hålet noga, helst med tryckluft.
C. Bra borr, helst Hilti med 4 skär som inte är sliten.
D. Dra med slagskruvdragare och stanna direkt om det tar stopp.
Men helst, använda expander ist, det är 100 gånger bättre, själv hatar jag betonskruv.
B. Blåsa ur hålet noga, helst med tryckluft.
C. Bra borr, helst Hilti med 4 skär som inte är sliten.
D. Dra med slagskruvdragare och stanna direkt om det tar stopp.
Men helst, använda expander ist, det är 100 gånger bättre, själv hatar jag betonskruv.