6 604 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Betongplintar
Jag funderade på detta med betongplintar, jag skall nu under våren bygga både veranda och förråd på plintar.
Min första tanke var att gjuta själv men när jag börjar tittat runt verkar det vara både smidigare och billigare att köpa färdiga plintar.
Bara papprören till plintar går ju på knappt en 100-lapp och sedan tillkommer armeringsjärn, cement, fäststag. En färdig plint kostar ju drygt 100:-
Tacksam för råd.
Min första tanke var att gjuta själv men när jag börjar tittat runt verkar det vara både smidigare och billigare att köpa färdiga plintar.
Bara papprören till plintar går ju på knappt en 100-lapp och sedan tillkommer armeringsjärn, cement, fäststag. En färdig plint kostar ju drygt 100:-
Tacksam för råd.
En betydande fördel med att göra plintarna själv är justeringen av höjden...man kapar ju pappröret i lagom längd och justerar sen efter snöre.
Hur 17 justerar man en färdig plint? Kanske om man har ställbara stålfötter ovanpå mot konstruktion...eller?
Beats me.
Hur 17 justerar man en färdig plint? Kanske om man har ställbara stålfötter ovanpå mot konstruktion...eller?
Beats me.
I mitt fall är marken schaktat och väldränerad så jag når ett frostfritt djup på mindre än 50 cm i teorin. För att vara garanterad i zon 2-3 tror jag man behöver ned till 1 meter med då gäller det väl oberabetad mark. Jag har ett större djup än så ned till berg så en 50 eller 70 plint borde kunna fungera.
Om mitt resonemang håller så är det ju bara attjustera gropens djup så att plintarna hamnar i jämnhöjd.
Om mitt resonemang håller så är det ju bara attjustera gropens djup så att plintarna hamnar i jämnhöjd.
Det finns justerbara tassar att trycka ner i cementen. Kolla jula ;D (det är sant, dom fungerar) Sen så kan jag rekommendera Biltemas balkskor. Det är samma märke som Byggmax och ekesiöö mm mm fast mycket billigare.
mvh
/A
mvh
/A
Klicka här för att svara