E
Hej undrar hur betongpontoner är uppbyggda ifall de är ihåliga eller fyllda med cellplast och vilken typ av armering och betongsort de är gjorda av om det är någon som har gjort egna.

Betongpontoner har jag ju aldrig gjort några, men jag hade gjort dem runt ett ganska rejält cellplastblock, gjutit plattor först, låtit det sticka upp dubb, i med plasten, form runt och sedan bara att hälla i betong :) då hade jag ju också räknat med att ha fått botten uppåt så att säga. värt att tänka på om man vill gjuta in något i dem.
Skulle ha ganska fin ballast i betongen också och massor med flyt för att få det att rinna ut, mer eller mindre vibbfritt.
Armeringen kan man nog ha av lite olika kvalitet beroende på var man ska ha bryggan, havet etc. men en galvad armering funkar säkert om om man målar de delar man böjer och klipper. Skulle också bygga upp armeringen av "B-järn" för att knyta ihop allt.
Men för att det ska fungera bra måste ju delarna bli ganska stora, för att få någon flytkraft att hålla upp sig själva och vad man nu vill ha på. Hur ska du få dem i vattnet??
Det låter som ett ganska stort projekt, och tyngt för att inte säga dyrt.
Men så hade jag gjort iaf.
Vore kul att höra hur det går, jag har ett ställe där det hade varit kanon att göra iaf en stor del av bryggan i betong.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.