6 401 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Betongpannor utan underlagspapp
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har ett kedjehus från 75 med betongpannor och 45 graders lutning på taket. Funderar lite på om man verkligen behöver byta tak. Alla pannor är hela och fina, ligger rakt och inte mycket smuts på taket på grund av lutningen.
Finns ingen spont eller takpapp under pannorna utan bara en armerad plast som nu är rätt torr. Men finns inga läkage någonstans och en snickare och takläggare som var här tyckte att så länge jag höll koll efter trasiga eller sneda pannor så var det ingen fara på ett antal år.
Känns ju som många byter på grund av slarv i underhållet eller för utseendets skull. För jag ser ju fortfarande många 50 och 60tals hus som ännu inte bytt trots betongpannor.
Vad anser ni om det här med tak?
Finns ingen spont eller takpapp under pannorna utan bara en armerad plast som nu är rätt torr. Men finns inga läkage någonstans och en snickare och takläggare som var här tyckte att så länge jag höll koll efter trasiga eller sneda pannor så var det ingen fara på ett antal år.
Känns ju som många byter på grund av slarv i underhållet eller för utseendets skull. För jag ser ju fortfarande många 50 och 60tals hus som ännu inte bytt trots betongpannor.
Vad anser ni om det här med tak?
Vet ej om det finns någon regel som säger att man är tvungen att byta pannor efter en viss tid , finns säkert någon rekomendation om det.
Så länge pannorna är hela så fyller dom ju sin funktion , snickare och takläggaren har troligtvis rätt i vad dom säger.
Så länge pannorna är hela så fyller dom ju sin funktion , snickare och takläggaren har troligtvis rätt i vad dom säger.
Finns inga regler som säger/kräver att du ska göra något. Är det helt/rent/torrt så kan du utan problem låta det vara som det är. Men du kan ju ta för vana att ta dig en titt kanske 2/3 ggr per år då du vet att det är gammalt. På så sätt märker du snabbt om det blir någon försämring och du kan då åtgärda det.
Oftast beror det på spruckna pannor eller hål i underlaget.
Vårat hus är byggt 1960 och fick råd (väldigt påstridiga sådana) av mäklaren som sålde att taket minsann måste bytas när vi köpte det för ca 5 år sedan. Men när vi hade våran besiktningsman här som kollade så tyckte han att det var ofärskämt bra skick på underlaget. Såg ut som nytt! Så hans råd vad att vi skulle kolla med jämna mellanrum, och se till att byta spruckna/trasiga pannor så fort vi såg sådana.
Är fortfarande snustorrt och i snudd på nyskick invändigt under taket när man är upp på vinden.
Så spar både tid och pengar på att bara kolla lite noggrannare
Oftast beror det på spruckna pannor eller hål i underlaget.
Vårat hus är byggt 1960 och fick råd (väldigt påstridiga sådana) av mäklaren som sålde att taket minsann måste bytas när vi köpte det för ca 5 år sedan. Men när vi hade våran besiktningsman här som kollade så tyckte han att det var ofärskämt bra skick på underlaget. Såg ut som nytt! Så hans råd vad att vi skulle kolla med jämna mellanrum, och se till att byta spruckna/trasiga pannor så fort vi såg sådana.
Är fortfarande snustorrt och i snudd på nyskick invändigt under taket när man är upp på vinden.
Så spar både tid och pengar på att bara kolla lite noggrannare
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller också med övriga.
Håll koll på pannorna och byt omgående spruckna pannor.
Jag har bytt många tak som inte varit något frl på förutom utseendemässigt.
Håll koll på pannorna och byt omgående spruckna pannor.
Jag har bytt många tak som inte varit något frl på förutom utseendemässigt.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Då blir det till att vänta helt enkelt och hålla bra koll.Dessutom tycker jag ju det är bra som nu utan spont så det blir ännu bättre ventilation på vinden och 2x3" reglar som pannorna ligger på som känns rejält kraftigt.
Tack för snabba svar
Tack för snabba svar
Klicka här för att svara