• Skruv delvis inskruvad i betongplint och bräda, med trasig spets synlig, omgiven av träspån och sliten yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
För att skruva i betong krävs stor precision på borrens storlek. Jag skulle ha använt expanderbult. Bra mycket billigare också, om man köper på rätt ställen.

Expanderbult för montering i betong, med mutter och gängad del.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
G
Ingen av de skruvar du länkade till är till 6mm hål. Har du verkligen skruvar för 6mm?

De skruv du länkar till finns i 8-10-12 mm, inga 6 mm. Jag har ingen erfarenhet av dessa, någon med erfarenhet får uttala sig vidare.
Jag hade använt expanderbult.

Just 6mm brukar vara lite trixiga. Jag kör alltid med 1/4” borr till dessa. Men har aldrig varit med om att dom går av.
Vad har du för borr och rengör du hålet tillräckligt och borrar tillräckligt djupt?

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
När du ska få in dom kör du skruvdragare eller mutterknackare? Jag upplever alltid att dessa är lättare med knackare än skruvdragare

• Gilla
Backafall och 3 till
  • Laddar…
Bärlina 45 X ? ,då ska en exspander vara ca så lång att den innre delen med gängan ska vara ca 2 cm in i hålet. Detta för att den kryper ut ca 1 cm när muttern dras för att nypa hålet. Se till att det finns med lång gänga, så går det att efterdra. Lämpligt att ha muttern på till kant när den slås in, så inte gängan stukas.
Ävensom att borra bärlinan först och spänna den på plats med tvingar och borra i hålen på bärlinan. Att borra först i stolpen och sedan försöka få bärlinan i våg, är dömt att lyckas med.

Slitet borr?

• Gilla
Lovsångsledaren och 2 till
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
När du ska få in dom kör du skruvdragare eller mutterknackare? Jag upplever alltid att dessa är lättare med knackare än skruvdragare
Spärrskaft, det var ju sexkantsskalle 😬. Borren var ny, dock från Jula. Det får bli beprövade expander istället.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Jag har liknande erfarenhet av betongskruv som jag också köpte på rekommendation från bygghandeln. Fick vara rätt varsam vid skruvandet. Ca 15% eller så gick av så helt kass var det inte men nästa gång kör jag nog på expanderbult

Det ser ut som att gjut-skalet för betongen är ett eternitrör.
Själv är jag inte hysteriskt rädd för asbest (som vissa är) men det kan vara idé att inte riva för mycket i ytan.

• Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
Dumt svar möjligtvis, men det är inte lättbetongskruv du fått?

• Gilla
DavidErikson89
  • Laddar…
A. Borra djupare än skruvens längd, minst en cm till.
B. Blåsa ur hålet noga, helst med tryckluft.
C. Bra borr, helst Hilti med 4 skär som inte är sliten.
D. Dra med slagskruvdragare och stanna direkt om det tar stopp.
Men helst, använda expander ist, det är 100 gånger bättre, själv hatar jag betonskruv.

Enda gången jag dragit av en betongskruv var när jag inte borrat djupt nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.