Jag håller på att riva ut ovanvåningen på ett 50-talshus, som huvudsakligen är ett betonghus med tegelfasad.
Det är delvis snedtak och mot råsponten sitter glassulit och gipsskiva.
Väggarna är dels kallgarderober med gips, glasullit mot betongväggen, dels luftspalt ~60cm, glasullit, stenull och sedan gips på det.
Min tanke är att flytta ut väggarna och bygga bort kallgarderoberna för att nyttja så mycket yta som möjligt till de nya rummen men är lite osäker på hur jag bäst isolerar om ytterväggarna.
Det som sitter har ju varit en framgångsrik metod, för det finns ingen fukt eller påväxt men isoleringen är aningen undermålig och det är dragit och kallt - vilket såklart kan vara en anledning att det har klarat sig genom åren.
Nu tänker jag att jag vill sätta en naturfiber istället för sten- eller glasull, men jag vet inte riktigt hur. Luftspalt? Hur mycket isolering? Ska jag göra något för att få det vindtätt? Takfoten är troligtvis mer eller mindre öppen.
Taket tänkte jag nog låta vara som det är.
Innerväggar blir byggskiva av något slag och gips, väggar av träreglar. Söker lite tips och tankar, dett är ganska nytt för mig.