Vilket tak?

• Plåttak

224 Röster 61,5%
  • Betongpannor

140 Röster 38,5%
  • Antal röster
    364
  • Omröstningen stängd .
S sin skrev:
Lertegel håller väl mycket mer än 50 år? Jag har över 70 åriga lertegelpannor som är i skick som nya, lite snyggare än nya faktiskt då de har patina.
OT: Jag har betydligt älder pannor än så, men tänker att tak kan behöva läggas om och justeras ibland då underlagspapp, duk, massonit, sticketak eller vad man väljer att använda inte har lika lång förväntad livslängd som lerteglet. Som 54 åring värderar jag dessutom att inte behöva göra om takjobbet i min egen livstid och väljer därför riktig bandfalsad plåt eller lertegel på råspont med bra underlagspapp.

• Gilla
sin
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
har ni monterat på läkt eller rakt på råspont ?
Det kan göra stor skillnad .
Vi har direkt på råspont. Läggs plåten på läkt blir ju hela taket en trumma

F fribygg skrev:
OT: Anser du inte längre förväntad livslängd tillräckligt skäl att välja lertegel framför betong? Att ha femtio istället för trettio år till nästa planerade större jobb på taket är för mig ett stort skäl att välja lertegel.
Om det verkligen gick att lita på de siffrorna. 30år för betongpannor är ju ungefär lika välgrundat som att ett nybyggt hus har en förväntad livslängd på 50år. Lertegel håller länge ibland. Men jag har även varit med om lertageltak som varit slut efter 10år. Ibland har man otur med dålig bränning.

hsd hsd skrev:
Taktegel finns i flera färger, gult rött grått svart
Du har rätt. Tillverkas bl a i Danmark. Tror att det är mycket ovanligt i Sverige. Lerorna här, utom i delar av Skåne, har ju gett rött tegel. Numera är det väl bara Monier/Vittinge som tillverkar taktegel i Sverige?

Jag har bygg ett hus med plåttak (TP 20 1984) ett med glaserade terakottapannor 2001och två med listlagd takpapp (Trebolit SEP-4800) 2012 och 2015 respektive.
ALDRIG betongpannor! De är i grunden fula, tunga och åldras ännu fulare.
Dyrast var glaserade terakottapannor som jag köpte från Belgien (Se bild). Det blev 20 000 kr dyrare än betongpannor.
Takpapp med listläggning valde jag för att det passar in i Skåne.

Jag hade kollat vad de vill ha för takpapp om det passar i miljön, annars hade jag valt plåt, men aldrig betongpannor.
Har du råd, kolla på glaserade takpannor. Det finns många som är snygga och de håller i evigheter.
Lycka till😀

• Ett vitt hus med ett glaserat tak i terakottapannor, omgiven av en grönskande trädgård med klippt gräs och rabatter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med listlagd takpapp, omgiven av träd och en gräsmatta, med en röd bil parkerad framför.
    Skapa konto
  • Svart hus med modernt plåttak, stora fönster och en altan.
    Skapa konto
  • Gilla
sin
  • Laddar…
Eeerikaaa Eeerikaaa skrev:
Hej! Vi bygger nytt. Enplans
Står inför valet av tak.
Det ingår betongpannor Benders palema.
Man kan välja plåttak Plannja Trend.

Plåttak är en hög kostnad. Som kommer ta halva vår tillvalsbudget.....

Vad hade du valt? Motivera gärn termer som "plåttak om högst xx kr" "betongpannor pga kostnaden" " xxx pga underhållet".
Bonus: har du själv uppfattning/info om vad tillval plåttak är rimlig?

Obs lånad bild. Ej exakt den entrepenad/ husmodell/fasad. Men enklaste bilderna att jämföra med.
Hej, undrar vad du bestämde dig för? Och ifall det blev Palema, 1-kupig eller 2-kupig? 🤔
Blev du nöjd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.